Grusa hage

Shaggy

Trådstartare
Jag funderar på att grusa upp ledet i en hage+ en bit in i hagen. Jag har ringt och kollat lite priser och kan få ett lass 8-10m3 för 1500:- (vitt). Det grus jag har frågat på är bärlager 0-35mm. Anledningen till att jag frågade på detta grus är att det sätter sig och inte kanar runt så mycket och att det snabbt blir en hårt "yta". Hos en av försäljarna så tyckte han att det kanske var lite för vasst till hästarnas fötter.
Vad kan ni som lagt in grus rekomendera. Det blir rejält geggigt i ledet eftersom det finns en takränna som rinner rätt ner i hagen 5 m från ledet och hagen sluttar ner mot ledet. Jag har fixat duk att lägga under för att stoppa leran.
 
Sv: Grusa hage

Jag har aldrig lagt grus. Men pga att vi (i kalifornia) alltid hade lerig hagar på vinter så la vi "wood chips" (flis? :confused: ) Detta hjälpt väldigt mycket och var bättre för marken. Bara en idea och jag tänkar att det kan vara biligare än grus.
 
Sv: Grusa hage

Singel av grövre modell, som antaglien skulle hjälpa mot leran, kan ge hovbölder för känsliga hästar.

Så det blir lite pest eller kolera.

Träflis borde bli snorhalt med snömodd på, bara en tanke.
 
Sv: Grusa hage

Beroende lite på hur det ser ut så kanske du ska fundera på makadam 8-16, det dränerar lite mer än bärlager men packar sig bra ändå.
Du kanske även ska titta på om ni ska lägga dränering och matta under för att det inte bara ska sjunka ner...
 
Sv: Grusa hage

Till en liten utsatt bit.
Jag grävde mig ner 30 cm. Tog bort lerlagret.
Bottnade med natursten. Stor storlek.
Ovanpå det singel.
Sista 10 cm sk."naturgrus", som är en blandning av inte vasst grus o lite sand.
Det funkade.
 
Sv: Grusa hage

Jag tror inte att flis är ett alternativ. Den bryts ner ganska fort och blir nog hal som såpa vid snöslask.
Makadam 8-16 (är inte det väldigt liten makadam) borde bli ungefär samma sak som bärlager. Jag har fått pris på väggrus 0-18 också men jag har sett det gruset och det är för mycket fin sand i det. Bärlagret är endel större stenar men väldigt mycket är finare material (det kanske är samma överallt men det vet jag inte).
Visst vore det bästa att gräva ur och sedan lägga duk och sist grus men då måste jag ha någon som gräver och då sticker priset direkt. Marken är inte min och jag gör detta för min hästs skull men vet ju inte hur länge jag kommer bo kvar här och vill därför inte lägga för mycket pengar.
Jag har lagt lite av bärlagret (70 liter, 10cm tjockt) på en fläck vid min hästs matlåda och det har satt sig bra utan att bli några vassa stenar som sticker upp men det kanske blir annorlunda om man lägger en större yta där de kan trampa sönder på ett annat sätt.
Som sagt duk lägger jag i botten och sedan något på men frågan är är det väggrus 0-18 eller bärlager 0-35 som är bäst eller finns det något annat som sätter sig bra. Naturgrus tror jag inte på mer än ovanpå något som sätter sig. Bara naturgrus far nog mest omkring tror jag.
 
Sv: Grusa hage

Det funkar så att väggrusets sand trillar ner mellan de undre lagrens stenar, och ytan blir bara hårdare ju längre tiden går.
 
Sv: Grusa hage

Problemet är ju att det inte finns något undre lager förutom lera. Jag behöver alltså något som "står emot" leran. Min tanke är att sanden i bärlagret ska trilla ner mellan stenarna i bärlagret och göra ytan hård. Tänker jag fel?
 
Sv: Grusa hage

*kl*

Såfort gubben kommit hem och givit mig de rätta namnen på de två olika grushögarna vi köpte ska jag (om jag kommer ihåg) skriva här lite senare och tipsa om vad vi lade på vår stallplan/ingång hage. Nu är stallplan endast 2 veckor gammal, så hur resultatet kommer bli, har jag ingen aning om. Men allt gjort efter expertis.
 
Sv: Grusa hage

Jag vet inte hur man bär sig åt för att på något sätt "stabilisera" en lerjord, och bara lägga något ovanpå.
Det jag har gjort, är att gräva bort ett lerlager, och bygga en botten med tre lager. Ungefär som när man bygger en väg.
 
Sv: Grusa hage

Jag hade problem förra vintern . En hage som var så lerig.
Hästarna fick mugg.
Vi anlitade en grävare. Han grävde bort ca40 cm.
Gjorde diken runt om hagen. Sedan la vi 0 grus
Packar sig och blir hårt..
Skall sedan lägga rör i dikena och singel och grus.
Men detta fungerar bra.
Blev en mindre paddock. En volt. Perfekt för föl och unghästar att träna på. Lagom longerings volt.
+ som vinter hage. Vid dåligt väder.
 
Sv: Grusa hage

Om du bara lägger grus en bit in i hagen så kommer hästarna att traska från leran och upp på den nya grusen och inom några månader kommer allt att bli lerigt igen. Varför gör du inte en vinterhage med bara grus där du tar borta all lera. Då blandar sig inte din nyinköpta grus med leran. Jag vet någon som bara lade det en bit in i hagen och det var lika lerigt inom kort.
 
Sv: Grusa hage

Hästarna kommer nog inte gå ut i leran eftersom ungefär halva hagen består av berg i dagen. Problemet är att de inte tar sig till berget utan att klafsa i leran. Det är den leran jag tänker lägga igen.
Snälla ge mig förlag på bra GRUS och inte en massa ideer om att gräva upp en hel hage. Jag kan självklart gräva men då får någon annan betala för hagen är inte min.
Tack för alla tips jag har fått i tråden :bow: mizz du får gärna ta reda på vad gruset ni köpte hette :bow:
 
Sv: Grusa hage

I stallet där jag har häst så har gubben som äger det spritt ut sånt grus som man sandar med på vintern. han har helt enkelt lagt gruset på insidan och utsidan på hagen grävde inte bort nån lera innan utan la på ett tjockt lager och det håller sig jättebra, det har inte sjunkit ner nått utav det å det är aldrig lerigt vid hagingången längre. :banana:
 
Sv: Grusa hage

Ska se nu. Vi grävde undan lite, mest för att få lutningen och jämnt. På med duk och 090grus underst, ca 15-20cm, sedan 018 (väggrus)på detta ung 10cm. På det ett grävt dike under allt med 12 meter dräneringsslang, diam. 11 cm. Allt som allt kostar det oss ca 3½-4tusen, och det gäller då lite över 60 kvm. Ytan har redan satt sig bra och jag väntar med spänning tills den blir ännu bättre. :love:
 
Sv: Grusa hage

Då måste du fått billig grus.
Och hrävmaskinerna hade ni dom.

Vi fick betala 11000 för grus och grävning.
Min lilla grus padock ca 40 kvadrat
 

Liknande trådar

Anläggning Shettisen har fått fång igen :( hon står på boxvila nu men ska få gå ut i sin hage snart igen, har gränsat av hagen så det bara är en 6...
Svar
15
· Visningar
3 495
Senast: mackan
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 264
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp