Gruskostnad

Texaz

Trådstartare
Tänkte höra om det finns någon här som har ett hum om hur mycket ca 60 kubik 0-8 grus kan kosta med ca 2 mils resa....
 
Sv: Gruskostnad

Ja och i regel är det väl transporten som är det dyra :crazy: Så är det här i alla fall. Kan man ordna med transport själv så blir det bra mkt billigare (enl. min sambo som handlat en hel del grus)
 
Sv: Gruskostnad

Chauffören här (sablar22-sambon)... Enligt den åkericentral vi tillhör så kostar gruset 101 kr/m3. Transporten (lastbil+boggiekärra) 20 km enkel 49kr/m3. Totalt alltså 150:-/m3. Alla priser exklusive moms.

Gruspriset är taget från den grustäkt som har det bästa gjutgruset, vilket är vad 0-8 oftast används till. Sen kan priset variera pga olika gruskvaliteter, men då hamnar man kanske i en annan täkt och då blir avståndet och därmed priset ett annat.

Gruset i exemplet ovan är dessutom naturgrus. Krossat grus har ett annat pris, men det är svårt att säga om man skulle hamna högre eller lägre i pris - beroende på kvaliteten.

I mitt jobb kör jag de mest skiftande kvaliteter och sortiment. Olika grustäkter används beroende på vad gruset ska användas till, och om det tex är en väglagning så måste man titta lite på omgivande terräng och jordmåner mm för att kunna välja rätt grustag.

Ett tips är att ringa en åkericentral i närheten och tala om för dem vad du ska ha gruset till, och att du vill ha 0-8. Då kan de ge dig ett pris direkt, och det kan tillochmed bli billigare att ta gruset ur en täkt lite längre bort.

// Mats
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 623
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 156
Anläggning Elpriser och varmvattenbalja Vad kostar elen till en vattenbalja? Baljan är på 60 liter, från Willab. Säg att det är ca 7 grader kallt...
Svar
19
· Visningar
1 940
Senast: Plantan
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp