Grythyttan utemöbler ris och ros

Kaki

Trådstartare
Hej!
Vi funderar på att köpa nya Grythyttan utemöbler. A2 stolar och runt bord. Tänkt på det i flera år... lutar mot vitlackade.

MEN

Då dom kostar en slant så vill jag höra ärliga åsikter om dom.

Underhåll?
Känsligt trä/färg mot typ byxknappar som kan skrapa emot när man sitter?
Vad som helst som ni vet! :)
 
Hej!
Vi funderar på att köpa nya Grythyttan utemöbler. A2 stolar och runt bord. Tänkt på det i flera år... lutar mot vitlackade.

MEN

Då dom kostar en slant så vill jag höra ärliga åsikter om dom.

Underhåll?
Känsligt trä/färg mot typ byxknappar som kan skrapa emot när man sitter?
Vad som helst som ni vet! :)
Originalet är bra, självklart bör det inte stå ute under vintern men annars har jag inte hört om några problem. Vi har två gamla stolar som är fantastiskt sköna att sitta i. Träet är utbytt en gång som jag vet, men då hade de stått ute en vinter eller fler. Det är svärföräldrarnas stolar från början.
 
Originalet är bra, självklart bör det inte stå ute under vintern men annars har jag inte hört om några problem. Vi har två gamla stolar som är fantastiskt sköna att sitta i. Träet är utbytt en gång som jag vet, men då hade de stått ute en vinter eller fler. Det är svärföräldrarnas stolar från början.

Vi har gott om plats att ta in på vintern så det är inget problem :)
Och det är originalet vi tänker på. Jag var inne på det i grått fuskträ från Rusta men blev nedröstad att det säkert är dyr skit ändå i långa loppet... Men jag är så sjukt dålig på underhåll. Hinner inte med! Så jag vill ha så lätt som möjligt och därav denna tråd.

Är dina möbler målade eller rent trä som du oljar?
 
Hej!
Vi funderar på att köpa nya Grythyttan utemöbler. A2 stolar och runt bord. Tänkt på det i flera år... lutar mot vitlackade.

MEN

Då dom kostar en slant så vill jag höra ärliga åsikter om dom.

Underhåll?
Känsligt trä/färg mot typ byxknappar som kan skrapa emot när man sitter?
Vad som helst som ni vet! :)
Vi har haft våra i ungefär fem år nu, de står ute (men under tak vintertid) året om. Vi har de vita. De har på sina ställen blivit lite missfärgade och har något skav, men då är de Väldigt ovarsamt hanterade med hundar, ungar, blomkrukor som blåser omkull och dessutom i ett utsatt havsnära läge med mycket salt och fukt i luften. Vi är SUPERnöjda, fenomenalt sköna och bara att spola av med slang och dra över med en såpad trasa typ på våren när de ska saneras efter vinterns stormar.
 
Vi har gott om plats att ta in på vintern så det är inget problem :)
Och det är originalet vi tänker på. Jag var inne på det i grått fuskträ från Rusta men blev nedröstad att det säkert är dyr skit ändå i långa loppet... Men jag är så sjukt dålig på underhåll. Hinner inte med! Så jag vill ha så lätt som möjligt och därav denna tråd.

Är dina möbler målade eller rent trä som du oljar?
Svärmor hade nippran på att måla allt 🙄 ;) jag är sugen på att byta trä framöver och sen måla med linolja för jag tycker om hur det blir med linolja men det kräver nog underhåll varje år, åtminstone i början.
Rent krasst är det enklare med oljat trä, tvätta av och eventuellt sandpapper om det behövs och sen dra på olja. Målar man så håller det lite längre men är krångligare när man väl vill måla om för att det är slitet. Så jag skulle rekommendera oljat, första åren klarar sig nog och sen får man lägga en dag på våren och tvätta och olja. Olja är mer förlåtande upplever jag.
 
Vi har ett set, förvisso i teak så de är inte målade, men jag älskar dem :love:
Snygga, lättstaplade och bekväma.

Vi oljar in våra en gång per säsong
 
Hej!
Vi funderar på att köpa nya Grythyttan utemöbler. A2 stolar och runt bord. Tänkt på det i flera år... lutar mot vitlackade.

MEN

Då dom kostar en slant så vill jag höra ärliga åsikter om dom.

Underhåll?
Känsligt trä/färg mot typ byxknappar som kan skrapa emot när man sitter?
Vad som helst som ni vet! :)
Jag har fem stolar (A2) från 50 eller 60-talet, ej vårdade direkt så träet är helt kass. Hade ett bord också men det är slängt och tanken var att även stolarna skulle gå samma väg men så såg jag vad de kostar (!) så jag tänker nog lägga ut dem på annons som renoveringsobjekt.

Bra sittriktiga trädgårdsstolar med skönt gung och som håller länge om man vårdar träet lite men löjligt dyra.
 
Vi har haft våra i ungefär fem år nu, de står ute (men under tak vintertid) året om. Vi har de vita. De har på sina ställen blivit lite missfärgade och har något skav, men då är de Väldigt ovarsamt hanterade med hundar, ungar, blomkrukor som blåser omkull och dessutom i ett utsatt havsnära läge med mycket salt och fukt i luften. Vi är SUPERnöjda, fenomenalt sköna och bara att spola av med slang och dra över med en såpad trasa typ på våren när de ska saneras efter vinterns stormar.

Det låter bra till de vitas fördel ☺ mindre underhåll är topp tycker jag! Så mycket annat som måste underhållas ändå 🙂
Svärmor hade nippran på att måla allt 🙄 ;) jag är sugen på att byta trä framöver och sen måla med linolja för jag tycker om hur det blir med linolja men det kräver nog underhåll varje år, åtminstone i början.
Rent krasst är det enklare med oljat trä, tvätta av och eventuellt sandpapper om det behövs och sen dra på olja. Målar man så håller det lite längre men är krångligare när man väl vill måla om för att det är slitet. Så jag skulle rekommendera oljat, första åren klarar sig nog och sen får man lägga en dag på våren och tvätta och olja. Olja är mer förlåtande upplever jag.

Jag är lite rädd för oljat trä. vi köpte utemöbler med oljat trä som trots årlig oljning och inneförvaring ser ut som SKIT. Dom är inga värstingmöbler men var inte billiga.. Planerar att sandpappra och lasera med en oljelasyr (?) för att försöka skydda ytan mer och få lite roligare färg tillbaka.

Kan hända har Grythyttan bättre trä i grunden. Men just nu litar jag inte på något trä... 🤨

Men linolja gillar jag i teorin! 😀 vill prova linoljefärg någon gång på någonting.
 
Jag har fem stolar (A2) från 50 eller 60-talet, ej vårdade direkt så träet är helt kass. Hade ett bord också men det är slängt och tanken var att även stolarna skulle gå samma väg men så såg jag vad de kostar (!) så jag tänker nog lägga ut dem på annons som renoveringsobjekt.

Bra sittriktiga trädgårdsstolar med skönt gung och som håller länge om man vårdar träet lite men löjligt dyra.

Vart bor du? 😁 västra Götaland?
 
Jag har fem stolar (A2) från 50 eller 60-talet, ej vårdade direkt så träet är helt kass. Hade ett bord också men det är slängt och tanken var att även stolarna skulle gå samma väg men så såg jag vad de kostar (!) så jag tänker nog lägga ut dem på annons som renoveringsobjekt.

Bra sittriktiga trädgårdsstolar med skönt gung och som håller länge om man vårdar träet lite men löjligt dyra.
De går nog väldigt fort! Var inte rädd för att ta betalt för dem!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Fritid Sedan min flytt i april förra året är jag begåvad med en ganska stor uteplats (ca 10 kvadrat). Förra sommaren placerade jag mina gamla...
2
Svar
21
· Visningar
2 102
Senast: Myrten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp