Gud, bibeln, Jesus...

Fast njae.
GT är ju även kristen och Torah och GT ser inte helt likadan ut. GT är trots allt en del av den kristna bibeln och det blir väldigt underligt att slå ifrån sig med att det är judendom. De 10 budorden är ju fortfarande en rätt central del i kristendomen tex.
Förvisso. Men även religionsforskare använder sig av judendomens tolkningar när de forskar om kristendomen på det som kallas GT.
 
I inlägget jag citerade antydde du att det sker i Sverige och jag ville veta vilka som gjorde det i Sverige.

Att fördriva någon är väl ändå inte att tvångsinkludera någon i en religion, snarast tvärtom? Samma med att fördöma homosexuella, det är ju en fråga om exkludering och inte inkludering.

Och jo, jag vet att det är minst sagt problematiskt i många muslimska länder att tillhöra en annan tro. Men hur lätt är det att vara muslim eller jude i Sverige idag?
Det flyttar in rätt många människor från länder som inte alls har den extrema kristna hållning vi har i Sverige utan är mer samsyn med den religiösa hållning de har i sina hemländer. Det tycker jag att politiker ska se till att motverka. Tex. förbjuda religiösa friskolor.
Lev hetrosexuellt = ej dödsdömd (att vara fördömd är inte samma sak som att vara dödsdömd, men du kanske skrev fel?) Jag kan inte svara på om burmesiska muslimer "slipper" fördrivning om de blir buddister.
Du talar för...en stor grupp människor som är intresserade av samhällsfrågor -att de skulle liksom du hävda att bibeln inte går att jämföra med vilken bok som helst.
 
Det flyttar in rätt många människor från länder som inte alls har den extrema kristna hållning vi har i Sverige utan är mer samsyn med den religiösa hållning de har i sina hemländer. Det tycker jag att politiker ska se till att motverka. Tex. förbjuda religiösa friskolor.
Lev hetrosexuellt = ej dödsdömd (att vara fördömd är inte samma sak som att vara dödsdömd, men du kanske skrev fel?) Jag kan inte svara på om burmesiska muslimer "slipper" fördrivning om de blir buddister.

Nej, jag skrev inte fel.

Jag vill fortfarande veta vilka grupperingar i Sverige som tvångsinkluderar någon i en religion. Eller kände du bara för att spy lite islamofobi?

Jag är tämligen övertygad om att rohingya inte blir ett dugg bättre behandlande om de konverterar.
 
Senast ändrad:
Är inte troende ( för övrigt ett mysterium för mig hur någon kan vara det i modern tid) och har inte läst bibeln .Men-jag skulle vilja bara därför att det är en stor del av vår historia men det förutsättningar att någon skriver om hela boken till något som går att läsa som en normal bok.
typ; Kap 1. Varde ljus, sa gud
Kap 23. Adam och Evas inställning till äpplen
Osv.

Du får nog ut mer av att läsa en bok om religionshistoria, gärna en som är någorlunda objektivt skriven.

Sannolikheten är låg att man förstår kristendomen av att läsa Bibeln från pärm till pärm. Det är ju precis som du skriver en märklig och ganska krånglig bok. En genväg kan vara att läsa de bibeltexter som används under kyrkoåret och som predikan utgår ifrån. De finns i psalmboken.
 
Vad det gäller religiös förföljelse, hur många här är medvetna om de koncentrationsläger som muslimer blir internerade vid i kina? Jag tycker det, med tanke på vad vi vet om förföljelse och koncentrationsläger, att sverige, europa varför inte har det på högsta agenda att bryta all handel med kina, att exponera, ifrågasätta och belysa vad det är som händer där idag? Det här med 'glöm aldrig' , människor som 'försvinner' bara för att de bekänner sig till sin tro, sin religion - varför skriiiiker inte europa?
 
Nej, jag skrev inte fel.

Jag vill fortfarande veta vilka grupperingar i Sverige som tvångsinkluderar någon i en religion. Eller kände du bara för att spy lite islamofobi?
Eller kände du bara för att spy lite islamofobi? Mmmm….förstår det blev för tufft för dig att diskutera upprätt och nyktert. Så då kör vi slag under bältet istället. Vill du verkligen fortsätta in på det spåret?
 
Eller kände du bara för att spy lite islamofobi? Mmmm….förstår det blev för tufft för dig att diskutera upprätt och nyktert. Så då kör vi slag under bältet istället. Vill du verkligen fortsätta in på det spåret?

Du har fortfarande inte svarat på vilka grupper som tvångsinkluderar andra i sin religion i Sverige, vilket du antytt i flera inlägg. Det är inte jag som har slut på sakliga argument.
 
Du har fortfarande inte svarat på vilka grupper som tvångsinkluderar andra i sin religion i Sverige, vilket du antytt i flera inlägg. Det är inte jag som har slut på sakliga argument.
JO faktiskt det har jag-men du vill ha något annat svar..dvs du är inte nöjd med svaret du fått. Du vill få mitt resonemang till något annat (Eller kände du bara för att spy lite islamofobi?) Jag har i denna tråd inte haft någon speciell religiös åskådning i tanken överhuvudtaget. Om du läser inlägg 122 igen och inte förutsätter så mycket (eller för den delen dyvlar på mig dina förutfattade meningar om kritiker av religiösa skrifter)
 
JO faktiskt det har jag-men du vill ha något annat svar..dvs du är inte nöjd med svaret du fått. Du vill få mitt resonemang till något annat (Eller kände du bara för att spy lite islamofobi?) Jag har i denna tråd inte haft någon speciell religiös åskådning i tanken överhuvudtaget. Om du läser inlägg 122 igen och inte förutsätter så mycket (eller för den delen dyvlar på mig dina förutfattade meningar om kritiker av religiösa skrifter)

Menade du med "tvångsinkluderar" att andra människor utövar sin religion på ett sätt som syns/hörs för personer som inte tillhör religionen? För i så fall får vi ju stänga ner alla kyrkklockor.
 
Jag blir jättenyfiken på vilken kyrka du är med i! Du behöver såklart inte dela med dig om du inte känner för det, men det låter som nåt HELT annat än de kyrkor jag varit i kontakt med iallafall
Ja det är något helt annat. Jag läser och respekterar att man kan vara helt emot kristen tro och att det är galenskap och människor far illa.
Allt sådant tar jag avstånd ifrån och håller med.
Det här är en fristående församling som bygger på glädje hörlighet och att må bra. Våga följa sina drömmar. Att få stöd för att få bort delar ur en leverne som skadat. Tex droger och kriminalitet. Att hitta gemenskap och samtidigt leva ett liv med glädje och att göra bra val.
Jag gick en kurs där som heter Alfa och det var bara enklare delar ur nya testamentet som analyserades.
Det svarta som helvete och satan och annat skit finns inte med.
Det handlar om att känna glädje och frid och göra bra val.
Församlingen är alltså helt fristående och medlemmar betalar för dess existens. Helt frivilligt. Det är många som vill vara med. Det är mycket barnfamiljer och sedan allt frå pensionärer som dagligen är där och fixar. Ungdomsgrupper och alltid några som vill byta liv och några som vill bryta ensamhet.
Därför finns det mängder med aktiviteter hela veckorna med allt från stickkafé till ett stort gäng bikers som skruvar och putsar och grillar hamburgare till alla.
Dit går man för att det är kul och man får kloka ord glädje och gemenskap.
Jag hamnade där för jag brinner för välgörenhet och att få livstilskriminella att byta bana. Erbjuda något annat. Fylla de svarta dåliga hålen med bättre saker.
 
Menade du med "tvångsinkludera" att andra människor utövar sin religion på ett sätt som syns/hörs för personer som inte tillhör religionen? För i så fall får vi ju stänga ner alla kyrkklockor.
Ja alltså jag förstår inte varför kyrkorna måste låta utåt. Så ja kyrkklockor är att tvångsinkludera.
 
JO faktiskt det har jag-men du vill ha något annat svar..dvs du är inte nöjd med svaret du fått. Du vill få mitt resonemang till något annat (Eller kände du bara för att spy lite islamofobi?) Jag har i denna tråd inte haft någon speciell religiös åskådning i tanken överhuvudtaget. Om du läser inlägg 122 igen och inte förutsätter så mycket (eller för den delen dyvlar på mig dina förutfattade meningar om kritiker av religiösa skrifter)

"Rätt många människor" är inte att peka ut någon specifik grupp. Men majoriteten av de som invandrat till Sverige de senaste åren är muslimer eller iaf från muslimska länder så det är inte så väldigt långsökt att anta att du pratar om muslimer. Men jag är absolut öppen för att få mer fakta om eventuella grupper som tvångsinkluderar andra i sin religion eftersom det inte är något jag hört talas om. Dop tycker jag inte riktigt räknas där eftersom det står en fullt fritt att gå ur kyrkan om man vill det senare.

Jag pådyvlar ingen några förutfattade meningar, speciellt inte angående de som kritiserar religiösa texter (jag är en av dem) men det är lite svårt att diskutera när den avfärdas som vilken bok som helst, utan någon insikt i dess betydelse för vårt samhälle.
 
Nej, jag skrev inte fel.

Jag vill fortfarande veta vilka grupperingar i Sverige som tvångsinkluderar någon i en religion. Eller kände du bara för att spy lite islamofobi?

Jag är tämligen övertygad om att rohingya inte blir ett dugg bättre behandlande om de konverterar.
Tyvärr är det så att alla grupperingar med troende, tvångsinkluderar barn i sin religion. I Sverige idag, och igår.

Små barn tas med till olika varianter av gudstjänstlokaler, de döps utan att kunna säga emot, religiösa högtider firas, både i hemmen och i församlingar, det finns olika varianter av småbarnsindoktrinering som t.ex. kyrkans barntimmar, indoktrinering av äldre barn genom sommarläger t.ex. och så fortskrider det med religiösa friskolor och ett tvång, för familjens skull, att genomgå respektive religioners varianter av "konfirmation".
I många religiösa hem läses det bordsbön, och det refereras till religiöst baserade föreställning om vad som OK, i form av moral, klädsel, uppträdande och umgänge.

KL

Att statligt stöd utgår till religiös indoktrinering av barn, är enligt mig fruktansvärt.

Det borde vara "förbjudet" att påverka barn till att tro på någon som helst religion.

För det är ganska lätt att påverka barn, som ju vill vara älskade av sina föräldrar, till att delta i religiösa aktiviteter.

Det blir som ett fruktansvärt arv för barnen som det är ruskigt svårt att frigöra sig från.
 
Tyvärr är det så att alla grupperingar med troende, tvångsinkluderar barn i sin religion. I Sverige idag, och igår.

Små barn tas med till olika varianter av gudstjänstlokaler, de döps utan att kunna säga emot, religiösa högtider firas, både i hemmen och i församlingar, det finns olika varianter av småbarnsindoktrinering som t.ex. kyrkans barntimmar, indoktrinering av äldre barn genom sommarläger t.ex. och så fortskrider det med religiösa friskolor och ett tvång, för familjens skull, att genomgå respektive religioners varianter av "konfirmation".
I många religiösa hem läses det bordsbön, och det refereras till religiöst baserade föreställning om vad som OK, i form av moral, klädsel, uppträdande och umgänge.

KL

Att statligt stöd utgår till religiös indoktrinering av barn, är enligt mig fruktansvärt.

Det borde vara "förbjudet" att påverka barn till att tro på någon som helst religion.

För det är ganska lätt att påverka barn, som ju vill vara älskade av sina föräldrar, till att delta i religiösa aktiviteter.

Det blir som ett fruktansvärt arv för barnen som det är ruskigt svårt att frigöra sig från.

Och jag personligen anser att det finns långt värre saker man kan föra vidare till sina barn... rasism tex. Att växa upp i ett vakuum som en tabula rasa tror jag ingen anser är rimligt. Våra föräldrar påverkar oss inom så många olika områden som tex politik också, är det värre än religion?

Det är ju många som vittnar om att de omprövat det de fick med sig i barndomen, inkl religion, och ibland valt en annan väg än sina föräldrar. Personligen har jag delvis gjort det politiskt jämfört med min uppväxt. Det gjorde jag utan några större åthävor och så länge ens föräldrar är vettiga kan jag inte se att det skulle vara svårare med religion.

Vi kan ju heller inte lagstifta bort sämre lämpade föräldrar så länge de håller sig inom lagens råmärken... något annat vore ett gräsligt övertramp.

Jag tycker verkligen inte om de flesta religioner men jag är för religionsfrihet inom lagens råmärken. Att jag själv inte är troende kan jag inte tvinga på någon annan.
 
"Rätt många människor" är inte att peka ut någon specifik grupp. Men majoriteten av de som invandrat till Sverige de senaste åren är muslimer eller iaf från muslimska länder så det är inte så väldigt långsökt att anta att du pratar om muslimer. Men jag är absolut öppen för att få mer fakta om eventuella grupper som tvångsinkluderar andra i sin religion eftersom det inte är något jag hört talas om. Dop tycker jag inte riktigt räknas där eftersom det står en fullt fritt att gå ur kyrkan om man vill det senare.

Jag pådyvlar ingen några förutfattade meningar, speciellt inte angående de som kritiserar religiösa texter (jag är en av dem) men det är lite svårt att diskutera när den avfärdas som vilken bok som helst, utan någon insikt i dess betydelse för vårt samhälle.
Men majoriteten av de som invandrat till Sverige de senaste åren är muslimer eller iaf från muslimska länder så det är inte så väldigt långsökt att anta att du pratar om muslimer. Ok, du antog att jag hade muslimer i mitt huvud. Nå det var ett fel antagande. Är det verkligen så att det är mest muslimer som de senaste åren kommit till Sverige?
men det är lite svårt att diskutera när den avfärdas som vilken bok som helst, utan någon insikt i dess betydelse för vårt samhälle.
Lite svårt att diskutera? Alltså varför måste man ha insikter i vad religiösa skrifter har HAFT för betydelse i vårt samhälle -för att det ska bli lätt att diskutera?
 
Ja det är något helt annat. Jag läser och respekterar att man kan vara helt emot kristen tro och att det är galenskap och människor far illa.
Allt sådant tar jag avstånd ifrån och håller med.
Det här är en fristående församling som bygger på glädje hörlighet och att må bra. Våga följa sina drömmar. Att få stöd för att få bort delar ur en leverne som skadat. Tex droger och kriminalitet. Att hitta gemenskap och samtidigt leva ett liv med glädje och att göra bra val.
Jag gick en kurs där som heter Alfa och det var bara enklare delar ur nya testamentet som analyserades.
Det svarta som helvete och satan och annat skit finns inte med.
Det handlar om att känna glädje och frid och göra bra val.
Församlingen är alltså helt fristående och medlemmar betalar för dess existens. Helt frivilligt. Det är många som vill vara med. Det är mycket barnfamiljer och sedan allt frå pensionärer som dagligen är där och fixar. Ungdomsgrupper och alltid några som vill byta liv och några som vill bryta ensamhet.
Därför finns det mängder med aktiviteter hela veckorna med allt från stickkafé till ett stort gäng bikers som skruvar och putsar och grillar hamburgare till alla.
Dit går man för att det är kul och man får kloka ord glädje och gemenskap.
Jag hamnade där för jag brinner för välgörenhet och att få livstilskriminella att byta bana. Erbjuda något annat. Fylla de svarta dåliga hålen med bättre saker.

Allt det där låter ju så himla bra och som att det går alldeles utmärkt att utföra helt utan den religiösa biten! Det skulle säkert öppna gemenskapen för fler dessutom.
 
Ja, jag har läst Biblen - gjorde det som 12 åring eftersom jag var nyfiken. Ser det som en fascinerande antropologiskt dokument, cf att paradiset för ett nomadiskt folk med får som främsta födoämnen i en karg miljö är gröna dalar och gud är en herde (psalm 23 mfl). Att det fanns en man, Jesus som levde under Pilatus tid är också väldokumenterat - gud vare (host) tack och lov för Romarnas pippi på dokumentation. Om han var guds son är diskutabelt men inte trovärdigt (enligt mig som agnostiker). Att de tre stora monoteistiska religionerna, judendom, kristendom och islam, utvecklades inom delvis samma område är fascinerande. Samt att de alla speglar och har ett betydande inflytande på varandra är därmed inte konstigt. Och att de har ungefär samma uppfattningar angående en del grundläggande teser.

Däremot borde Paulus hållit klaffen, särskilt första Korinthierbrevet med sin kvinnofientliga och LGBT fientliga inställning bör tas bort, särskilt som han de facto aldrig träffade Jesus eller Gud, om man inte räknar vägen till Damaskus vilket lika väl kunde varit magförgiftning med hallucinationer. Även om jag ibland undrat om han ätit/rökt/sniffat samma sak som John som skrev uppenbarelseboken. Att vad Paulus skrev till en grälsjuk församling i Korint för mer än två tusen år sedan fortfarande har sånt inflytande på kristendom idag är komplett bisarrt. Dessutom såg Paulus (Saul) till att döda hur många kristna? Sten i glashus någon? Att kristna dessutom har en förmåga att sila mygg och svälja kameler (se där ännu ett användbart uttryck från Bibeln) är en helt annan diskussion.

Ser man historiskt så har alla religioner dödat extremt många fler av samma religion än av en annan religion och även om både kristendom och islam har skickat ut missionärer så har de inte varit särskilt inflytelserika, kristendom och Sydamerika möjligtvis undantagen. Idag är missionärers roll utspelad. Både islam och kristendom (och enligt GT judendom) har ett fruktansvärt våldsamt förflutet och mycket jag tar aktivt motstånd mot. Men visst finns det saker jag absolut kan hålla med om. Lukas 10:25 (den barmhärtiga samariten) är något alla kristna borde efterleva, dock är det något som verkar ha glömts bort totalt för dagens kristna såväl i Sverige som i andra nominellt kristna länder såsom USA.

Att ge varje fredag till fattiga (islam) och ett tionde (kristna) till fattiga är också något jag kan skriva under på, dock verkar även detta ha glömts bort, särskilt inom kristendomen. Den är fortfarande en av de sju pelarna i islam och efterlevs faktiskt av majoriteten av praktiserande muslimer och även en del sekulära.

I sekulära men i grunden kristna Sverige har även Matteus 25: 35-40 helt glömts bort, särskilt av det nominella kristna partiet i Sverige. Om man inte orkar slå upp Bibeln.

Då skall de rättfärdiga svara honom: Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka? Och när såg vi dig vara främling och tog emot dig eller naken och klädde dig? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig? Då skall konungen svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig
Att förbjuda tiggeri är därmed kristet (?)

Vad som är intressant vad gäller islamister är att de ofta är okunniga om koranen och hadithern. Detta kan de flesta någorlunda kunniga muslimer och imamer skriva under på. Börjar man diskutera islam med dem visar det sig snabbt att det återigen är ett sila mygg och svälja kameler syndrom. En liknande strid pågår inom judendomen mellan ortodoxa och reformistiska grenar. Ortodoxa judar har jag mycket svårt för bl.a pga av deras kvinnofientliga och LGBT åsikter. Det är sorgligt att en av de få gånger som överrabbinen i Jerusalem och högste imamen höll med varandra var när de försökte stoppa Jerusalem Pride.

Själv funderar jag ibland på att bli Pastafarian, om det är någon religion jag kan tro på är det, det bästa alternativet.
 
Men majoriteten av de som invandrat till Sverige de senaste åren är muslimer eller iaf från muslimska länder så det är inte så väldigt långsökt att anta att du pratar om muslimer. Ok, du antog att jag hade muslimer i mitt huvud. Nå det var ett fel antagande. Är det verkligen så att det är mest muslimer som de senaste åren kommit till Sverige?
men det är lite svårt att diskutera när den avfärdas som vilken bok som helst, utan någon insikt i dess betydelse för vårt samhälle.
Lite svårt att diskutera? Alltså varför måste man ha insikter i vad religiösa skrifter har HAFT för betydelse i vårt samhälle -för att det ska bli lätt att diskutera?

Jag tittade lite snabbt på statistiken de senaste åren och en stor andel kommer från muslimska länder (speciellt Syrien under de tre senaste åren, av förklarliga skäl). Sedan har invandringen ökat markant från Kina och Indien under några år vilket får antas inkludera muslimer, det är ju en utsatt grupp i båda de länderna (även om en del av ökningen där säkert är arbetsinvandring).

Som jag sagt har jag problem med de flesta religioner och struntar i vad man bekänner sig till så länge man följer Svea Rikes lag.

Det är lättare att ha en seriös diskussion om man kan basera den på fakta... inte bara att Bibeln är en dum bok som vilken annan som helst.
 
Jag tittade lite snabbt på statistiken de senaste åren och en stor andel kommer från muslimska länder (speciellt Syrien under de tre senaste åren, av förklarliga skäl).
kom då ihåg att en stor andel av flyktingarna från syrien är kristna som flytt för att slippa tvångsanslutas till islam

Att statligt stöd utgår till religiös indoktrinering av barn, är enligt mig fruktansvärt.
Vilket statligt stöd syftar du på då?
 
Host igen, men flyktingvågen från Syrien och resten av Mellanöstern består till en del av kristna och muslimer som flytt från andra (islamistiska och extrema) muslimer till ett sekulärt och kristet land. Om man studerar svenska islamister lite närmare så är de till stor majoritet andra generationen som fötts i socioekonomiskt utsatta förhållanden och utanförskap, ungefär samma grupper som NMR och liknande drar till sig.

Men nu kommer vi bort från Biblen och kristendom. Även om Sverige är ett av världens mest sekulära länder så är det byggt på kristendom. Blodshämnd, en grundläggande princip inom tex asatron är enligt kristendom ett nono. Sverige är byggt på kristendom men den är så inrotad att de flesta inte ens ser det. De av alla älskade röda dagarna är pga religion, likadant de älskade röda dagarna vid påsk även om Kristi Himmelfärd nu byts ut mot nationaldagen.

Amerikanska vänner undrar ibland nyfiket hur Sverige kan vara ett av världens mest sekulära länder och samtidigt fira så många kristna högtider. Förklarat att de flesta är sekulära men älskar ledighet (vem gör inte det?). Själv skulle jag inte ha något emot att fira Id, Hanukah (var mycket avundsjuk att mina judiska vänner fick presenter sju dagar och jag bara en), Diwali, buddism, etc om det innebär fler röda dagar.

Länge leve religiös mångkulturalism och röda dagar!
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 159
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: cassiopeja
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 682
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp