Gud, bibeln, Jesus...

Jag tittade lite snabbt på statistiken de senaste åren och en stor andel kommer från muslimska länder (speciellt Syrien under de tre senaste åren, av förklarliga skäl). Sedan har invandringen ökat markant från Kina och Indien under några år vilket får antas inkludera muslimer, det är ju en utsatt grupp i båda de länderna (även om en del av ökningen där säkert är arbetsinvandring).

Som jag sagt har jag problem med de flesta religioner och struntar i vad man bekänner sig till så länge man följer Svea Rikes lag.

Det är lättare att ha en seriös diskussion om man kan basera den på fakta... inte bara att Bibeln är en dum bok som vilken annan som helst.
Uäk för härskartekniker.….
Det är lättare att ha en seriös diskussion om man kan basera den på fakta... inte bara att Bibeln är en dum bok som vilken annan som helst.
 
kom då ihåg att en stor andel av flyktingarna från syrien är kristna som flytt för att slippa tvångsanslutas till islam


Vilket statligt stöd syftar du på då?

Kanske det, jag grottade inte ner mig i statistiken så värst, dvs jag kan inte säga vare sig bu eller bä. Jag ville mest veta vilken invandrad grupp @gulan menade som tvångsinkluderar andra i sin religion (säger man tvång ser jag något mer omfattande än dop eller liknande, mer i stil med vapen eller grova hot).
 
Kanske det, jag grottade inte ner mig i statistiken så värst, dvs jag kan inte säga vare sig bu eller bä. Jag ville mest veta vilken invandrad grupp @gulan menade som tvångsinkluderar andra i sin religion (säger man tvång ser jag något mer omfattande än dop eller liknande, mer i stil med vapen eller grova hot).

Jag kan tycka att det är tvångsinkludering att bli hotad med uteslutning från familjen. Tyvärr inte ovanligt och det förekommer i trossamfund med vitt skilda ursprung. Religiös grundskola tycker jag också är problematiskt.

Däremot tycker jag inte att det är tvångsinkludering att höra kyrkklockor eller möta en person som bär slöja.
 
Det är inte någon härskarteknik. Vad baserar du din sågning av Bibeln på? För att kunna få någon utgångspunkt då.
Jag sågar inte Bibeln. Jag vill inte att någon religiös livsåskådning ska få exklusivitet de har idag. Den som vill får och ska ägna sig åt sin gudstro. När helst de vill och när det kan tänkas passa. Ha kläder som de vill (jag skulle dock stödja ett förbud mot ansiktsbeslöjning på allmänna platser och kan under inga omständigheter acceptera att människor inte kan tänkas ta ett visst kön i hand och hälsa med hänvisning till sin livsåskådning). Mjo att säga i pågående diskussion att -med korrekt fakta (vems fakta gäller i denna tråd tex?) så går det lättare att ha en seriös diskussion. Det är att degradera ner den man diskuterar med...…...
 
Senast ändrad:
Och jag personligen anser att det finns långt värre saker man kan föra vidare till sina barn... rasism tex. Att växa upp i ett vakuum som en tabula rasa tror jag ingen anser är rimligt. Våra föräldrar påverkar oss inom så många olika områden som tex politik också, är det värre än religion?

Det är ju många som vittnar om att de omprövat det de fick med sig i barndomen, inkl religion, och ibland valt en annan väg än sina föräldrar. Personligen har jag delvis gjort det politiskt jämfört med min uppväxt. Det gjorde jag utan några större åthävor och så länge ens föräldrar är vettiga kan jag inte se att det skulle vara svårare med religion.

Vi kan ju heller inte lagstifta bort sämre lämpade föräldrar så länge de håller sig inom lagens råmärken... något annat vore ett gräsligt övertramp.

Jag tycker verkligen inte om de flesta religioner men jag är för religionsfrihet inom lagens råmärken. Att jag själv inte är troende kan jag inte tvinga på någon annan.
Jag vet inte om du någonsin mött något vuxet barn, som blivit avvisad från kontakt med sin familj och andra släktingar och före detta vänner, när det vuxna barnet brutit sig loss från t.ex. frikyrkoförsamlingen?

Eller om du hört och sett förälderns hat mot den oliktänkande som lämnar den religiösa gruppen?

Jag har mött både det vuxna barnet, och föräldrarna.

Religionsfrihet ska aldrig få innebära föräldrars rätt att använda känslomässig utpressning mot barn, eller för den delen hot hot om våld, eller våld, för att tvinga barn att vara med i vare sig religiösa sammanhang eller för den delen i politiska sammanhang.

Religionsfrihet måste innebära att det blir ett slut på indoktrinering av barn.

Religiös indoktrinering är inte "finare" eller "bättre" än någon annan indoktrinering.
 
kom då ihåg att en stor andel av flyktingarna från syrien är kristna som flytt för att slippa tvångsanslutas till islam


Vilket statligt stöd syftar du på då?
Vi kan väl börja med friskolor på religiös grund.

Och så kan vi fortsätta med olika former av "fritidsklubbar", scoutverksamhet, och sport och idrott, där religiösa organisationer får statliga och kommunala bidrag (oftast i enlighet med statliga regler), för verksamheten, eftersom samhället vill uppmuntra civilsamhällets föreningar.

I de olika varianterna av ovannämnda organisationers verksamhet, finns det också olika former av religiösa studier, bönestunder, och andra former av påverkan inbyggt i verksamheten.
 
Host igen, men flyktingvågen från Syrien och resten av Mellanöstern består till en del av kristna och muslimer som flytt från andra (islamistiska och extrema) muslimer till ett sekulärt och kristet land. Om man studerar svenska islamister lite närmare så är de till stor majoritet andra generationen som fötts i socioekonomiskt utsatta förhållanden och utanförskap, ungefär samma grupper som NMR och liknande drar till sig.

Men nu kommer vi bort från Biblen och kristendom. Även om Sverige är ett av världens mest sekulära länder så är det byggt på kristendom. Blodshämnd, en grundläggande princip inom tex asatron är enligt kristendom ett nono. Sverige är byggt på kristendom men den är så inrotad att de flesta inte ens ser det. De av alla älskade röda dagarna är pga religion, likadant de älskade röda dagarna vid påsk även om Kristi Himmelfärd nu byts ut mot nationaldagen.

Amerikanska vänner undrar ibland nyfiket hur Sverige kan vara ett av världens mest sekulära länder och samtidigt fira så många kristna högtider. Förklarat att de flesta är sekulära men älskar ledighet (vem gör inte det?). Själv skulle jag inte ha något emot att fira Id, Hanukah (var mycket avundsjuk att mina judiska vänner fick presenter sju dagar och jag bara en), Diwali, buddism, etc om det innebär fler röda dagar.

Länge leve religiös mångkulturalism och röda dagar!
Nä, religiös what ever är absolut inget att stå efter.

Det är som att önska sig tillbaka mot medeltiden.

Men ledigheter är alltid trevliga...
 
Jag vet flera naturvetare (även geovetare) som är troende. Personligen skulle jag ha svårt att få ihop det om jag vore evolutionsbiolog men toppen om det funkar för dem.
Fast vad är det som säger att gud inte använde sig av Big Bang för att skapa världen? Egentligen.
Min fd fysiklärare var frikyrklig och vi pratade mycket om det där med skapelseberättelsen och evolutionen.
 
Jag vill fortfarande veta vilka grupperingar i Sverige som tvångsinkluderar någon i en religion. Eller kände du bara för att spy lite islamofobi?
Böneutrop är väl absolut tvångsinkluderande. Nu är det ju bara 3 st moskeer som har tillstånd med böneutrop, men ändå. Alla som bor i Fittja är väl inte aktiva muslimer?

Kyrkklockor tycker jag inte är samma sak eftersom kyrkklockorna mer är en praktisk grej som tex ringer när klockan är ett visst klockslag, eller när det händer någonting tex bröllop. Det har inte samma religiösa klang som ett böneutrop.

Sen absolut som någon annan skrev, är det dödsstraff eller att man blir utesluten från familj, släkt och vänner för att man väljer att inte vara aktivt religiös så är det också tvångsinkluderande. Tyvärr är det många som upplever det inom Sveriges gränser också, ur de flesta religioner skulle jag tro.
 
Är inte troende ( för övrigt ett mysterium för mig hur någon kan vara det i modern tid) och har inte läst bibeln .Men-jag skulle vilja bara därför att det är en stor del av vår historia men det förutsättningar att någon skriver om hela boken till något som går att läsa som en normal bok.
typ; Kap 1. Varde ljus, sa gud
Kap 23. Adam och Evas inställning till äpplen
Osv.
Alf Henriksson har redan gjort det. Biblisk historia tror jag den heter, utmärkt läsning.
 
Böneutrop är väl absolut tvångsinkluderande. Nu är det ju bara 3 st moskeer som har tillstånd med böneutrop, men ändå. Alla som bor i Fittja är väl inte aktiva muslimer?

Kyrkklockor tycker jag inte är samma sak eftersom kyrkklockorna mer är en praktisk grej som tex ringer när klockan är ett visst klockslag, eller när det händer någonting tex bröllop. Det har inte samma religiösa klang som ett böneutrop.

Sen absolut som någon annan skrev, är det dödsstraff eller att man blir utesluten från familj, släkt och vänner för att man väljer att inte vara aktivt religiös så är det också tvångsinkluderande. Tyvärr är det många som upplever det inom Sveriges gränser också, ur de flesta religioner skulle jag tro.
För att du är van vid kyrkklockorna och inte tänker mer på det.
 
Har du läst Bibeln?
Tror du på Gud?
Vad tänker du om Jesus?
Kan "vi" referera till detta i dagens samhälle?



Jag såg nyligen ett inlägg där någon misstyckte om något (vill inte gå in på vad) och refererade till vad Jesus säger "...."

Själv tänkte jag att det finns ju en hel del texter i bibeln man kan stoppa i soptunnan.

Så är det rätt att referera till de skrifter man vill men "glömma" de andra skrifterna som.går helt emot vad man tror på?

Hoppas ni förstår mitt twistande...

Jag har själv inte läst Bibeln fullt ut men hade en mycket religiös lärare i mellanstadiet som läste hej vilt för oss i klassen i religions-klassen.....

Idag är jag mycket tveksam till religion. Helt ärligt i min tanke, roten till mycket ont...?
Efter ganska mycket funderande i livet så har jag kommit fram till att jag är ateist. Många tankar har gått genom mitt huvud och jag kan bara komma fram till slutsatsen att vetenskap är det jag kan lägga energi på.
Ju mer jag sätter mig in i ateism ju mer ser jag religioner som fantasier utan vetenskapliga grunder. Att Jesus har funnit, så kan det vara, men att det sitter en gubbe med vitt skägg i himlen ser jag som trams.
 
Jag har läst delar ur bibeln men inte hela.

Döptes men avstod aktivt från konfirmationen, trots att vår lokala präst ringde mig hur många gånger som helst med övertalningsförsök. Jag var ateist redan då och vägrade. Gick ur svenska kyrkan när jag blev myndig.
Jag tror inte på Gud eller något liknande. Jesus fanns säkert men jag tror berättelserna om honom blivit lite skeva och konstiga på vägen.

Tycker att religion är intressant, mest för att det för mig är som fantasysagor. Jag kan se att både ont och gott har gjorts i religionens namn, men det känns ibland som att det onda överväger..
Förstår dock att många människor finner mening och tröst i sin tro och att det då blir hjälpsamt. Jag har aldrig känt det behovet.

Jag skulle önska att vi släppte många kristna traditioner i sverige. Jag tycker inte att skolor ska låna kyrkan för avslutningar osv och jag har lite svårt att förstå varför många som inte är troende ändå döper sina barn och gifter sig i kyrkan. Jag hade känt mig som en hycklare..
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 066
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 161
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: cassiopeja
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 687
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp