Gul motorlampa lyser...

Fibusen

Trådstartare
Blir sååååå less! Denna månad kommer jag få in en större summa (för mig) från en skada jag fått för 2 år sen, och detta skulle gå till att betala av en grej jag stått och dragits med länge och haft sån ångest över, men nu skulle jag äntligen bli av med den!

Pratade med försäkringsbolaget igår och fick klart allt, och pengarna skulle komma in nästa vecka. Jag var så lättad, lycklig, och jag kände hur den där stenen som jag haft över detta i ett par år äntligen släppte.

TILLS IDAG!!!
Körde sonen till skolan, sen till stallet, och på väg därifrån så tänds min motorlampa i bilen. :cry: Jag ser framför mig hur dom där pengarna som jag ska få in nu kommer gå till att laga bilen, och mer därtill. Jag är less, trött och matt på att heeela tiden få bakslag så fort man tror att det ska vända. Katastroftankarna är maxade, och ihop med med min problematik så är ångesten i topp.:(

Såå, någon här som har erfarenhet av att motorlampan lyser, utan att ni blivit ruinerade??? Och vad har felet varit?

Har tid idag för att kolla felkoder vid kl 14, och jag förstår att det är omöjligt att veta fram tills det är kollat, men hade setat fint med någon annans erfarenheter tills dess.... :nailbiting:
 
Blir sååååå less! Denna månad kommer jag få in en större summa (för mig) från en skada jag fått för 2 år sen, och detta skulle gå till att betala av en grej jag stått och dragits med länge och haft sån ångest över, men nu skulle jag äntligen bli av med den!

Pratade med försäkringsbolaget igår och fick klart allt, och pengarna skulle komma in nästa vecka. Jag var så lättad, lycklig, och jag kände hur den där stenen som jag haft över detta i ett par år äntligen släppte.

TILLS IDAG!!!
Körde sonen till skolan, sen till stallet, och på väg därifrån så tänds min motorlampa i bilen. :cry: Jag ser framför mig hur dom där pengarna som jag ska få in nu kommer gå till att laga bilen, och mer därtill. Jag är less, trött och matt på att heeela tiden få bakslag så fort man tror att det ska vända. Katastroftankarna är maxade, och ihop med med min problematik så är ångesten i topp.:(

Såå, någon här som har erfarenhet av att motorlampan lyser, utan att ni blivit ruinerade??? Och vad har felet varit?

Har tid idag för att kolla felkoder vid kl 14, och jag förstår att det är omöjligt att veta fram tills det är kollat, men hade setat fint med någon annans erfarenheter tills dess.... :nailbiting:
Är det en diesel? I så fall kan det vara ett glödstift som behöver bytas, på min bil brukar det vara orsaken, och de kostar inte mycket mer än tändstift.
 
På nyare bilar lyser den ofta när det är dags för service.

Den lyser i vår ena bil nu och har gjort i 6 mån. Så länge bilen går bra och inte tappar kraft eller nåt annat märkbart, ignorerar vi det (men vår bil är lite speciell med med utbytt motor och fel vajerdragning mm så därav vi inte kollar upp det. Vi har gjort service men verkstan sa att vi måste in till tillverkaren för att släcka lampan bla bla bla....)

Det jag vill säga är att det behööööver inte vara nåt stort fel!
 
Japp, på min Peugot 307 lös den till och från hela tiden, mestadels vintertid. Hade något med avgasreningen att göra kommer inte ihåg exakt. Fick se till nollställa koderna dagen innan besiktning och hålla tummarna det höll i sig till besiktningen var avklarad.
Ibland pluppade det upp tre felkoder och bilen gick in i något slags fel-mode så den inte gick att gasa. Då fick jag stänga av motorn och starta om bilen så funkade det.
Jag gillade verkligen den bilen :meh: :cool:
 
På nyare bilar lyser den ofta när det är dags för service.

Den lyser i vår ena bil nu och har gjort i 6 mån. Så länge bilen går bra och inte tappar kraft eller nåt annat märkbart, ignorerar vi det (men vår bil är lite speciell med med utbytt motor och fel vajerdragning mm så därav vi inte kollar upp det. Vi har gjort service men verkstan sa att vi måste in till tillverkaren för att släcka lampan bla bla bla....)

Det jag vill säga är att det behööööver inte vara nåt stort fel!

Att den vill ha service visar bilen på instrumentbrädan, den är servad men då vi gör det själva så släcks inte servicelampan, och den plingar till och lyser när jag startar upp bilen, sen släcks den efter 30 sek.

Nu kan ju inte bilen veta att den fått service eftersom vi inte släcker lampan, men motorlampan har inte lyst för det. Har haft bilen ganska precis ett år. Nu är det dock dags för service igen, och funderar på att låna en dator så vi kan släcka den.
 
Jag hade en suv där motorlampan lyste i 13 månader. Gick bra ändå :D sen blev den inlöst av försäkringsbolaget då en galning sparkade in ena dörren. De erbjöd sig först att laga dörr + lacka om hela bilen men jag tog hellre pengarna, som jag för övrigt själv fick välja hur mycket jag ville ha, lite märkligt

Hursomhelst, den tuffade på ändå, trots motorlampan. Min Saab 9-5 däremot hade lysande motorlampa för 3 år sen, det behövde åtgärdas och gick på max 3-4000 vill jag minnas.
 
Det enda konstiga jag märkt var här om dagen. Hade varit väldigt väldigt rått på natten och var dimma på morgonen och blött överallt. Bilen hade då stått 3,4 dagar och när jag startade den så gick den lite ojämt på tomgången, ”bluddrade” lite, men så fort jag började köra så släppte detta och den gick normalt. Tänkte att den blivit kall och rå bara och att den stått ett tag.
 
Jag lämnade in min gamla Volvo v70 för att motorlampan lyste. Mekaniker hävdade att felet inte krävde åtgärd, och att det antagligen skulle gå jättebra att köra ändå. Skulle felet lagas skulle det kosta mer än vad han uppskattade bilens värde till. Jag körde bilen i ytterligare tre år innan vi bytte bil av andra orsaker. Den gick igenom besiktningen eftersom den var gammal och årsmodeller tidigare än ett visst år bryr de sig inte om indikatorlampor? Eller om vi nollställd inför besiktning, för då var det borta ett par körningar innan det återkom. Jag minns inte riktigt!
 
Gul lampa behöver ju inte vara så farligt.. min lyste röd till och från och det var nån insprutningsgrej som kostade typ 2000 kr. Vet inte vad för belopp du skulle få iofs men behöver inte alls bli så farligt dyrt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Min lyser hela tiden. Släcker den innan besiktningen genom att koppla ur batteriet. :angel: har dock kollat upp det och det är en "whatever" som påstår att mina avgasvärden(?) är för höga, men det är dom inte. Det går fort att läsa felkoden på verkstad, ibland är det inget.
 
Jag hade en suv där motorlampan lyste i 13 månader. Gick bra ändå :D sen blev den inlöst av försäkringsbolaget då en galning sparkade in ena dörren. De erbjöd sig först att laga dörr + lacka om hela bilen men jag tog hellre pengarna, som jag för övrigt själv fick välja hur mycket jag ville ha, lite märkligt

Hursomhelst, den tuffade på ändå, trots motorlampan. Min Saab 9-5 däremot hade lysande motorlampa för 3 år sen, det behövde åtgärdas och gick på max 3-4000 vill jag minnas.

Hade det varit en billigare bil så hade jag bara kört på, men för mig så handlar det om mycket pengar, och för första gången i mitt 33-åriga liv så har jag tagit ett billån för att kunna köra säkert och ha en bil som går bra efter vägen då jag pendlar ganska långt och kör en väg som inte alltid är särskilt prioriterad på bla snöröjning. :cautious:

Bilen kostade strax över 70.000kr och är inköpt för ett år sen, vore mycket tråkigt att chansa och köra endå då jag fortfarande har lånet kvar på bilen, och kommer ha ett par år till. Bilen är dessutom ”bara” 9 år gammal så tycker att det kan vara klokt att vara rädd om den ett tag till. :angel:

Är ensamstående, barn vv, bor i hus, jobbar inom vården och stundtals så har jag fått trolla med knäna för att få ihop det, så för mig är det massor av pengar.

Nu såg jag att det verkligen skulle bli en rejäl vändning i min ekonomi, äntligen bli av med det som tyngt mig, sen blir det så här. Nu vet jag ju inte HUR illa det är, men vad det än är så känner jag att jag vill ju laga det för att slippa riskera att stå med obrukbar bil och ett billån på det...

Det är min vanliga otur, sa till mamma förra veckan att nu lär det väll bli något skit bara för att jag ska få in en större summa. Och som ett brev på posten... Det som gör mig så less, att det alltid är samma visa, gång på gång. Jag måste ha gjort något jävligt i mitt tidigare liv! :crazy:
 
Jag lämnade in min gamla Volvo v70 för att motorlampan lyste. Mekaniker hävdade att felet inte krävde åtgärd, och att det antagligen skulle gå jättebra att köra ändå. Skulle felet lagas skulle det kosta mer än vad han uppskattade bilens värde till. Jag körde bilen i ytterligare tre år innan vi bytte bil av andra orsaker. Den gick igenom besiktningen eftersom den var gammal och årsmodeller tidigare än ett visst år bryr de sig inte om indikatorlampor? Eller om vi nollställd inför besiktning, för då var det borta ett par körningar innan det återkom. Jag minns inte riktigt!
Det är rätt, bilar före typ 2001 går igenom med lampan tänd. Min är från 2002 och går alltså inte igenom :rofl:
 
Gul lampa behöver ju inte vara så farligt.. min lyste röd till och från och det var nån insprutningsgrej som kostade typ 2000 kr. Vet inte vad för belopp du skulle få iofs men behöver inte alls bli så farligt dyrt.

Jag kommer få ut närmare 35.000kr, och med risk för att outa för mycket så är det ett kreditkort som ska betalas av med skyhög ränta. Det var min räddning när jag hade mycket sämre lön och sen kom det en stor oväntad utgift bla. Nu har jag arbetat upp lönen rejält och har stenkoll på ekonomin, men det där jäkla kortet med skyhög ränta blir jag aldrig av med! Betalar av varje månad men känns som om det händer noll!

Jag har haft det ganska tufft ekonomiskt eftersom det blev skilsmässa med exet, (men aldrig så illa att det gått till tex inkasso) och valde i vintras att lägga om helt, har fått bort allt på tex klarna, qliro, Elgiganten, Ikea osv och köper allt kontant nu för tiden, har jag inte pengar får det vänta, och har även fått ihop ett sparande, men detta har jag gått bet på. Ville bara få bort det så den enda skulden jag skulle ha kvar var bil och huslån. En stooor lättnad för mig, och något som tyngt mig länge skulle försvinna.

Det har ju såklart gått som det varit, men känslan av att se slutet på det, att kunna röra vid det nästan, sen bara rycks det undan.

Som sagt, katastroftänket kickar igång direkt..💩
 
Senast ändrad:
Jag kommer få ut närmare 35.000kr, och med risk för att outa för mycket så är det ett kreditkort som ska betalas av med skyhög ränta. Det var min räddning när jag hade mycket sämre lön och sen kom det en stor oväntad utgift bla. Nu har jag arbetat upp lönen rejält och har stenkoll på ekonomin, men det där jäkla kortet med skyhög ränta blir jag aldrig av med! Betalar av varje månad men känns som om det händer noll!

Jag har haft det ganska tufft ekonomiskt eftersom det blev skilsmässa med exet, (men aldrig så illa att det gått till tex inkasso) och valde i vintras att lägga om helt, har fått bort allt på tex klarna, qliro, Elgiganten, Ikea osv och köper allt kontant nu för tiden, har jag inte pengar får det vänta, men detta har jag gått bet på. Ville bara få bort det så den enda skulden jag skulle ha kvar var bil och huslån. En stooor lättnad för mig, och något som tyngt mig länge skulle försvinna.

Det har ju såklart gått som det varit, men känslan av att se slutet på det, att kunna röra vid det nästan, sen bara rycks det undan.

Som sagt, katastroftänket kickar igång direkt..💩
Kan du inte få ett vanligt banklån med bättre ränta bara för att få bort ränteeffekten så beloppet sjunker när du betalar på det. Öka huslånet eller få några amorteringsfria månader där. Om du pratar med dem och visar hur du styrt upp ekonomin och klarat av att hålla din budget?
 
Jag kommer få ut närmare 35.000kr, och med risk för att outa för mycket så är det ett kreditkort som ska betalas av med skyhög ränta. Det var min räddning när jag hade mycket sämre lön och sen kom det en stor oväntad utgift bla. Nu har jag arbetat upp lönen rejält och har stenkoll på ekonomin, men det där jäkla kortet med skyhög ränta blir jag aldrig av med! Betalar av varje månad men känns som om det händer noll!

Jag har haft det ganska tufft ekonomiskt eftersom det blev skilsmässa med exet, (men aldrig så illa att det gått till tex inkasso) och valde i vintras att lägga om helt, har fått bort allt på tex klarna, qliro, Elgiganten, Ikea osv och köper allt kontant nu för tiden, har jag inte pengar får det vänta, och har även fått ihop ett sparande, men detta har jag gått bet på. Ville bara få bort det så den enda skulden jag skulle ha kvar var bil och huslån. En stooor lättnad för mig, och något som tyngt mig länge skulle försvinna.

Det har ju såklart gått som det varit, men känslan av att se slutet på det, att kunna röra vid det nästan, sen bara rycks det undan.

Som sagt, katastroftänket kickar igång direkt..💩
Förhoppningsvis är det ingen större fara med motorlampan! Det tar max fem minuter att läsa koden, ringer du och ber snällt så kanske dom kan kolla redan idag?
 
Japp, på min Peugot 307 lös den till och från hela tiden, mestadels vintertid. Hade något med avgasreningen att göra kommer inte ihåg exakt. Fick se till nollställa koderna dagen innan besiktning och hålla tummarna det höll i sig till besiktningen var avklarad.
Ibland pluppade det upp tre felkoder och bilen gick in i något slags fel-mode så den inte gick att gasa. Då fick jag stänga av motorn och starta om bilen så funkade det.
Jag gillade verkligen den bilen :meh: :cool:

Sålde nyligen min 307 och hade samma problem. Oftast räckte det med att bara stänga av, vänta nån minut, och sen sätta på den igen så fungerade den som vanligt och lampan släcktes. Men jäklar vad ofta den pep om fel hit och dit utan att det var något speciellt.
Så glad att slippa bilen nu! :p
 
Kan du inte få ett vanligt banklån med bättre ränta bara för att få bort ränteeffekten så beloppet sjunker när du betalar på det. Öka huslånet eller få några amorteringsfria månader där. Om du pratar med dem och visar hur du styrt upp ekonomin och klarat av att hålla din budget?

Ja, jag har ju egentligen en stor möjlighet att låna upp på huset. Har renoverat det (ej belånade pengar, utan har lagt undan på lönen) och huset är värderat till 1,3 miljoner och jag har lån på ca 700’, så jag har ju utrymme, men nu hade jag kunnat bli av med det utan att behöva låna upp, och det hade varit såååå skönt. Och jag har ju aldrig legat så illa till så att jag inte har skött mina betalningar eller sådant, betalar det jag ska den 25:de varje månad, aldrig ett inkasso, och aldrig aldrig kronofogden, utan det som är har ju varit att jag kunnat stå där den 20 varje månad med 50kr på kontot, och det är det jag är såååå trött på.

Planen var att bli av med det nu, sen spara dom pengarna ett år så jag får en större buffert, sen efter det öka på amorteringen på billånet så det försvinner inom 3 år, istället för 5 som jag har nu.

Har räknat på alla utgifter jag har per år, snittat allt, lägger undan samma summa månad efter månad på ett konto där jag betalar räkningar ifrån, på så sätt så blir det ingen skillnad om det blir en dyr månad med mycket utgifter eller inte. Sparkontot rör jag inte, är ingen större summa där, men så att jag klarar mig om det skulle hända något drastiskt. I dagsläget ser jag det bara som en buffert om det händer djuren något. Jag planerar och veckohandlar, handlar efter det som det är extrapris på just den veckan. Jag tjänar idag okej, och har på två år gått upp närmare 4-5000kr i lön. Som det ser ut idag så ska jag kunna spara 6500-8000kr i månaden om jag blir av med detta, beroende på vilken län jag får ut. (Får timlön, och det kan skilja timmar beroende på hur nya månaden infaller) Det var ju nu det skulle vända och jag skulle kunna bygga en större buffert.

Självklart så kanske jag får tänka om om nu detta skulle visa sig bli något alldeles för dyrt på bilen, men helst så vill jag ju undvika det då jag vill bli helt fri från krediter/lån, förutom huslånet då, det har ju varit planen hela tiden..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 809
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp