Grynig häst....(vintertid)

Shaggy

Trådstartare
Min häst är schitsofren. Sommartid är hon värdens trevligaste mys häst (slö och tråkig att rida), vintertid är hon en bitande monster som är pigg och posetiv vid ridningen. Förra året trodde jag att hon var så sur för att hon stod i det stall hon stod men nu har jag bytt stall :confused:. Hon biter mig just nu ca 1 gång/dag och hotar att bita ett stort antal gånger men bara i stallet när jag borstar (har provat olika borstar). Går jag ut i hagen så kommer hon och vill gosa och när jag ska rida så ser hon glad ut för att jag kommer med sadeln.
Vad gör man????

Sen en lite rolig historia från igårkväll.
Vi var ute i skogen och red när det helt plötsligt var ett par farliga röda ögon framför oss. Efter många stenstods stopp så kom vi fram till bilen. Där träffade vi ett par förvånade karlar som undrade varifrån jag kom (stenhårt i backen så det klapprade rejält). Novan sticker raskt fram nosen och nosar på den ena killens handskar. Han blev lite förvånad, dom höll på med ett par älghudar, men lät henne nosa. Hon var väldigt intresserad och stod där i flera minuter. Jag snackade lite med killarna och skulle sen gå runt bilen och trodde att nu är det kört vi kommer aldrig förbi det här. Novan går dock raskt fram till älghudarna och nosar på dom med, när det såg ut som om hon tänkte smaka på dom så fick jag bort henne därifrån. Är hon klok nånstans???? I vanliga fall är hon rädd för en pinne som ligger på fel plats :crazy:
 
hahaha min häst är precis likadan....det är precis som det kliar i tänderna på honom på vintern när han inte kan pilla gräset hela tiden, då vill han smaka på alla som kommer i närheten istället. Pigg och ska bocka och studsa på stället, men som sagt världens slöaste och mysigaste pålle på sommaren.
 
Min häst är lika dan!! Vi är rätt så lika i våra humör så jag förstår honom :confused:....är själv betydligt tjurigare på vintern när det är kallt och mörkt och lite sådär allmänt tråkigt ;)
 
Jo men vad gör man? Hon är ju farlig, kanske inte så mycket för mig men alla andra. I stallet finns det endel barn (1,5 år och 8 år) den minste är inget stort problem ännu förutom att han älskar att hälsa på hästarna men mamma och pappa har bra koll på honom. Det äldre barnet är ett större problem. Hennes mammas häst är jättesnäll och han kan inte förstå att min häst inte är så snäll utan hon springer in i hagen och kan helt plötsligt ha hoppat in i boxen när jag håller på med Novan. Novan i boxen just nu är inget roligt sällskap och jag vill ju inte att tjejen ska bli av med ett finger eller liknande innan hon förstår.
Sen ska ju sägas att jag gärna vill ha en lite possetivare häst det är inte så kul att mötas av blottade tänder varje dag. Det är nog inte att hon inte gillar mig för om jag inte håller på med henne så blir hon sur för det (sucka). Det är väl bara att stå ut och kanske nångång prova om hon funkar bättre på en lösdrift (eftersom hon inte är sur ute).
 
Men på vintern kan dom va lite griniga just för att dom sättere päls, så kan min häst bli.Det fick jag höra i alla fall :)

Fick tips om att man kan ge dom proteiner eller B-vitaminer.
 
Päls har hon satt och hon får mycket protein och dessutom B-vitamin så jag tror inte problemet ligger där.
 
Jag känner igen det där! ;)
Mitt sto är väl alltid lite småknepig i och för sig, men hon är bra mycket trevligare på sommaren. Inte sur under brunsterna eller nåt, utan mycket jämnare i humöret och lagom avslappnad att rida.

Så kommer hösten, det blir lite kallare, hästarna tas in på stall...och jag får en drake till häst.
Hon är argsint som få, vaktar boxen, hugger främmande människor, sparkar hovslagaren och är rena turbon att rida. :p
Lite av "argsintheten" tror jag har att göra med att man tar bort hästens möjlighet att ströva och äta hela tiden. Matsituationen blir väldigt pressad och det blir mycket revirtänkande. Annars vet jag inte, men skulle gärna vilja veta vad humörsvängningen beror på!
Jag ger mycket hö för att hon ska ha nåt att pilla med, B-vitamin vid fällning, hon går ute i stor hage från 06.00-19.00 varje dag för att röra sig mycket och hon rids som på sommaren. Vad kan man mer göra? :confused:
 
Vad underbart att höra att det finns fler som har samma problem. Trodde att det bara var mina hästar som fick vinterfnatt. Till och med nordsvensken förvandlas till en hypernervös unghäst periodvis under vintern, vilket förvandlar ridturerna till något väldigt spännande. (Ska man ramla av i dag eller ej?) Men jag trodde som sagt att det bara var mina två som förändrades. Mycket motion verkar hjälpa på mina men det är ju inte alltid det lättaste när det är glashalt och man inte har tillgång till ridhus. Väntar på våren.
 
Hon är ute lika mycket nu som i sommras (ok var ute längre på betet). Hon har fri tillgång till hö i hagen och inne har hon halm att tugga på.
Brunstat har hon inte gjort sen i augusti och före det var sista brunsten 3 januari :confused: men det är nog snart dags för brunsterna att komma igång för henne (brunstar enbart vintertid). Och nej hon är inte normal (och det är nog inte jag heller :D för trots allt så älskar jag min hrulgin tjej)
 
Det kan vara mineralerna + salt.
Jag har nog skrivit det förut på i en annan tråd, meeen ni får ursäkta om jag tjatar.

Eftersom huden är ett utsöndrings organ så kan överbelastning ge sig till känna genom att hästen blir, kittlig eller öm.

Om du har grus mineraler, smaka på dem, de smakar salt.
Byt till flytande, eller "natur" mineraler.
Har du en blandad mineral + salt sten? Byt så att du enbart har ren salt.

Har en kompis som hade sur häst, just på vintern.
Hon ändrade mineralerna och salt stenen och efter 3 - 4 veckor så fick hon borsta hästen på ställen hon inte fått röra på flera år :D
En sann solskens historia :) :)
 
:confused:Jag förstod inte riktigt vad du menade. Ska man inte ha salt i mineralerna för att hästen annars får för mycket? Och alltså därför byta mot mineraler utan salt i och bara ha saltsten? :confused:

Jag skulle säga att problemet var sysselsättning, men eftersom din häst går ute mycket och har tillgång till ngt att äta mesta delen av tiden kanske det där med saltet är ngt att testa. :)
 
Nej man vill ju inte gärna att nån annan ska komma till skada.... (Min kille sprakade av armen på en tjej, det var inte kul!!! men tur i oturen att det tog i armen!!!) Jag brukar släppa min häst i ridhuset ca 1-2 gånger i veckan, även om han har en stor hage under vintern också men när det är halt så busar de ju inte på samma sätt, löshoppar honom också endel, gör saker där han får vara bara häst utan att behöva gå i form osv (jag sitter inte på honom alltså) Det här passar honom bra och han blir mer harmonisk i stallet också (ngr dar allafall ;) ) Men det är väl olika från häst till häst :banana:
 
Ja tänk om jag kunde släppa henne i ridhuset (sakna) hon älskar att springa lös där inne. Stod så jag kunde göra det förra året men jag flyttade hästen ivåras pga ett antal olika orsaker. Som det är nu så finns det inget stall i närheten av ridhuset där jag kan tänka mig att ha hästen.
 
kan det inte ha att göra med att hon sätter päls då? endel hästa blir ju lite sura och griniga av det... du är väl inte häller så pigg vintertid... det blir mörkt och kallt... pållen din kanske tycker att hagarna bara är SÅ tråkiga med lera och annat slaffs... jag tror att det har att göra med pälsen...
 
Hagarna är kanske tråkiga men inte så tråkiga. Det finns fortfarande lite "gräs" att gnaga på, lite pinnar att leka med och så har hon ju sin pojkvän i hagen :love:. Vi har ingen gegglera i hagarna ännu bara precis så det fastnar i skorna. Päls började hon sätta redan i augusti och det är först don senaste veckorna hon har blivit såhär.
För övrigt går hon utan täcke men är inte spännd i ryggen och har inte ont vid visitering. Vill inte lägga täcke på henne (om det inte behövs) för hon blir nästan farlig om man gör det när hon är som hon är nu.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 355
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 621
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp