Bukefalos 28 år!

Grushagar - bra alternativ

L

Lampi

Många tycker att grushagar är otrevligt för hästarna att vistas i. Längre perioder tycker jag själv att det inte är vidare roligt för dem men korta perioder då det är blött tycker jag är ok, så länge storleken är ok.

Många av mina grannar har nu haft sina hästar i samma hage ända sedan i höstas, och denna vintern har varit en av de snöfattigaste och mildaste på många år i södra Sverige. Nu är resultatet att hästarna går i hagar där det inte finns ett enda grässtrå, när det är blött har de lera långt upp på benen och när de fryser vill de knappt röra sig för att de har ont i hovarna.

I höstas fick mina hästar vistas ca 5 veckor i grushagarna för det regnade nästan konstant men nu ser jag resultatet av de 5 tråkiga veckorna. När det är torrt så har de fina gräshagar att gå i utan lera vid grindhålet etc., är det blött så får de vara i grushagarna några dagar igen men slänger in trädgrenar för att sysselsätta dem och sen tillbaks ut i gräshagarna igen när vädret tillåter.

Jag har t.o.m. gått ett steg längre och har hagar för när det blir riktigt kallt, de hagarna var perfekt jämnade i höstas så när det fryser riktigt (vilket inte är så ofta här nere i södra delarna) kan de utan problem gå i hagarna utan att vara nära att vricka eller bryta benen.

Så grushagar är inte så hemskt som alla tror så länge man använder dem med vett.
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

jag har en liten grushage hemma...men jag skulle aldrig använda den flera veckor i stöten. däremot låter jag hästen stå där när det är riktigt mkt med regn o risk för extra upptramprning...men det brukar röra sig om ett par dagar bara åt gången...mestadels används gräshagen.
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

det som de flesta associerar med grushage är ju en liten ruta, dvs en sjukhage, det är sällan man har stora grushagar. Jag tycker inte det är okej att ha hästar i sjukrutor 5 veckor i streck, om de inte är sjuka, pga att de inte kan röra sig naturligt.

Om grushagarna är större ser jag inga problem alls - skulle GÄRNA ha en grushage till min häst när det är som lerigast, förutsatt att den var tillräckligt stor.
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

Där jag hur in mig hade jag gärna haft någon sorts större grushage med (lite enklare ibland när man har fånghäst:grin:), altså inte att hästen ska gå där jämt och ständigt, men så man har något att alternera med så man inte förstör de andra hagarna med.

Men stallägaren pratar alltid så mycket sandkolik när man tar upp det. Är det verkligen så stor fara för det? Beror inte det på hur man utfodrar?
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

precis som mackan skriver, grushage är oftast ensbetydande med liten hage. ekonomin hindrar dom flesta från att anlägga stora grushagar, det blir lika kostbart som att anlägga ridbana. jag tycker inte det är okej för hästarna att stå i såna hagar, särskilt inte om man har mer mark!

jag har gräshagar till mina hästar och visst blir det lite upptrampat vid grinden, men dom behöver ju inte stå där eftersom hagarna är såpass stora. upplever inte heller att dom förstör gräset, när våren kommer har jag hagar som vilat hela vintern att sätta hästarna i. efter några veckor har gräset i året-runt hagarna vuxit upp ordentligt.
kommer dock grusa vid grinderna i sommar.

händer att mina får stå på ridbanan ibland, tex om dom är skadade eller bara ska ut en kort tid. men det syns att dom tycker det är tråkigt, står mest vid grinden och väntar på att gå in! i sina vanliga hagar går dom alltid omkring och pysslar med något. tror det är otroligt viktigt för psyket att hästar får gå och leta efter mat hela dagen, det är ett så djupt rotad instinkt.

grushage är bättre än ingen hage alls, så om hästen tex har svår mugg så förstår jag att man vill ha den på grus. men annars föredrar hästar att bli lite smutsiga på hovarna framför att stå i en liten grusruta....
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

Många av mina grannar har nu haft sina hästar i samma hage ända sedan i höstas, och denna vintern har varit en av de snöfattigaste och mildaste på många år i södra Sverige. Nu är resultatet att hästarna går i hagar där det inte finns ett enda grässtrå, när det är blött har de lera långt upp på benen och när de fryser vill de knappt röra sig för att de har ont i hovarna.
Dom har för små hagar/för många hästar.
Vår hage håller fint än så länge.

Jag har t.o.m. gått ett steg längre och har hagar för när det blir riktigt kallt, de hagarna var perfekt jämnade i höstas så när det fryser riktigt (vilket inte är så ofta här nere i södra delarna) kan de utan problem gå i hagarna utan att vara nära att vricka eller bryta benen.
Vad för hästar har du som inte kan gå i ojämn hage? Vanliga hästar är gjorda för att gå i kuperad terräng.

Många tycker att grushagar är otrevligt för hästarna att vistas i. Längre perioder tycker jag själv att det inte är vidare roligt för dem men korta perioder då det är blött tycker jag är ok, så länge storleken är ok.
Frågan är, hur många stora grushagar finns det i Sverige?

LIA
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

Håller helt med Centaur, hellre vanliga hagar och hästarna har något att sysselsätta sig med, än endast små grushagar. Själv har jag i båda vinterhagarna tagit bort matjord och grusat vid grind, vatten och där de äter för att slippa lera. Har varit helt kanon att hästarna kan välja att stå torrt om de vill :idea:
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

Vad för hästar har du som inte kan gå i ojämn hage? Vanliga hästar är gjorda för att gå i kuperad terräng.

Ojämn och kuperat är inte samma sak.
Här hos os har det varit väldigt skiftande väder. Hela hösten var väldigt blöt vilket resulterade i upptrampade hagar. När det sedan fryser på blir det väldigt ojämnt i hagen och samtidigt väldigt hårt. Det syns tydligt på hästarna att de inte kan gå i detta. Så har det varit hela vintern hittils för att det töar ett par dagar och sen fryser det på igen.

Klimatet varierar över hela Sverige och inte alla har tur att ha lika bra hagar. Oftast samlas vattnet där grinden är för att det är lite tillplattat där och då blir det mest ojämnt där också, så det är inte så att hästarna bara kan undvika att gå där fast att de har en stor hage.
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

För all del, men kuperad terräng brukar även betyda ojämn mark. Stenar och gropar mm.

Vi har samma skitväder här också, men den enda upptrampade marken i hagen är direkt utanför ingången till "ligghallen" där dom får fodret. Dom metrarna klarar hästarna att gå, även om dom givetvis hellre skulle gå på jämn mark.

LIA
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

Jag kan hålla med om att det inte är bra när grushagarna är små. Mina är stora nog så att de kan galoppera, bocka etc. plus att de går med en kompis. Mina blev inte så dyra eftersom jag anlade dem på ett redan befintligt underlag som var hårt så jag körde bara dit grus. Mina är lika stora som grannens "lerhagar" och hos henne har de inget gräs över huvudtaget bara gyttja, då tycker jag att grushagar är bättre.

Jag bor i Skåne och vårt väder är inte likadant som hos er som bor längre norrut. Väldigt skiftande väder här nere.

Ger alltid loppfrö till mina och har aldrig haft problem med kolik.
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

Mina hästar står inne när det är lerigt, rastas en stund på ridbanan.

Dom står inte inne för att jag är rädd att dom skadar sig, dom är försäkrade, men jag har precis haft en häst med svår mugg och jag vill verkligen inte ha det igen.

På förra stallet stod hästarna i grushage och det var inga problem för dom, brukade slänga in granar så kunde dom stå och pilla lite med.
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

Tycker inte det är fel på grushagar under vintern när det är sånt här väder, gräshagarna här trampas sönder bara man går på dom och tillslut finns inte ett grässtrå kvar och bara lera. Min häst står i en tillräckligt stor grushage så han kan spring och leka och jag slänger in granar och stockar till honom så han har något att äta på under dagen.
Vet att det inte är optimalt alls, vet att han hellre går i en stor härlig hage där han kan rejsa obehindrat men dom möjligheterna finns inte här. Däremot så ser jag istället till att motionera honom mera, ute i skogen mycket och rastar av honom varje dag så han inte får någon överskottsenergi för den mår han inte bra av alls. Skulle inte låta honom stå hela dagen utan att göra något med honom när han står i grushagen.

Han får runt 6 månader i stora sommarhagar under året och det får han tyvärr nöja sej med tills jag hittar ett annat stall som passar honom och mej. Detta stallet där jag står är annars helt underbart. Annars om jag hittar ett annat stall med dessa ridmöjligheter och lika trevligt folk och stora hagar så flyttar jag givetvis dit.
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

Jag tkr att de e fel att ha små hagar till hästar. Dom vill ha naturlig, inte en jämn grushage. Och om man inte vill ha lera i hagarna så får man skaffa större hage!! Det är rekomenderat att ha 1H / häst. Jag tkr att de e de MINSTA man ska ha. Jag har 3 hästar på kanske 4H och vi har ingen lera alls=D=D Jag tkr att flera hästar ska få ha de så... men de e bara min åsikt..
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

Tycker det låter som en helt okej och sund hästhållning och jag skulle personligen inte flytta pga det du beskriver om allt är så bra - finns ingen anledning eftersom hästen kan utöva sina naturliga behov och har stimulans och du har koll och det resonemang du har! :bow:

Favina: :confused: Mugg kommer inte bara för att det är lerigt. Helt ohumant att låta dem stå inne bara för att det är lerigt.
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

Min står i grushage nu när det blir lera i gräshagarna, när det blir torrt och fin så skall hon få gå på gräs, men inte när det är lerigt.
Varje år hon har stått i lerig hage under vintern så har hon blivt lite överansträngd i lederna, men inte när hon står på grus.
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

Jag tkr att de e fel att ha små hagar till hästar. Dom vill ha naturlig, inte en jämn grushage. Och om man inte vill ha lera i hagarna så får man skaffa större hage!! Det är rekomenderat att ha 1H / häst. Jag tkr att de e de MINSTA man ska ha. Jag har 3 hästar på kanske 4H och vi har ingen lera alls=D=D Jag tkr att flera hästar ska få ha de så... men de e bara min åsikt..

stora hagar kan också bli leriga!
det beror lite på vad för typ av mark man har, vart marken ligger etc.
självklart vill alla ha stora hagar till sina hästar men det går inte.
Många hyr in sina hästar och anläggningar kan inte ge 1 ha eller mer per häst.
det jag tycker är viktigt är att man försöker göra så bra underlag som möjligt i hagarna. Det är inte rolig att ha sin häst i lervälling oavsett om hagen är stor eller liten.
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

mugg kan garanterat komma pga lera.
har själv sk mugghäst, och när han står i torra hagar så slipper han muggen, men ställs han i lerhagar så kommer den direkt.

fick behandla mina andra hästar för mugg förra året också när dom gick i en hage som lätt blev lerig, men dom har iår fått andra (torrare) hagar nu och är iår helt muggfria.
 
Sv: Grushagar - bra alternativ

mugg kan garanterat komma pga lera.
har själv sk mugghäst, och när han står i torra hagar så slipper han muggen, men ställs han i lerhagar så kommer den direkt.

fick behandla mina andra hästar för mugg förra året också när dom gick i en hage som lätt blev lerig, men dom har iår fått andra (torrare) hagar nu och är iår helt muggfria.

Ja det vet jag väl, men det var inte det jag skrev! Det är inte automatiskt så att lera orsakar mugg, långt därifrån! Isåfall har dina hästar lätt för att få mugg och har tendens att få det. Har haft antalet hästar och är omgiven av massor med hästar samt genom åren, som gått i superleriga hagar rentav, och inte har en enda fått mugg för det! Det finns flera typer av mugg, bland annat orsakas en typ av att det finns en viss jordbakterie i just den marken. samt som sagt, en rad andra varianter.

det var det jag trodde jag sa i inlägget - att lera i SIG är INTE synonymt med mugg på alla individer, och därmed är det ett dumt beslut att ha sina hästar inne för att man TROR att de ska få mugg av lera, om det inte är befäst att de uppenbarligen verkar få det. Favina skrev nämligen HÄSTAR och att EN av hennes hästar haft mugg.

god hygien runt hästarna gör också en hel del, dvs även om det är lera, om man spolar och borstar noga varje kväll efter intag, samt torkar torrt framför allt, så undviker man oftast uppkomsten till mugg. Tror snarare det har att göra med det på många hästar, de görs inte rena efter att ha gått hela dagen i lerig hage, och står leriga och framför allt blöta hela nätterna igenom på box, ofta i strö som gör att det inte torkar heller utan snarare behåller fuktigheten.
har man leriga hagar så krävs det SKÖTSEL av hästen och det är meckigt och tar tid, men det behöver som sagt, LÅNGT därifrån vara leran som orsakar att det blir svår mugg, och framför allt är det inte en orsak att ställa hästen på box bara för att det KANSKE blir mugg om det är lerigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Grushagar - bra alternativ

kan ju säga att dom 2 övriga aldrig nånsin haft mugg förut, men så hade dom inte heller gått i såpass blöt hage innan. och spolspilta finns och används flitigt. det va flera till som fick hästar med mugg trots att dom flesta är noggrana med sina hästar. Klart lera är en stor bov. lera är inte hälosamt så det är klart det kommer följder av det. Även om man borstar av noggrant vid inttag o dylikt, så står dom ändå i många timmar i lera, så det är ju ganska givet att det får sina följder.

däremot tycker inte jag heller att en häst ska stå inne en hel dag på box pga lera.
den bör ju få vara ute några timmar/dag iaf...men kanske undvika heldag..men det är under förutsättning att den blir motionerad också o inte blir ståendes.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 576
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 541
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp