Grusad stallgång....

Raggartass

Trådstartare
Alltså nu är foderbordet bort bilat, men det blev lite väl bra gjort :crazy:. Vi hade tänkt gjuta nytt golv, men nu säger gubben att det antagligen kommer gå på uppåt 10000kr. Och då började jag fundera på billigare alternativ.

Ytan är ca 30-40cm djup och ca 15m lång, 1,5 m bred, där ska en häst gå till sin box och vi till sadelkammaren o foderkammaren. Själva stallgången är bredare, men där är det gjutet sedan tidigare. Uppbindningsplatser har vi på den befinliga stallgången som är gjuten. Det är 3 hästar i stallet. Vi kommer dela av stalldelen, så den ev grusade stallgången i stallet skulle bli ca 7m.

Vi funderar på att lägga samma slags grus som vi har lagt utanför lösdriften, som bergskross fast runda stenar som inte fastnar i hovarna. Då skulle vi klara oss med en tusenlapp eller två.

Någon som har erfarenhet av att lägga grus som stallgång, och vad ska man tänka på. Någon som har annat förslag på material som inte skulle bli så jättedyrt?
 
Sv: Grusad stallgång....

Varför inte gjuta själva? Det blir mer jobb - men betydligt billigare!

Jag gjöt stallgolv häromdagen, 40kvm - 3kbm betong. Färdig med lastbil, det gick på 7200kr, då med en platt-tjocklek på 7,5cm.

Räkna på det, kanske går det ihop att köpa färdig betong. Men som sagt, gjut själva annars. För mig skulle det ha gått på lite drygt 3000kr att gjuta stallgolvet själv, hade dock inte mankraft nog att göra det..
 
Sv: Grusad stallgång....

det känns lite otrevligt och det lär damma väldigt mkt. vad med spån? det är ljust och tyst och vanligt att ha i gångar. eller lägg grus men ha en gummimatta över?
 
Sv: Grusad stallgång....

Jag hade fyllt upp med grovt grus och stenmjöl, vattnat ordentligt och packat det hårt med hjälp av en vält eller dylikt. Det blir då en hård yta som du kan täcka med torv som vattnas och packas vilket ger en halkfri yta.
 
Sv: Grusad stallgång....

Börja med att kontrollera så att din kommun och länsstyrelse godkänner att det är grus i gången. Det är långt ifrån säkert att de gör det.
Annars så är det bra för hästarna om det är ordenligt gjort för det blir ju inte halt. Nackdel kan vara om man har häst som gärna står och viftar/gräver med benen t ex om den står uppbunden.
 
Sv: Grusad stallgång....

Självklart ska vi göra allt jobb själva, något annat är inte att tänka på, tyvärr. Men nära bara framkörningsavg på betongbilen ligger på 2500kr så kommer det oundvikligen att springa iväg i pris. En lastbil med släp inkl grus ligger på 1500kr för oss. Padda kan vi låna gratis.

När vi var på Strömsholm för några helger sedan, kikade gubben runt i stallarna, och där hade de torv i gångarna, alt spån. Så det är nog ditåt det lutar nu.
Men om man vattnar och packar bra, behövd det fyllas på emellanåt, eller håller det sig ändå?
 
Sv: Grusad stallgång....

Men om man vattnar och packar bra, behövd det fyllas på emellanåt, eller håller det sig ändå?

Jag tror inte att du behöver fylla på grus särskilt ofta, det skulle förvåna mej om det behövdes eftersom varken regn, snö eller snöskottning sliter på ytan.
Tänk en gammal gårdsplan, den är verkligen hård men ändå sviktande och den behöver ju bara fyllas på med grus om den slits mycket av att den blir blöt och sönderkörd av tunga maskiner.

Om du tänker på torven så skulle jag gissa att du första året kan behöva fylla på tills det verkligen har satt sig men inga stora mängder om underarbetet är bra gjort.
 
Sv: Grusad stallgång....

kan man inte fylla rännan med grus/sten liknande och bara gjuta på toppen ? de borde väl bli biligare ?
 
Sv: Grusad stallgång....

Skulle det kunna fungera med att lägga stenmjöl, padda ordentligt och sedan köra spån överst? De ställen jag besökt med spånstallgång har varit fantastiskt tysta. Speciellt svårskött har det inte heller varit.
 
Sv: Grusad stallgång....

Jag tycker att spån är bäst, det är ljust,tyst och är lätt att städa. Det kostar ju inte så mkt heller.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 532
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 181
Senast: Angel
·
Anläggning Är på väg att inreda ett litet stall för två hästar.Har hela tiden tänkt att jag lägger boxarna på ena långsidan men nu har jag tänkt...
Svar
19
· Visningar
2 554
Senast: finapina
·
Anläggning Jag har fått erbjudande om att bygga om en gammal ladugård till stall. Jag vill få in fyra boxplatser och utrymmesmässigt har jag två...
Svar
6
· Visningar
4 048
Senast: FlipTheFrog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp