Grundvaccination av äldre katt

E

Eeiram

Hej!

Jag hoppas få lite hjälp av någon vaccinkunnig människa. Det gäller grundvaccination och återvaccination av en äldre katt (idag ca 8-9 år).

När jag tog hem den då övergiven katten, ville jag vaccinera henne. Hon fick en spruta med NOBIVAC TRICAT VET den 12/6 2006. Veterinären noterade att nästa vaccination skulle ske inom ett år (grundvaccination). Den 24/5 2007 fick hon därför en andra spruta NOBIVAC TRICAT VET.

Nu sitter jag och läser på internet om kattungar som får flera sprutor vid grundvaccinationen (med bara några veckors mellanrum). Är det skillnad på kattungar och äldre katter? Är det riktigt som min katt har blivit vaccinerad? Hur sker vaccineringen framöver för mig katt, är det en spruta varje eller vartannat år? Jag vill inte att min katt skall bli sjuk bara för att jag har låtit vaccinerat henne fel och inte heller att försäkringsbolaget skall ha något att klaga på om olyckan skulle vara framme.

/Marie
 
Sv: Grundvaccination av äldre katt

Med ett levande vaccin räcker det utmärkt med en spruta på en vuxen katt. Rekommendationen från tillverkaren är sedan revaccinering varje år, medan man allmän anser att en lågriskkatt räcker att vaccinera vartannat år, om det inte går kattsnuva i området. Jag tror alla försäkringsbolag accepterar 2 år som vaccinationsintervall, eftersom det diskuterades när 2 år infördes i utställningsreglerna (tidigare varje år).
 
Sv: Grundvaccination av äldre katt

Tack för svaret! :bow:

Jag hittade följande text i försäkringsvillkoren (jag har för närvarande Folksam): "Försäkringen ersätter inte kostnader för kattpest då vaccination inte genomförts senast ett år före sjukdomen."

Hur gör ni andra? Vaccinerar ni varje eller vartannat år?

/Marie
 
Sv: Grundvaccination av äldre katt

Om levande vaccin används behövs inte fler än en spruta om katten är äldre än 12 veckor gammal. Skälet till att man ger kattungar 2 sprutor är för att de kan ha kvar antikroppar från sin mamma i sitt blod och mammans antikroppar stör vaccinationen.

Hur ofta man sedan behöver vaccinera beror på vilket vaccin man använder. Försäkringsmässigt gör man bäst i att följa tillverkarens rekommendation. Jag vaccinerar med Purevax vilket innebär att jag vaccinerar mot kattpest vart tredje år och kan vaccinera mot snuva varje år (har dock inte bestämt mig för om jag kommer göra det).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi skaffade nyligen en supetmysig ocicatunge (han var 15 v när han kom, men hade fått hämtas från 13), och lite har jag spanat efter ev...
2
Svar
31
· Visningar
4 856
Senast: ako
·
A
Katthälsa Har en huskatt som kom hem till mig vid ca 7 månaders ålder, han är 4 nu. Enligt uppgift hade han växt upp hos en äldre dam med...
Svar
13
· Visningar
1 364
Senast: Atalantha
·
Hundhälsa Jag vänder mig främst till er veterinärer och veterinärstuderande här på buke men naturligtvis även ni andra som har lite koll på läget...
Svar
6
· Visningar
1 098
Övr. Katt hej alla. det är så att vi funderar på en ny katt nu när vi fått avliva vår älskade kissen:cry: men det känns så hemskt tomt och hunden...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp