Grundvaccinering??

silverblom

Trådstartare
Jag blir snurrig av det här med grundvaccin,
Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1
(detta ska vara stelkramp + influensa)

enl fass
Equip® FT vet.
Vaccinationsprogrammet innebär två grundvaccinationer med 6 veckors intervall. För influensa krävs en tredje dos 5 månader senare. Därefter bör revaccination (booster) ske med 12 månaders intervall mot influensa.

Skyddande immunitet mot tetanus upprätthålls under minst tre år efter utförd grund- eller boostervaccination. Därför kan boostervaccineringarna omväxlande ske med Equip F vet och med Equip FT vet.

Men i TR:
Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i svenska officiella tävlingar, inbjudningstävlingar och högre, måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa.
TR I Mom 170

Vaccinationsintervall
1.1 Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21-92 dagar. Därefter är hästens startberättigad.

1.2 Därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad.

1.3 För att få starta måste det ha gått minst sju dagar sedan senaste vaccination.

2. Vaccinationsintyg
2.1 Korrekt och giltigt vaccinationsintyg, helst hästpass, eller vidimerad kopia ska medföras och visas upp före start.

3. Överskridande av vaccinationsdag
3.1 I det fall längre tid än 92 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny A-vaccination.

3.2 I det fall kortare tid än 21 dagar gått räknas de som en ny A-vaccination.

3.3 I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller mellan två R-vaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja om med A-vaccination om R-vaccination görs inom 21 dagar.

Överskrids denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en A-vaccination.



Så ska jag vaccinera igen efter 5 månader?
Eller efter 1 år?

Om jag ska vaccinera efter 5 månader, är det före 5 månader har gått då?
så efter 5 mån är det försent? eller när är sista dagen?
 
Det är inte svårt egentligen. Vaccinationen har en instruktion, TR tillåter något annat.

Jag hade ringt veterinären och frågat vad denna rekommenderat, alt. vaccinerat inom fem månader enligt rekommendation. Troligen det senare.
 

Liknande trådar

Hästvård Kan ngn förklara följande lite bättre för mig: Ny, justerad lydelse fr o m 3 januari 2022 Om C- eller R-vaccination utförs inom 21 dagar...
Svar
1
· Visningar
497
Senast: Elo
·
Hästvård Vill bara kolla om jag uppfattat det korrekt, då jag visste att det drar ihop sig för vaccination för min häst. Jag var med att det var...
Svar
2
· Visningar
660
Hästvård Vaccinerade min häst för första gången 19:e december med stelkramp och hästinfluensa, och återvaccin ska väl vara inom 4-6 v? Nu kan min...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: tavla
·
Hästvård Mina två hästar vaccinerades 15mars förra året. Dock skulle det passa sjukt bra att vaccinera dom runt den 28mars, alltså två veckor...
Svar
4
· Visningar
1 044
Senast: Taefill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp