Grund höftkula/

E

epson

Jag har en bekant som har en Jack russel pojke. Han råkade ut för en olycka där höften hoppade ur led. Det gick att få den på plats utan operation. På röntgen visade det sig att hans höftskål (heter det så? där kulan ska sitta) är ovanligt grund. Min vän hade tänk att använda hunden till agility och långa skogspromenader. Hon är mycket ledsen nu för det går väl inte att använda hunden till det nu? Risken att höften hoppar ur led igen är väl ganska stor? Är det vanligt att JR har denna typen av problem?

Ngn som har varit med om samma sak och kan berätta hur det gått för er hund?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grund höftkula/

De JR jag har träffat har jag upplevt som mycket kompakta och muskliga. Mycket muskler i bakdelen stabiliserar höftkulan. Så jag tycker att hon ska träna och muskla på honom rejält! Han är så pass liten och lätt så jag tror inte att han kommer att få något större problem med sin höft. Långa skogpromenader är det absolut bästa för honom och det ska hon inte vara rädd för. Tvärt om! Agilityn kan jag inte säga något om eftersom att jag varken är veterinär eller har sett hans plåtar. Bäst är att fråga veterinären hur pass dålig höften är. Om de klassar det som lindrigt, måttligt osv och vad de tror om agility. Så klart är det bästa alltid att rådgöra med vetten som vet exakt hur höften ser ut. Men hundar med lindriga fel på sina höfter kan leva "som vanligt". Men de ska vara slanka och välmusklade. Som gjort för en JR med andra ord :D
 
Sv: Grund höftkula/

Har pratat med min vän igen nu och när hon nu lugnat ner sig lite var det lättare att hänga med på vad som hänt. Höften hade hoppat ur led och vet misstänkte att det kunde vara fel på höften för enl honom var det ovanligt att den hoppade ur led på jr eftersom de är så muskulösa. Men röntgen visade att höften såg ok ut. Han rekomenderade ändå att ta det lugnt med hunden en längre tid för att leder och sånt skulle stabilisera sig. Just nu har hunden fortfarande väldigt ont men kommer få gå på simträning för att stärka benet. Han ska på återbesök om ngr veckor och då ska vet undersöka höften igen och se hur det set ut.
Håll tummarna för att han kommer att bli bra!
 
Sv: Grund höftkula/

Jag antar att ledkapseln blir skadad som vid en stukning *aj aj*
 
Sv: Grund höftkula/

*hmm* Låg och funderade på det där i morse. Har man ledkapsel runt höften? Hur ser det ut egentligen? Jag får bara upp en bild på ett knä i minnet... Man kanske har ledkapsel runt alla leder? Eller är det bara vissa?
 
Sv: Grund höftkula/

Tack... Ibland känns det som att man sovit för mycket under skolan...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 053
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 472
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag har nyss läst en sammanställning av en undersökning som en shetland sheepdog-uppfödare gjort angående skadan slipped tendon i rasen...
Svar
5
· Visningar
1 293
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp