Grusa i hage

Elisha

Trådstartare
Ni som grusat i hagar, hur har ni gått tillväga vad gäller ev grävning eller inte grävning av matjorden, markduk, vilken sorts grus eller dyl osv samt gärna bild! Är det något såhär i efterhand ni gjort annorlunda?
Är påväg att grusa lite i ingångar, utanför vindskydd osv men har verkligen ingen erfarenhet av just den biten.
 
Jag hade ut en grävmaskin som grävde bort all matjord.
Fyllde på med osorterad sand/grus, ganska fint, ca 20-30cm djupt.
Avstod från duk.
Räknar med att få göra om ungefär varannat år eftersom det är den del av hagen där hästarna står och äter och gödslar, så det fyller på sig.
Tog en yta om ungefär 15X20 meter.

Avser att fixa en till del under hösten, då ca 8X12 meter. Ska gräva ut, lägga duk, och lägga väggrus. Den ytan är tänkt att kunna gjuta på om/när jag vill bygga ytterligare en ligghall, eller att använda till ett uthus för vagnsförvaring.
Så länge blir det en utmärkt mindre sjukhage.
 
Jag tänkte nästa år lägga in lite mer grus. Tänker 0-16 eller 0-18 med duk under, ca 20cm och inte gräva bort under. Dvs, på samma sätt som jag gjort ridbanan, bara annan storlek på gruset.
 
Vi har grävt bort, lagt på kross, matta och sedan grus ovanpå.
I vissa fall även dräneringsrör under - beror på förhållandena och hur marken är belägen.

Det går att göra ”budgetvariant” också och bara schakta bort lite plant och sen lägga grus/stenmjöl . Men då får man inse att det är tillfällig lösning .
 
Tillägg på mig själv :

Om man väljer att lägga markduk i sammanhanget så är det bra att låta hela läggningen sätta sig innan den belastas.

Optimalt att anlägga några månader tidigare än området ska belastas . Tex gärna sommartid innan vinterhagen man preppar ska användas, då markduken mår bra av att få sätta sig och binder bättre om lite ogräs tex spirar upp och ”tar tag” genom mattan.

(Man lägger alltså allt, inkl topplaget, men vill gärna låta det sätta sig innan några djur belastar det).
 
Schaktade bort matjord. Vält. Grus och dräneringsrör i gruset. Vält. Mer grus. Padda. Minns inte sort på gruset men blandat små stenar till sand. Sanden liksom fyllde upp men släppte ändå igenom väta. Höll för HÅRD belastning i 5 år trots lerjord och ingen duk. Sen när lera, smuts, bajsrester och foderrester satte igen lite började det gro lite gräs och ännu senare stå lite vatten på det. Tramp höll det för i 8 år utan problem, sen flyttade jag.
 
Ni som grusat i hagar, hur har ni gått tillväga vad gäller ev grävning eller inte grävning av matjorden, markduk, vilken sorts grus eller dyl osv samt gärna bild! Är det något såhär i efterhand ni gjort annorlunda?
Är påväg att grusa lite i ingångar, utanför vindskydd osv men har verkligen ingen erfarenhet av just den biten.


Vi tag inte bort något av underlaget. För att vi vill att det grusade ska bli högre än jorden brevid och gruset blir torrare så står grusade delen inte under vatten vid regn. Och vi behöver inte matjorden tillnågot. La på matta och grus. Funkart fin fint de 16 år vi haft det så. Går bra att släpa in hästarna direkt när det är klart. Har lagt typ slipers/ byggtimer runt som kant mor övriga hagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 005
Senast: Fiorano
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Crossline
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp