Status
Stängd för vidare inlägg.
N

nässla

Korkad fråga kanske, men vad ska en gudmor göra egentligen? Har förstått att man medverkar vid dopet men jag misstänker att man förväntas göra nåt mer också :smirk:
Förstår att det olika från familj till familj, men det vore ju trevligt om man kunde få ett hum i alla fall.
Har nämligen blivit förvarnad om att jag kommer att bli erbjuden ett gudbarn :)
 
Sv: Gudmor?

En gudmor, eller fadder, förväntas idag inte att göra nåt speciellt alls. Kanske det förväntas att man inte glömmer bort födelsedagar och så, men det gör man väl inte ändå om man är nära vän ;) På vår dotters dop sa prästen till faddern att han skulle komma ihåg Ellas dopdag och fira den lite extra. Det skulle vara hans uppdrag som fadder.

// K
 
Sv: Gudmor?

Är inte de meningen att dessa faddrar ska ta hand om barnet om föräldrarna går bort..?
I vilket fall.. på senaste dopet jag var på så sa prästen att faddrarnas uppdrag var att under barnets uppväxt se till att de mådde bra/blev behandlat väl av föräldrarna och att se till att föräldrarna mådde bra etc..
 
Sv: Gudmor?

Nej, det finns inga sådana förbindelser nuförtiden. Gudföräldrarna har inte skyldighet, eller ens "företräde" till att få vårdnaden om barnet om föräldrarna skulle gå bort. Om nu inte föräldrarna har önskat så i ett testemente, men det är ju en helt annan sak och har inget med fadderuppdraget att göra.

// K
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 079
Senast: Elendil
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 310
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp