Grus från kattlådan

Pilot

Trådstartare
Känner jag blir tokig snart.
Hur gör ni för att inte få kattsand överallt?

Har testat andra material i kattlådan, men en av katterna börjar kissa på andra ställen om han är missnöjd, så nu får det vara detta materialet.

Har två lådar med en matta under varje som samlar upp hyfsat bra. Men fasiken vad de skvätter sanden. Någon låda/ hemmagjord variamt som inte är alltför dyr?

De jag har nu är "vanliga" med kant.
 
Känner jag blir tokig snart.
Hur gör ni för att inte få kattsand överallt?

Har testat andra material i kattlådan, men en av katterna börjar kissa på andra ställen om han är missnöjd, så nu får det vara detta materialet.

Har två lådar med en matta under varje som samlar upp hyfsat bra. Men fasiken vad de skvätter sanden. Någon låda/ hemmagjord variamt som inte är alltför dyr?

De jag har nu är "vanliga" med kant.
Jag har plastbackar från Ikea med högre kant - det hjälper inte :(
 
Bygg/köp en låda att ställa kattlådan i. Lådan ska vara iaf 30 cm längre än kattlådan men mer är bättre. Inne i lådan lägger man en fluffig badrumsmatta. Ju fluffigare desto bättre! Sen ställer man kattlådan. Utanför lådan lägger man också en fluffig badrumsmatta. De två badrumsmattorna fångar upp väldigt mycket av sanden. Vi sågade upp en öppning som vi hängde för med remsor av vaxduk så håller sig lukten lite mer instängd i lådan. Vi hade vår i vardagsrummet (liten lägenhet) och ingen av våra vänner/släktingar som var på besök tyckte att det luktade illa och vi hade mycket lite kattsand i lägenheten. Det är bara att dammsuga badrumsmattorna regelbundet.
 
Jag har den som heter Modkat kattlåda från zooplus. Hjälpte mycket, har fortfarande en liten matta under, men det är stor skillnad, det klarar sig ett par dagar utan att dammsugas. Jag var osäker på om katterna skulle använda lådan, så jag hade båda i början, men det var ingen som använde den gamla lådan en enda gång till. :up:
 
Jag har plastbackar från Ikea med högre kant - det hjälper inte :(
Attans då- men vilken tur att jag frågade här! Det var min första tanke "det här borde gå att lösa med ikea
Bygg/köp en låda att ställa kattlådan i. Lådan ska vara iaf 30 cm längre än kattlådan men mer är bättre. Inne i lådan lägger man en fluffig badrumsmatta. Ju fluffigare desto bättre! Sen ställer man kattlådan. Utanför lådan lägger man också en fluffig badrumsmatta. De två badrumsmattorna fångar upp väldigt mycket av sanden. Vi sågade upp en öppning som vi hängde för med remsor av vaxduk så håller sig lukten lite mer instängd i lådan. Vi hade vår i vardagsrummet (liten lägenhet) och ingen av våra vänner/släktingar som var på besök tyckte att det luktade illa och vi hade mycket lite kattsand i lägenheten. Det är bara att dammsuga badrumsmattorna regelbundet.
Jag har två dörrmattor som fångar upp hyfsat mycket måste jag säga. Men en låda att sätta ner dem i är kanske inte helt fel. Och så en större dörrmatta undertill.
Vill helst inte ha fluffiga mattor där de står vid groventrén då vi drar en en del lera.
Vilken är ett av problemen, när det blir blött på golvet så förvandlas det till lera som torkar in.
 
Jag har den som heter Modkat kattlåda från zooplus. Hjälpte mycket, har fortfarande en liten matta under, men det är stor skillnad, det klarar sig ett par dagar utan att dammsugas. Jag var osäker på om katterna skulle använda lådan, så jag hade båda i början, men det var ingen som använde den gamla lådan en enda gång till. :up:
Ska kika in den! Tack.
Fördelen med dessa jag har nu är att de har inköpta på Ullared och går att byta ut varannat år. Jag tycker kisset sätter sig i botten efter ett tag. (jag har hyfsat djup men ibland gräver de innan de sätter sig)
 
Ska kika in den! Tack.
Fördelen med dessa jag har nu är att de har inköpta på Ullared och går att byta ut varannat år. Jag tycker kisset sätter sig i botten efter ett tag. (jag har hyfsat djup men ibland gräver de innan de sätter sig)
Ja, glömde skriva att jag använder tillhörande Modkat litter liner. En passande kattsandsbehållare man sätter inuti, jag har två så jag kan ta ur, byta och skrubba den ena när det behövs.
 
Har man stora katter kan det bli bekymmersamt, vi hade sånna, men vår åttakilos rymdes knappt :/ annars var vi nöjda :)
Jag har mindre kisar, en väger drygt 4 och den andra knappt 5 så då borde det funka om jag blir intresserad av en sådan?
Ska in i en djurbutik i veckan och titta.
 
Stor dörrmatta som fångar sanden som katten skvätter ut + det från tassarna stannar på mattan när dem går ifrån lådan. Hjälper mycket men inte till 100%, istället för sand över allt får man skaka av mattan 1-2 ggr/vecka utomhus :)
 
Hopp-i-lådor hjälper mycket. Vissa katter gillar de inte riktigt dock, så man får vara uppmärksam på det. Modcat är ju den dyra föregångaren, men jag föredrar de som kommit på senare tid. Kolla på Savic Hop in, Moderna top cat eller Petmate Top Entry. De är alla ganska stora och har funkat bra hos oss.
 
Vi har en modcat, funkar jättebra och katten är nöjd!
Det blir fortfarande lite sand utanför lådan men inte alls samma mängder.
 
Känner jag blir tokig snart.
Hur gör ni för att inte få kattsand överallt?

Har testat andra material i kattlådan, men en av katterna börjar kissa på andra ställen om han är missnöjd, så nu får det vara detta materialet.

Har två lådar med en matta under varje som samlar upp hyfsat bra. Men fasiken vad de skvätter sanden. Någon låda/ hemmagjord variamt som inte är alltför dyr?

De jag har nu är "vanliga" med kant.


Jag har låda med sidor och tak - då kan de gräva loss därinne utan att det skvätter för mkt. Utanför lådan har jag en större dörrmatta från IKEA som kostade någonstans kring 30-40 spänn och som går att köra i maskin. Det funkar helt ok här. :)

1616655512517.png
 
Jag har låda med sidor och tak - då kan de gräva loss därinne utan att det skvätter för mkt. Utanför lådan har jag en större dörrmatta från IKEA som kostade någonstans kring 30-40 spänn och som går att köra i maskin. Det funkar helt ok här. :)

Visa bifogad fil 66763

Jag har samma upplägg och jag tycker det funkar ok. Med Missia var det klockrent, nuvarande kisse försöker ta sig till Kina varje gång hon går på lådan... :cautious:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 798
Senast: Vallmo
·
Katthälsa Jag har kört Everclean eller Pussi Kompakt klumpbildande i kattlådorna från första början. Nu har en katt fått astma och eftersom...
Svar
16
· Visningar
2 071
Senast: Riru
·
Katthälsa min 2åriga katt kissar utanför kattlådan gång på gång, och det är alltid precis utanför lådan eller så att hälften träffar och hälften...
Svar
16
· Visningar
3 468
Senast: Buck
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 175
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp