Gud, bibeln, Jesus...

Jag tänker att det är intressant att ha kunskap om företeelser som har påverkat och påverkar människor och mänskligheten genom hela historien och nu.

Precis som det kan vara bra att ha lite allmänbildning i annat som är viktigare för andra än för mig.
Absolut. Flickor och pojkar i religiösa friskolor och män och kvinnor med religiös livsåskådning borde skaffa sig djupare kunskaper i vad som menas med patriarkalt samhälle och var i de religiösa texterna kan man tex finna patriarkala tendenser. De borde dessutom sätta sig in i hur det är ha en sekulär livsåskådning, skaffa sig lite allmänbildning i det.
 
Fast varför är det viktigt att man som icke troende ska lära sig mer om något som är så totalt overkligt för en bara för att skaffa sig djupare förståelse för de som tror på det?
Sedan när är det fel att skaffa sig kunskap? Att lära sig förstå andra människor är ganska vitalt i vår utveckling både som individer och som delar av samhället.
 
Sedan när är det fel att skaffa sig kunskap? Att lära sig förstå andra människor är ganska vitalt i vår utveckling både som individer och som delar av samhället.
Det är inget fel i att skaffa sig kunskaper. Men ditt uttalade och några andra här i tråden vill ge religiös åskådning och religiösa skrifter en särställning. Som om religion är något alla oavsett livsåskådning ska känna någon slags vördnad och respekt inför.
 
Det är inget fel i att skaffa sig kunskaper. Men ditt uttalade och några andra här i tråden vill ge religiös åskådning och religiösa skrifter en särställning. Som om religion är något alla oavsett livsåskådning ska känna någon slags vördnad och respekt inför.
Varför skulle man inte ge andra människor med religiös livsåskådning respekt?
 
Det är inget fel i att skaffa sig kunskaper. Men ditt uttalade och några andra här i tråden vill ge religiös åskådning och religiösa skrifter en särställning. Som om religion är något alla oavsett livsåskådning ska känna någon slags vördnad och respekt inför.
Tror du har missuppfattat något alldeles oerhört, kanske årets missuppfattning på buke?

Att du inte tycker att man ska respektera andra människor är bara tragiskt.
 
Varför skulle man inte ge andra människor med religiös livsåskådning respekt?
Nu börjar det känns som käbbel. Kan inte riktigt förstå hur du kan tolka mitt inlägg till att jag tycker att människor med religiös livsåskådning ska behandlas utan respekt?
 
Tror du har missuppfattat något alldeles oerhört, kanske årets missuppfattning på buke?

Att du inte tycker att man ska respektera andra människor är bara tragiskt.
Skulle nog säga att det är DITT inlägg som luktar årets missuppfattning eller misstolkning av ett inlägg....om vi nu ska börja köra den typen av att göra ner de som tycker annat...
 
Varför skulle man inte ge andra människor med religiös livsåskådning respekt?
Det beror på hur den respekten manifesterar sig.

Om religiösa åskådningar får en särställning, gentemot andra livsåskådningar, så blir det fel, och man är snabbt på väg mot ett samhälle som genomsyras av religiösa idéer, på bekostnad av andra livsåskådningar, t.ex. på humanistiskta livsåskådningar som inte baseras på religion.

Om respekten innebär, att man tillåter religion, och naturligtvis inte förföljer den som tagit ett genomtänkt beslut att följa en religion, så är det en annan slags respekt.

Att argumentera för sina respektive livsåskådningar, eller emot andra livsåskådningar är helt nödvändigt i öppna, toleranta, demokratiska samhällen. Precis som det är helt nödvändigt att diskutera politik i en vid bemärkelse.

Respekt och tolerans brukar behöva finnas åt alla håll. Yttrandefrihet är viktigt.

Att tiga runt stollerier, bara för att de skulle ha att göra med en religion är mycket märkligt.
 
Skulle nog säga att det är DITT inlägg som luktar årets missuppfattning eller misstolkning av ett inlägg....om vi nu ska börja köra den typen av att göra ner de som tycker annat...
Men du skriver ju att folk har skrivit i tråden att religion ska särbehandlas? Vilka har skrivit det?
 
Härregud säger jag bara. Jag avstår från att besvara @gulan och @skogaliten i detta, jag tycker det de skriver är respektlöst och kan få stå för sig självt, jag sänker mig inte till den nivån av diskussion av etik och moral och önskar dem båda (och mig själv) en fridefull jul (och sinnesro) istället.
🤶🎅
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 036
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 161
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: cassiopeja
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 687
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp