Gud, bibeln, Jesus...

Fast nej. Jag tror verkligen inte att en människa som faktiskt är troende aktivt väljer att gå ur kyrkan för att det dras lite mer på skatten. Det köper jag inte. I så fall ifrågasätter jag nog personens tro istället.

Instämmer, det har jag aldrig hört talas om. Alla jag känner som inte är med i svenska kyrkan har antingen gått ur eftersom de inte är troende eller så har de aldrig varit med.
 
Jag har också levt i väldigt religiösa samhällen både i kristendom, judendom och islam. Det är inte oproblemtaiskt alls. Men det är det faktiskt inte att leva någonstans. Sedan, absolut, man ska ha konstruktiva debatter angående religion och mänskliga rättigheter. Din hetsighet och oförståelse och som jag upplever det arrogans skulle göra det omöjligt. Vilket gör att de människor som är utsatta och inte tror blir ännu mer utsatta.

Och vanföreställmingar... antar att du gärna säger negerboll också.

Det blir så långt att använda ordboksdefinitionernas förklaring, det är därför
vi har ord.

Vanföreställning
föreställning som bygger på felaktig slutsats l. falsk uppfattning av sakförhållande; orimlig o. förnuftsvidrig föreställning som inte låter sig korrigeras med förnuftsargument

För mig är det spot on på exempelvis religiösa som betraktar sina urkunder som bokstavliga sanningar. Vilket är en ganska liten del av de troende jag träffat.

Vilket ord skulle du föredra användes för att beskriva det jag menar ovan från ordboken?
 
Men ok att de får betala kostnaden eller hur? Många går ju ur kyrkan av huvudsakligen ekonomiska skäl, inte för att de har ont om pengar utan för att en höginkomsttagare med litet religiöst eller kulturhistoriskt intresse betalar ganska många tusenlappar för sitt medlemsskap per år.

Svenska kyrkan rapporterar själv att den vanligaste orsaken som anges för utträde ur kyrkan är att man inte tror på Gud.
https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1602619
 
Fast nej. Jag tror verkligen inte att en människa som faktiskt är troende aktivt väljer att gå ur kyrkan för att det dras lite mer på skatten. Det köper jag inte. I så fall ifrågasätter jag nog personens tro istället.

Många som tillhör en frikyrka har gått ur Svenska kyrkan. Dels för att dom tycker den blivit för sekualiserad och ytlig och dels för att de hellre ger den summa som kyrkoskatten kostar till sin frikyrka. Men de kanske ändå vill begravas i till ex en familjegrav på kyrkogården utan att först kremerats. Döda får endast transporteras av begravningsbyrån så transport till o från frikyrkan för att ha begravningsakten där kan bli dyrt om den inte ligger nära. Vill dessutom anhöriga vara med vid gravsättningen så måste dom självklart ta sig till kyrkogården. Alltså kan det vara värt att betala de som det kostar till Svenska kyrkan.
 
Instämmer, det har jag aldrig hört talas om. Alla jag känner som inte är med i svenska kyrkan har antingen gått ur eftersom de inte är troende eller så har de aldrig varit med.
Hur karaktäriserar du de troende som lämnar svenska kyrkan för att de tycker att den kyrkans teologi är för urvattnad, eller för att vissa av kyrkans företrädare uppträder egendomligt (Visby 2018) eller kommer med stötande uttalanden? Hur karaktäriserar du dem som tycker att deras egen tro är en sak mellan dem och Gud, någon mellanhand behövs ej, och att det finns roligare saker att göra för de 15000 kr som betalas i kyrkoskatt? Jag har flera exempel på alla de här kategorierna i min bekantsskapskrets.
 
Jag jobbar inte åt socialtjänsten i de aktuella kommunerna idag heller (vilket jag även skrev) så den frågan varken kan eller tänker jag försöka svara på. Men jag tror för övrigt att det verkar vara inte helt oproblematiskt med den byråkrati som är. I min egen kommun verkar 70 procent ha fått avslag 2018 på spridning av aska t.ex. Hela poängen var ju att handla om att ha det iordning. Har du det så du vet att det inte bli ett nej etc är det ju jättebra. Vilket jag också skrev. Men uppenbarligen går det inte alltid jättesmidigt.
Tänker du att askan måste spridas typ i skogen vid en borgerlig begravning?
Isf är det inte konstigt att jag har svårt att förstå. Man måste ju inte söka tillstånd för att sprida på andra ställen bara för att man inte vill ha en kyrklig begravning. Det finns ju platser för detta.
 
Hur karaktäriserar du de troende som lämnar svenska kyrkan för att de tycker att den kyrkans teologi är för urvattnad, eller för att vissa av kyrkans företrädare uppträder egendomligt (Visby 2018) eller kommer med stötande uttalanden? Hur karaktäriserar du dem som tycker att deras egen tro är en sak mellan dem och Gud, någon mellanhand behövs ej, och att det finns roligare saker att göra för de 15000 kr som betalas i kyrkoskatt? Jag har flera exempel på alla de här kategorierna i min bekantsskapskrets.

Jag kategoriserar dem inte alls eftersom jag i grund och botten är totalt ointresserad av varför folk lämnar kyrkan (jag är som sagt inte medlem). Däremot tänker jag inte säga något alls om andelen som lämnar kyrkan trots att de är troende utan att se statistik över det.

Jag antar att du pratar om domprosten i Visby? En engagerad person som ibland kört i diket men iaf har dragit med kyrkan in i samtiden. Alla är inte perfekta men jag har träffat på betydligt sämre representanter för kyrkan än honom.

Vill man "göra något roligare med pengarna" skulle jag säga att man inte är troende för det är då inte ett dugg kristet...
 
Många som tillhör en frikyrka har gått ur Svenska kyrkan. Dels för att dom tycker den blivit för sekualiserad och ytlig och dels för att de hellre ger den summa som kyrkoskatten kostar till sin frikyrka. Men de kanske ändå vill begravas i till ex en familjegrav på kyrkogården utan att först kremerats. Döda får endast transporteras av begravningsbyrån så transport till o från frikyrkan för att ha begravningsakten där kan bli dyrt om den inte ligger nära. Vill dessutom anhöriga vara med vid gravsättningen så måste dom självklart ta sig till kyrkogården. Alltså kan det vara värt att betala de som det kostar till Svenska kyrkan.
Det där ingår i begravningsavgiften så nej, det blir inte dyrare för att man har gått ur svenska kyrkan.
 
Jag kategoriserar dem inte alls eftersom jag i grund och botten är totalt ointresserad av varför folk lämnar kyrkan (jag är som sagt inte medlem). Däremot tänker jag inte säga något alls om andelen som lämnar kyrkan trots att de är troende utan att se statistik över det.

Jag antar att du pratar om domprosten i Visby? En engagerad person som ibland kört i diket men iaf har dragit med kyrkan in i samtiden. Alla är inte perfekta men jag har träffat på betydligt sämre representanter för kyrkan än honom.

Vill man "göra något roligare med pengarna" skulle jag säga att man inte är troende för det är då inte ett dugg kristet...
Nu vet inte jag om du anser dig vara troende eller ateist, men du har stränga krav på kyrkans medlemmar som icke-medlem. Antar att du är gammal-troende eftersom du tycker att du kan bedöma eller snarare döma vilka som är kristna på rätt sätt.

Vissa bekanta som lämnat kyrkan och kallar sig troende tycker att de bör sponsra mer angelägna saker som Läkare utan gränser för skattepengarna, istället för medeltida byggnader. Det är väl en kristen tanke, eller hur?

Och ja, jag syftar på domprosten i Visby, som fick många medlemmar att lämna kyrkan efter debaclet under Almedalsveckan.
 
Nu vet inte jag om du anser dig vara troende eller ateist, men du har stränga krav på kyrkans medlemmar som icke-medlem. Antar att du är gammal-troende eftersom du tycker att du kan bedöma eller snarare döma vilka som är kristna på rätt sätt.

Vissa bekanta som lämnat kyrkan och kallar sig troende tycker att de bör sponsra mer angelägna saker som Läkare utan gränser för skattepengarna, istället för medeltida byggnader. Det är väl en kristen tanke, eller hur?

Och ja, jag syftar på domprosten i Visby, som fick många medlemmar att lämna kyrkan efter debaclet under Almedalsveckan.

Jag är inte med i kyrkan och är inte kristen, därmed väldigt långt ifrån att vara högkyrklig :D

Åsikter har jag all rätt i världen att ha men jag dömer ingen, det överlåter jag åt andra. Men jag har någorlunda kunskap i vad som ingår i kristendomen och vad man bör göra för att vara en god kristen. Där ingår bla välgörenhet, dvs hjälpa dem som har det sämre ställt. Det var dina ord "göra något roligare" jag bemötte för det är i så fall inte speciellt kristet, dvs att lägga de pengarna på sig själv istället för på kyrkans arbete (där välgörenhet ingår).

Att som troende kristen säga att ens pengar gör större nytta genom att stödja en icke-konfessionell organisation som tex MDF känns väldigt märkligt. Jag tycker att det är en toppenorganisation och jag är egentligen ointresserad av varför en kristet troende skulle göra det valet. Men jag anser fortfarande, med den kunskap jag har, att det är ett märkligt val av en troende.

Klart att man kan vara troende utan att vara med i kyrkan... men gudstjänsten och sakramenten är viktiga hörnstenar i ett kristet liv, det går liksom inte att komma ifrån.

Jag tycker bara det är fränt när kyrkoföreträdare törs ha åsikter och sticka ut även om det kanske blir lite tokigt ibland. Vad gäller domprosten ifråga om arbetsmiljön så visste han om att personalärenden inte är hans starka sida och bad om hjälp med det. Han fick ingen sådan så där får nog domkapitlet ta på sig mycket. De ville ha en förnyare och det fick de.
 
Jag är inte med i kyrkan och är inte kristen, därmed väldigt långt ifrån att vara högkyrklig :D

Åsikter har jag all rätt i världen att ha men jag dömer ingen, det överlåter jag åt andra. Men jag har någorlunda kunskap i vad som ingår i kristendomen och vad man bör göra för att vara en god kristen. Där ingår bla välgörenhet, dvs hjälpa dem som har det sämre ställt. Det var dina ord "göra något roligare" jag bemötte för det är i så fall inte speciellt kristet, dvs att lägga de pengarna på sig själv istället för på kyrkans arbete (där välgörenhet ingår).

Att som troende kristen säga att ens pengar gör större nytta genom att stödja en icke-konfessionell organisation som tex MDF känns väldigt märkligt. Jag tycker att det är en toppenorganisation och jag är egentligen ointresserad av varför en kristet troende skulle göra det valet. Men jag anser fortfarande, med den kunskap jag har, att det är ett märkligt val av en troende.

Klart att man kan vara troende utan att vara med i kyrkan... men gudstjänsten och sakramenten är viktiga hörnstenar i ett kristet liv, det går liksom inte att komma ifrån.

Jag tycker bara det är fränt när kyrkoföreträdare törs ha åsikter och sticka ut även om det kanske blir lite tokigt ibland. Vad gäller domprosten ifråga om arbetsmiljön så visste han om att personalärenden inte är hans starka sida och bad om hjälp med det. Han fick ingen sådan så där får nog domkapitlet ta på sig mycket. De ville ha en förnyare och det fick de.
Jag syftade på domprostens klockringning i avsikt att störa ut ett seminarium. Det var det som fick många medlemmar att ta det slutliga steget ut ur kyrkan. Personalärendena är jag okunnig om, men vet att det är många sådana just i kyrkan av någon anledning.
 
Jag syftade på domprostens klockringning i avsikt att störa ut ett seminarium. Det var det som fick många medlemmar att ta det slutliga steget ut ur kyrkan. Personalärendena är jag okunnig om, men vet att det är många sådana just i kyrkan av någon anledning.

Ja, och där har han ju själv medgett att det inte var bra.
 
Då klarnar det lite, avkomman är född 1875. Har alltid undrat hur det fungerade för de som var katoliker, judar eller muhammedaner?

Jag är född 1975, mina föräldrar gick ur kyrkan innan jag föddes och jag är tämligen söker pa att jag aldrig varit medlem. Eller har jag glömt att jag gatt ur?
 
Många som tillhör en frikyrka har gått ur Svenska kyrkan. Dels för att dom tycker den blivit för sekualiserad och ytlig och dels för att de hellre ger den summa som kyrkoskatten kostar till sin frikyrka. Men de kanske ändå vill begravas i till ex en familjegrav på kyrkogården utan att först kremerats. Döda får endast transporteras av begravningsbyrån så transport till o från frikyrkan för att ha begravningsakten där kan bli dyrt om den inte ligger nära. Vill dessutom anhöriga vara med vid gravsättningen så måste dom självklart ta sig till kyrkogården. Alltså kan det vara värt att betala de som det kostar till Svenska kyrkan.

Jag förstår inte hur du menar, måste man vara med i svenska kyrkan för att få vara med vid gravsättningen?
 
Jag är, ganska djupt, troende men inte medlem i något trossamfund (har gått ur Svenska kyrkan, trots att jag är troende ;) ). Jag har inte läst bibeln eller någon annan religös text mer än korta stycken här och där. Jag går på mässor både inom den lutheranska och katolska kyrkan, eller så går jag ut i naturen eller besöker någon fornlämning, för att det är mysigt och stärker min närhet till Gud.

Jag ”smultronplockar” hejvilt bland religioner och livsåskådningar och skäms inte det minsta för det. Min tro är min och får vara precis vad jag vill att den ska vara - precis som mina andra tankar, värderingar och åsikter.
 
Många som tillhör en frikyrka har gått ur Svenska kyrkan. Dels för att dom tycker den blivit för sekualiserad och ytlig och dels för att de hellre ger den summa som kyrkoskatten kostar till sin frikyrka. Men de kanske ändå vill begravas i till ex en familjegrav på kyrkogården utan att först kremerats. Döda får endast transporteras av begravningsbyrån så transport till o från frikyrkan för att ha begravningsakten där kan bli dyrt om den inte ligger nära. Vill dessutom anhöriga vara med vid gravsättningen så måste dom självklart ta sig till kyrkogården. Alltså kan det vara värt att betala de som det kostar till Svenska kyrkan.
Fast det är väl inte alla frikyrkor som har kistan inne i byggnaden? Jag har varit på flera frikyrkliga begravningar, men tror inte att de har haft kistan med inne i kyrkan såsom inom svenska eller katolska kyrkan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 109
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 161
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: cassiopeja
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 687
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp