gadriel

Trådstartare
När jag skaffar hästar om ett par år har jag tänkt att ha dem på lösdrift men så vill jag ha möjlighet att ta in dom ifall det skulel behövas och har då funderat på om man inte skulle kunna ha en rikt5igt stor box istället för små?

Någon som har erfarenhet av gruppbox? Och i så fall hur stor yta krävs för att det ska fungera bra.

Antalet hästar blir 2-3 och jag kommer att ha någon typ av kallblod, inte alltför stora (max 1,50).
 
Mina ston har bott i gemensambox de senaste vintrarna.
Detta pga att vi inte ännu haft tid, möjlighet eller råd att bygga om vår ladugård till stall, så de får bo ihop på logen nattetid så länge...
För att det ska fungera krävs att hästarna kommer BRA överens och att det inte är någon av dem som är elak mot någon eller några andra.
Minimimått på gemensamboxen är 100% av enhästboxyta/häst.
(mina pållar har ca 70 kvm att dela på - ett hbl + 4 shettisar)
 
Denna boxen i så fall skulel bara vara i nödfall om de behöver tas in från lösdriften, tänkte i så fall också göra att den ev skulle kunan gå och dela in i tre boxar om ngn häst behöver stå för sig själv vid sjukdom eller skada eller ev ha ytterligare en vanlig box vid sidan om för sådana tillfällen.

Det handlar om två elelr max tre hästar, fler lär jag itne skaffa och jag hoppas ju då verkligen att de ska komma bra överens, annars känns det ju uteslutet.
Jag vet att det är 100 % men det är ju också minimimått och inte idealmått. Jag är inte säker på måtten i ladugården men jag tror ytan skulle bli iaf 40 kvadrat.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu när ekonomin är som den är i landet, så funderar jag på om byteshandel möjligen kommer att öka? Vad tror ni? Vad har ni för...
Svar
1
· Visningar
1 097
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 648
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 222
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 746
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp