Haukur

Trådstartare
Nu är det pappas tur å få en pålle :cool:. Vi har inte råd med en till islänning :p (och intresset för å underhålla extraväxlarna finns inte heller från hanns sida :crazy:). Nu letar jag efter lämplig ras. D ska vara en viktbärande (farsan väger närmare 90 :smirk: och balansen är ännu inte den bästa :D) pålle som helst inte ska vara allt för stor (under 160) den ska klara att gå ute året runt, dygnet runt, den ska ha ett stabilt psyke och inte hispa till för minsta lilla :banana:. Däremot får den gärna vara lite framåt men bör ha nödbroms :crazy:. Ett krav är att den ska fungera väl ihop med andra hästar och ha bra flockbeteende (inga avtrubbade halvblod! :smirk:). D är heller ingen nackdel om den är bildskön och inte kräver 20 kg hö/dag, ska gärna vara av typen som oxå passar som körhäst.
Priset har oxå betydelse men betyder inte allt, max 30 000 dock, annars kan jag lika gärna köpa isis.

Japp, dessa krav har jag på en pålle som ska fungera enbart som skogsluffare :o...

Ok, generalisera lite, vilka raser skulle passa, och vilka ska jag passa mej för?
Är det något (egenskap)jag ska titta spec. efter när jag är ute å letar? Något jag ska passa mej för... Utan att skryta kan jag säga att jag är rätt hyfsad på att omvandla "problemhästar" till skogsmullar men är grundpsyket fel så är d juh inte mycket å göra åt :smirk:.

Farsan är inte intresserad av någon "gren" men vill nog gärna luffa runt i westernsadel för å få lite Macahan-känsla :rofl:

Tacksam för svar :bow:
 
Som jag ser det finns det 3 raser att välja mellan.
Tinker, bruksnordis och ardenner.
Det finns iofs andra raser, men dom här 3 är ju dom vanligaste.
Jag har ridit tinker :love: och korsning ardenner/bruksnordis.

Ska den vara bildskön så är det väl bara en fint skäckad tinker eller en bruksnordis som är "guldfux" med ljus man och svans.

Min absoluta favorit är tinker.
http://hem.bredband.net/b103863/bilder/hastar/molly.jpg
http://hem.bredband.net/b103863/bilder/hastar/lisa_030426-1.jpg
http://hem.bredband.net/b103863/bilder/hastar/lisa030423-huvud.jpg
 
En nordsvensk skulle kunna passa, eller varför inte en rejäl fjording!?
 
Spontant tänker jag fjording, nordis eller kanske en ardenner?
Men tänk dock på att provrida hästen i fråga ordentligt, har själv en nordsvensk men den fick jag med extra turbo som verkar gå på raketbränsle ibland :crazy: :smirk: :D

Men en lugn stabil nordsvensk skulle passa kanon tror jag :)
 
Hej! Jag skulle föreslå en Nordlandshäst. ( Norsk lantras) Påminner mycket om en Islandshäst.Både i storlek och sätt. Ligger i bra prisklass. Otrolig¨t härlig hästras.Rasen är en underbar turridningshäst.
 
Farsan är inte intresserad av någon "gren" men vill nog gärna luffa runt i westernsadel för å få lite Macahan-känsla
Just en sån person har vi i vårat stall.
Det är helt underbart att se han och hästen ihop. :)
Han har en korsningshäst som är som en stor nordis.
De passar varandra som handen i handsken. :love:

Så en nordis eller ardennerkorsning tror jag skulle passa bra. De brukar vara väldigt prisvärda också och relativt lättfödda med tanke på sin storlek.
 
Det låter som om du skriver om MIN häst :love: - en nordsvensk. En sådan, eller en tinker, en fjording eller en smäcker ardenner tror jag skulle passa din pappa!
 
Jag skulle föresklå nordsvensk bruks eller en rejäl fjording. Gärna äldre också.

Jag har planer på att låta mamma och pappa ta över min connesatmara i framtiden men dom kan vara ganska hårda i psyket.
 
Nordsvensk skulle jag precis också föreslå men alla andra har visst redan gjort det :D Fast hästar äter ju nästan inget hö alls om dagen :D Inte änns min mhäst, ett halvblod :eek: Marsvinen äter ju mer tom ;)
 
Som många andra föreslår jag nordsvensk eller fjordhäst. Om det gäller vilda västernkänslan kan ju nordsvensken vara att föredra. Är själv en gubbe med en av vardera. Båda raserna är billiga i inköp i förhållande till andra raser. Eller du kan få en bättre häst för en viss summa pengar än om du köper t. ex.en tinker.
 
Han behöver en stabil och viktbärande häst men stirra er inte blinda på rasen utan välj efter individen instället!
Känns lite fel att börja leta "ras" istället för "häst", om du förstår vad jag menar?
Hitta en trevlig individ, stabil och snäll med alla fyra hovarna på jorden! Sen om det blir en nordsvensk, ett lite rejälare halvblod eller nån annan ras, det är kanske mindre väsentligt?

Nirak
 
Självklart inte, men man måste juh veta i vilken ända man ska börja. Man måste juh ha lite idéer om man ska ge sig ut å leta häst i ett sverige där varannan innvånare hä häst :D

Till Alla:
Tack för alla svar! Nordis har jag oxå tänkt på, tinker tycker jag "kostar mer än d smakar", fjordingar är ok men pappa tycker långhåriga e coolare (å man kan juh inte ha fjording utan stubb ;))

Följdfråga: ni med Nordis-erfarenhet, hur mycke äter dom ungefär (hö)? Å vad kostar en som uppfyller mina kriterier, gärna valack i 10-12 års åldern..?.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 261
Senast: Kilauea
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 330
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Jag vill hemskt gärna byta ut min gamla slitna ryggsäck till något lite snyggare :angel:. Men att hitta en väska som passar in på mina...
Svar
4
· Visningar
656
Senast: hagel
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit några trådar här tidigare som ni säkert har sett... jag behöver hjälp, igen. Jag har kommit in på en hundutbildning...
Svar
2
· Visningar
907
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp