Gud, bibeln, Jesus...

Jag tycker bön på betald arbetstid bör vara förbjudet.
Men på rast (betald eller ej) såklart tillåtet.
Jag tänker att jag jobbat på vissa ställen där lunchrummet varit mycket begränsat och om jag vill värma min mat i micron och gå mellan bord och micro men någon ber (eller gör yoga) på golvet mellan bordet och micron, då blir det ett problem.. jag vill inte störa den som gör sitt, samtidigt måste jag ju kunna röra mig fritt i lunchrummet på mitt jobb....

Visst, men det är bara logistik. Det går att lösa bara man vill det. Jag vet arbetsplatser som har i stil med vilorum och där går det ju utmärkt att be.

Att säga att det inte går luktar diskriminering för mig... och som sagt, de troende som ber regelbundet jag kommit i kontakt med har varit flexibla så nog går det att få till en kompromiss bara alla är beredda att släppa till lite.
 
Visst, men det är bara logistik. Det går att lösa bara man vill det. Jag vet arbetsplatser som har i stil med vilorum och där går det ju utmärkt att be.

Att säga att det inte går luktar diskriminering för mig... och som sagt, de troende som ber regelbundet jag kommit i kontakt med har varit flexibla så nog går det att få till en kompromiss bara alla är beredda att släppa till lite.

Jag hoppas dom löser det såklart.
I artikeln säger dom dock att det går inte att lösa utrymmet, det går inte att bygga ut.

Kan ju lösas med om olika människor har rast på olika tider tänker jag. Som du säger, en diskussion med de drabbade borde kunna lösa mycket. Och som sagt, att alla "släpper till"
 
Jag hoppas dom löser det såklart.
I artikeln säger dom dock att det går inte att lösa utrymmet, det går inte att bygga ut.

Kan ju lösas med om olika människor har rast på olika tider tänker jag. Som du säger, en diskussion med de drabbade borde kunna lösa mycket. Och som sagt, att alla "släpper till"

Exakt. Personligen hade jag inte haft problem att anpassa mig lite för att underlätta för kollegor som vill be. Ungefär samma som när man bjuder till för att underlätta för kollegor i andra sammanhang.
 
Tågbolaget MTR förbjuder bön på betald arbetstid eller i deras lokaler, som sägs vara för små.. jämförs med yoga

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoWLXx/mtr-i-mejl-inte-tillatet-att-be

Rätt eller fel?
Jag tänker att han som uttalat sig i artikeln snurrar in sig än mer i sina förklaringar när han jämför en illaluktande fiskrätt med veganmat och att hans argumentation snarare förstärker känslan av att det ligger annat bakom. Varför ta en illaluktande fiskrätt som exempel?

Har man raster där man ska vara tillgänglig vid behov så får man på många arbetsplatser inte göra något som förhindrar att man snabbt kan återgå till arbetet men jag kan inte se att bön skulle vara ett hinder för det? Då är det ju värre att vara på toaletten eller vara ute och röka! Svårare att vara på plats igen direkt då. Ledningen får nog fundera över vilken typ av inflytande de egentligen har rätt till över sina arbetstagare för visst är det självklart att man jobbar på jobbet men att begränsa vad folk gör på rasterna och jämföra bön med något som luktar illa? Nä....
 
Oj, vi har verkligen olika bilder av vem och hur Jesus var! Jag tänker snarare på människan Jesus som en som stod på de fattigas sida och utmanade rådande hierarkier genom att sätta de små, svaga och sjuka högst, som uppmanade till empati genom att lära folk att behandla andra som de själv ville bli behandlade och till förlåtelse genom att uppmana dem till att vända andra kinden till i stället för att veva igång fejder, och att låta den som var utan skuld kasta den första stenen. Samtliga dessa saker skulle vi behöva lite mer av i dagens samhälle, tycker jag, oavsett om man är troende eller inte.
Ja ingen är alltigenom ond. Även den mest maktgalna ledare gör och säger något som är givande. Jag är tokövertygad om att vi är låååångt mer humana och toleranta mot varann idag än man var på " Jesu" tid.
 
Ja ingen är alltigenom ond. Även den mest maktgalna ledare gör och säger något som är givande. Jag är tokövertygad om att vi är låååångt mer humana och toleranta mot varann idag än man var på " Jesu" tid.

Fast det klart att vi är. :D Romartiden var inte en högkonjuktur för mänskliga rättigheter direkt... ett patriarkalt och extremt hierarkiskt slavsamhälle.

Det var mycket det som gjorde att kristendomen fick ett sådant fäste bland utsatta människor då. Jesus var ett barn av sin tid, men han utmanade väldigt mycket av den tidens dominerande tankesätt.
 
Fast det klart att vi är. :D Romartiden var inte en högkonjuktur för mänskliga rättigheter direkt... ett patriarkalt och extremt hierarkiskt slavsamhälle.

Det var mycket det som gjorde att kristendomen fick ett sådant fäste bland utsatta människor då. Jesus var ett barn av sin tid, men han utmanade väldigt mycket av den tidens dominerande tankesätt.

Intressant sen hur kyrkan därefter monopoliserade på skrifterna i absolut maktutövning över folket. Kyrkan styrdes ju i stort av den feodala samhällsstrukturen där kyrkan och adeln var totalt insyltade i varandras gemensamma intressen där den gemensamma nämnaren var makt och rikedom.

Om nu Jesus var ngn slags ”go vänster-snubbe” så blev det ju en helt klart oklar vändning ;)
 
Det beror på i vilket sammanhang den förts fram och jag säger inte att texten med säkerhet är över gränsen men den är åtminstone bra nära. Rättspraxis har ändrats och gränsen för vad som räknas som hets mot folkgrupp har sänkts ganska radikalt under senare tid.
Menar du att folkgruppen skulle vara "präster"?

Jag tvivlar stark på att yrkesgrupper, som präster, politiker, bankmän, läkare o.s.v. räknas som folkgrupp.
 
Som svar på urstrungafrågan, ja, det finns plats för religion i samhälle. Och behov av det. Bevisligen.

Alltså måste vi göra plats så folk kan utöva sin religiösa tro.
Jag kallar mig ateist, men försvarar religiösas rätt att utöva sin tro.
Jag har svårt att att försvara religiösas rätt.

Alldeles för mycket av religiösas rätt, handlar om att inskränka rättigheter för de som inte delar den aktuella religionen, eller att inskränka livet för individer inom religionen.

Jag har över tid blivit alltmer intolerant mot alla slag av religiösa yttringar.

Delvis kan det bero på att jag bott i några länder, som genomsyras av religion, olika länder, olika religioner och väldigt olika sätt.
 
Intressant sen hur kyrkan därefter monopoliserade på skrifterna i absolut maktutövning över folket. Kyrkan styrdes ju i stort av den feodala samhällsstrukturen där kyrkan och adeln var totalt insyltade i varandras gemensamma intressen där den gemensamma nämnaren var makt och rikedom.

Om nu Jesus var ngn slags ”go vänster-snubbe” så blev det ju en helt klart oklar vändning ;)

Vi vet väl inte så mycket egentligen, bibeln sattes ihop av ett gäng gubbs knappa 400 år efter hans död. Men att beskylla just personen Jesus för all skit som kyrkan gjort genom århundraderna känns magstarkt.

Idag har vi gudomen kapital istället, som kanske var den gud som styrde även i Rom iofs.
 
Som svar på urstrungafrågan, ja, det finns plats för religion i samhälle. Och behov av det. Bevisligen.

Alltså måste vi göra plats så folk kan utöva sin religiösa tro.
Jag kallar mig ateist, men försvarar religiösas rätt att utöva sin tro.
Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker vi inte riktigt gör så mycket plats som krävs för att var och en kan utöva sin religion fullt ut? "Alltså måste vi göra plats så folk kan utöva sin religiösa tro." Jag tycker det finns hur mycket plats som helt att utöva sin tro på i Sverige. Jag anser Sveriges politiker måste se upp med att religiösa grupper högljutt breder ut sig och kan på så sätt tvångsinkludera andra. Och tyvärr våldtar dom på samma gång vår religionsfrihet.:(
 
Intressant sen hur kyrkan därefter monopoliserade på skrifterna i absolut maktutövning över folket. Kyrkan styrdes ju i stort av den feodala samhällsstrukturen där kyrkan och adeln var totalt insyltade i varandras gemensamma intressen där den gemensamma nämnaren var makt och rikedom.

Om nu Jesus var ngn slags ”go vänster-snubbe” så blev det ju en helt klart oklar vändning ;)
Makt och rikedom? Så det där med att ta från de rika och ge till de fattiga, vända andra kinden till osv...har Jesus talat till sina adepter för döva öron?
 
Fast det klart att vi är. :D Romartiden var inte en högkonjuktur för mänskliga rättigheter direkt... ett patriarkalt och extremt hierarkiskt slavsamhälle.

Det var mycket det som gjorde att kristendomen fick ett sådant fäste bland utsatta människor då. Jesus var ett barn av sin tid, men han utmanade väldigt mycket av den tidens dominerande tankesätt.
:D Men när började högkonjunkturen för mänskliga rättigheter ta fart? Och en relevant fråga, kan vi tacka kristendomen för att den högkonjunkturen fick vind i seglen (kan någon religiös livsåskådning räcka upp handen:sneaky:) Det finns kristna länder som låter homosexuella avrättas/fängslas, och fängslar påstådd otrohet
Jag fick ju klart för mig i ett inlägg ovan - att Jesus predikade "sätta de små, svaga och sjuka högst"," uppmanade till empati genom att lära folk att behandla andra som de själv ville bli behandlade" "förlåtelse genom att uppmana dem till att vända andra kinden till i stället för att veva igång fejder", " låta den som var utan skuld kasta den första stenen". Finns det någon som tycker att Jesus lärjungar följer sin ledares ord?
 
Makt och rikedom? Så det där med att ta från de rika och ge till de fattiga, vända andra kinden till osv...har Jesus talat till sina adepter för döva öron?

Jag är som sagt inte kristen... men inte lastar jag Jesus för alla idiotier som begåtts av kristna. Speciellt inte när man vet hur Nya Testamentet kom till.

Att bara prata om allt dåligt som skett i religionens namn blir lite snett anser jag. Trots allt har mycket gott kommit från troende också. Tex: https://en.wikipedia.org/wiki/Desmond_Doss
 
Jag är som sagt inte kristen... men inte lastar jag Jesus för alla idiotier som begåtts av kristna. Speciellt inte när man vet hur Nya Testamentet kom till.

Att bara prata om allt dåligt som skett i religionens namn blir lite snett anser jag. Trots allt har mycket gott kommit från troende också. Tex: https://en.wikipedia.org/wiki/Desmond_Doss
Fast då tänker jag att det "goda " som kommit från troende är för att de är goda och omtänksamma människor. De skulle vara lika goda och omtänksamma utan Jesus och Guds ord. Allt de dåliga SKER och har skett därför att de heliga skrifterna är fria att tolka. Jag får ju tillstå att religiösa böcker är skrivet av genier. De gav så mycke rum för tolkning att - hur illa man än bär sig åt så har man i alla fall gjort gott och rätt!
Nej vi lever på 2000 -talet -dags att uppdatera religösa skrifter i mer klartext så det inte blir så svårt de som ska följa sin religion troget - att förstå vad som är gott och ont
 
Fast då tänker jag att det "goda " som kommit från troende är för att de är goda och omtänksamma människor. De skulle vara lika goda och omtänksamma utan Jesus och Guds ord. Allt de dåliga SKER och har skett därför att de heliga skrifterna är fria att tolka. Jag får ju tillstå att religiösa böcker är skrivet av genier. De gav så mycke rum för tolkning att - hur illa man än bär sig åt så har man i alla fall gjort gott och rätt!
Nej vi lever på 2000 -talet -dags att uppdatera religösa skrifter i mer klartext så det inte blir så svårt de som ska följa sin religion troget - att förstå vad som är gott och ont

Vi står väldigt långt ifrån varandra i den här frågan kan jag säga. Men jag anser att det är magstarkt att beskylla religion för allt ont som sker i dess namn och samtidigt bortförklara det goda som gjorts med att de människorna hade gjort det ändå...
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 172
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 155
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: cassiopeja
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 682
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp