Bukefalos 28 år!

Grundutbildning

Jate Volim

Trådstartare
Hur ser ni på hästens grundutbildning?
Vad ska eran idealhäst kunna vid 3,4,5 och 6 år?
När börjar ni tävla? Vilka klasser vid vilken ålder? Hoppa?
Hur viktigt är det för er att hästen följer "mallen"?

Hoppas på en intressant tråd :)
 
Sv: Grundutbildning

Själv anser jag att hästen som treåring ska kuna skritt trav och galopp. Den ska söka sig framåt, neråt och vid årets slut arbeta relativt stadigt i "unghästform".

Som 4-åring anser jag att man börjar introducera sidvärts samt hinder. Den bör också kunna starta LC-LB på tävling under slutet på året.

Som femåring börjar man ställa högre krav på form och tävlar ca LC-LB hoppning eller åtminstone tränar på den nivån om hästen inte är redo för att tävla. Även ställs högre krav på formen och man bör kunna sitta ner under ett helt pass. Förvänd galopp och skolor introduceras.

Som 6-åring ska skolorna befästas mer eller mindre och LA-programmen ska sitta vid slutet på året.

Som sjuåring är LA på tävling inga problem och msv rörelser tränas.

OBS! Detta är idealmallen och mkt kan ju hända på vägen. Alla hästar är ju olika tidiga i utvecklingen och enligt denna mallen har ju utvecklingen gått väldigt fort.
 
Senast ändrad:
Sv: Grundutbildning

2,5 åring - sadel tämjs o sitts in på hösten
3 åring - lättare inridning på våren, sommar lov, alla gångarter med huvudet sökt framåt nedåt. löshoppning.
4 åring - kunna styra, stora volter. och göra halt. (med rätt förutsättningar nosa på galopp beten)
5 åring- ngt mer krav på formen, förvänd galopp och enkla byten. och jobba lite på att steglängden ska kunna ökas. tävlas Lb o La
6 åring - tränas för msv. dvs. skolor, 10m volter, byten i språnget
7 åring - tävlas msv o la
8 åring - msv och nosar på rörelser för st george


som sagt mkt kan händ under vägen dit...:angel:
 
Sv: Grundutbildning

Jag tycker att man sitter in dem vid 2 1/2, rider dem i alla gångarter på våren som 3 åring, plus lite löshoppning. 3 årstest om hästen är mogen för det. Sommarbete, lite lagom ridning sep- dec.

Som 4 åring är det dags att börja hoppa med ryttare, hästen bör vara redo för 90 klass i maj om man vill vara med i 4 års champ.

En 5 åring får visserligen tävla 120, men det tycker jag är lite snabbt fram. (Läs - så duktig ryttare är inte jag..) Jag tycker en 5 åring kan gå 110 på hösten tidigast. En 6 åring kan gå 120 tycker jag. Sedan beror det ju på hur duktig häst/ryttare är. Är man riktigt duktig så strävar man ju uppåt hela tiden. Själv har jag som högst tävlat några 130 och där går gränsen för mig..
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 201
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 308
Senast: Fiorano
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 682
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
723
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp