Gul honkatt (bondkatt) ??

M

mannis

Hej alla kattälskare.
Jag har all tid hört att gula bondkatter är hanar är det sant eller :confused: :confused:?
M vH M
 
Nej, inte riktigt, men det är vanligare att hankatter är röda(det heter röd), och det gäller alla katter, inte bara "bondkatter".
Det beror på att anlaget för rött sitter på könskromosomen X.
Hanar har ju Xy medan honor har XX. För att en hona ska bli röd krävs det att hon ärver rött från bägge föräldrarna.
En hanne behöver bara ärva rött från sin mamma, eftersom han alltid får y från sin pappa.
Om en hona får rött från sin ena förälder och svart från sin andra förälder så blir hon sköldpaddsfärgad, dvs svart OCH röd.
Det är därför endast hoor kan vara sköldpaddsäfrgade.

Men alltså: För att en hona ska bli röd så krävs det en röd pappa och en sköldpaddsfärgad eller röd mamma. En hane kräver bara en sköldpaddsfärgad eller röd mamma, färgen på pappan spelar ingen roll.
 
kan röda honor få barn då??
vad jag har hört (var länge sedan) är att de är sterila vid födseln...är det sant?
 
Det skulle jag oxså vilja veta för det har även jag hört.
M vh Mannis som har en gul hona.
 
Nej, inte alls. Det är lika fertila som honkatter av andra färger.
Däremot så föds det ibland hankatter som är sköldpaddsfärgade, och dessa är oftast sterila. Det beror på att de oftast har en extra könskromosom, XXy.
Det har dock hänt att skölpdaddsfärgade hanar har varit fertila, men det är ytterst ovanligt, och då beror sköldpaddsfärgen på någon annat genetiskt fel.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 581
Senast: jemeni
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 418
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp