Gula västarna

Asko

Trådstartare
Jag läste en debattartikel idag om de gula västarna: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Ql6gGx/nyliberalismen-goder-var-hogerpopulism
Det fick mig nästan att vilja ta på mig en gul väst :love:
Citerar från debattartikeln där skribenten skriver om vad de gula västarna vill:
Vad kräver de då? Jo att hemlösa får någonstans att bo, att minimilönen och baspensionen höjs så den går att leva på. De vill ha hyresreglering, satsning på energieffektivisering i bostäder. Ökat stöd till psykiatrisk vård och stärkt motsvarighet till LSS. De vill ha progressiv företagsskatt så att stora skattesmitare betalar mer.
De vill visserligen stoppa höjningarna av bensinpriset men vill å andra sidan satsa på tåg, vätgasbilar, lokaltrafik och faktiskt införa skatter på flygbränsle och internationell båtfart. En av de viktigaste orsakerna till upproret är minskad service på landsbygden.

De vill stärka arbetsrätten för alla som arbetar i Frankrike, oavsett ursprung. De vill ha bonus-malus för arbetsgivaravgiften, det vill säga att den som behåller sin personal och får den att trivas betalar mindre och den som sparkar många och hyr in många får betala mer för otryggheten och ohälsan som följer. [...]
De kräver mer direktdemokrati, minskade presidentförmåner och att deras riksdagsledamöter ska leva på medianlön.
De vill ha en minimilön på runt 13 000 kronor i månaden och en maximilön på 150.000 kronor i månaden. De vill ta upp kampen mot skattesmitare.

T.o.m flyktingpolitiken tycker jag låter ganska rimlig, även om ett par frågor dyker upp om vad de menar,:
Flyktingpolitiken plockar från både höger och vänster, stoppa grundorsakerna till flykt, humanare villkor, att barn ska alltid få studera direkt, möjlighet att få information och beslut om asyl i ursprungslandet, rättvisare arbetsmarknad, undervisning i språk och historia med diplom samt att de med avslag ska utvisas.

Jag menar inte att våldsamheter löser saken, det finns säkert huliganer som har hängt med i floden bara för att få förstöra saker. Men själva tanken bakom har jag gillat, men jag har dock inte följt de nyheterna så väl. Så jag blir nyfiken, vad tycker ni?
 
Om en individ producerar ett värde av 5000 kr per månad, vem ska betala mellanskillnaden upp till 13000?
Och vad tror du händer om den högutbildade och kompetende kirurgen inte får tjäna mer än 150 000 i månaden? hur stor är risken att han istället väljer att tjäna 300 000 på en lyxklinik i ett annat land och den franska pojken som behöver hans kunskaper i form av en operation lämnas att dö istället "tänkte inte på det" ;)
 
De gula västarna protesterar väl bara? Sedan finns det väl alltid individer med vettiga åsikter. Generellt för rörelsen är väl att de inte har någon direkt agenda, annat än att bränna ner saker?
 
De gula västarna protesterar väl bara? Sedan finns det väl alltid individer med vettiga åsikter. Generellt för rörelsen är väl att de inte har någon direkt agenda, annat än att bränna ner saker?
Fast om du läser debattartikeln, jag har citerat den även på just dessa punkter, så har de punkter som de vill förbättra och förändra.
 
Om en individ producerar ett värde av 5000 kr per månad, vem ska betala mellanskillnaden upp till 13000?
Och vad tror du händer om den högutbildade och kompetende kirurgen inte får tjäna mer än 150 000 i månaden? hur stor är risken att han istället väljer att tjäna 300 000 på en lyxklinik i ett annat land och den franska pojken som behöver hans kunskaper i form av en operation lämnas att dö istället "tänkte inte på det" ;)
Det finns inte någon kirurg som tjänar 300.000 per månad även i dagsläget.
https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/kirurg
I dagsläget skulle det vara fantastiskt om en kirurg ens tjänade 150.000 kr O_o
 
De gula västarna protesterar väl bara? Sedan finns det väl alltid individer med vettiga åsikter. Generellt för rörelsen är väl att de inte har någon direkt agenda, annat än att bränna ner saker?
Den generella rubrikjournalismen gör det gällande att gula västarna är en högerextremistisk rörelse så läser man inte på, så finns det alltid människor som du nu visar, som sprider den tron.
 
Fast om du läser debattartikeln, jag har citerat den även på just dessa punkter, så har de punkter som de vill förbättra och förändra.
Är bara lite tveksam till alla rörelser som använder våld för att få sin vilja fram, oavsett. Återkom om 10-20 år. Sossarna började även med våld, men idag är de lite mer prydliga i sin framtoning.
 
Jag har förstått det som att de gula västarna är en ganska brokig rörelse, som representerar ett väldigt brett politiskt fält. Det de har gemensamt är väl motstånd mot Macron (vilket jag verkligen lätt kan identifiera mig med, jag tycker att han är skrämmande nyliberal) och kanske inte så värst mycket mer. De gula västarna skulle nog få det rejält svårt med att samla sig till en gemensam politik, där det gäller att åstadkomma saker, inte enbart kritisera.

Men det är ju nåt med Frankrike. Detta ivriga demonstrerande och strejkande! Det är svårt att helt ogilla det.
 
Är bara lite tveksam till alla rörelser som använder våld för att få sin vilja fram, oavsett. Återkom om 10-20 år. Sossarna började även med våld, men idag är de lite mer prydliga i sin framtoning.
Jo, men man får inte glömma att de som brukar våld är oftast färre än de som demonstrerar fredligt. De fredliga protestanterna förtjänar inte att bli förbisedda på grund av huliganerna.
 
Är bara lite tveksam till alla rörelser som använder våld för att få sin vilja fram, oavsett. Återkom om 10-20 år. Sossarna började även med våld, men idag är de lite mer prydliga i sin framtoning.

Ordet "revolution" har franskt ursprung från 1200-talet. Under nästa århundrade dyker ordet upp i engelskan. Säger inte det dig något? Gula västarna är en spontan folkrörelse, inte någon politiskt samlad rörelse. Hur svårt är det för dig att läsa på och ta till dig det?
 
Jag har förstått det som att de gula västarna är en ganska brokig rörelse, som representerar ett väldigt brett politiskt fält. Det de har gemensamt är väl motstånd mot Macron (vilket jag verkligen lätt kan identifiera mig med, jag tycker att han är skrämmande nyliberal) och kanske inte så värst mycket mer. De gula västarna skulle nog få det rejält svårt med att samla sig till en gemensam politik, där det gäller att åstadkomma saker, inte enbart kritisera.

Men det är ju nåt med Frankrike. Detta ivriga demonstrerande och strejkande! Det är svårt att helt ogilla det.
Ja, jag har läst att både facken och de högerextrema partierna har försökt sträcka ut en hand till dem för att stödja dem. Men att de gula västarna har vägrat allt sånt för att hålla sig partipolitiskt obundna, vilket jag faktiskt gillar. Det inbjuder ju lättare folk från båda sidor och visar tydligare att de bara vill uppnå sina mål.

Jag tror att om det skulle någonsin bli ett politiskt parti så skulle det bli en ny sida, så länge de fortsätter med att vilja vara obundna - men det gäller att vara rejält försiktig isåfall (tänker på SD :grin:).

Men ja, min lilla kommunist inom mig säger viva la revolution :o:p;)
 
Ja, jag har läst att både facken och de högerextrema partierna har försökt sträcka ut en hand till dem för att stödja dem. Men att de gula västarna har vägrat allt sånt för att hålla sig partipolitiskt obundna, vilket jag faktiskt gillar. Det inbjuder ju lättare folk från båda sidor och visar tydligare att de bara vill uppnå sina mål.

Jag tror att om det skulle någonsin bli ett politiskt parti så skulle det bli en ny sida, så länge de fortsätter med att vilja vara obundna - men det gäller att vara rejält försiktig isåfall (tänker på SD :grin:).

Men ja, min lilla kommunist inom mig säger viva la revolution :o:p;)
:D

Som min revolutionärt lagde pappa brukar säga: dagen efter revolutionen är vunnen får många revolutionärer problem. I fallet De Gula Västarna, har jag fått intrycket att den där visdomen är så sann, att det kanske är bäst om det blir en annan, bättre, revolution vid något annat tillfälle. :p
 
:D

Som min revolutionärt lagde pappa brukar säga: dagen efter revolutionen är vunnen får många revolutionärer problem. I fallet De Gula Västarna, har jag fått intrycket att den där visdomen är så sann, att det kanske är bäst om det blir en annan, bättre, revolution vid något annat tillfälle. :p
Ja, jag tror inte att det vore så klokt att de gula västarna blev ett parti, pga människans naturliga dumhet :p Men man kan ju önskedrömma.
 
Ordet "revolution" har franskt ursprung från 1200-talet. Under nästa århundrade dyker ordet upp i engelskan. Säger inte det dig något? Gula västarna är en spontan folkrörelse, inte någon politiskt samlad rörelse. Hur svårt är det för dig att läsa på och ta till dig det?
Jupp, revolution. In med det nya, samma som det gamla. Inte många politiska revolutioner som lett till större förbättringar för annat än några nya "ledare".
 
Jupp, revolution. In med det nya, samma som det gamla. Inte många politiska revolutioner som lett till större förbättringar för annat än några nya "ledare".
Jag känner mig väldigt medelålderstråkig här, men jag tror nog mer på revolutioner där revolutionärerna har någon form av gemensam idé om vad de är för och vart de vill komma. Inte bara en idé om vad de är mot. :p
 
Jag känner mig väldigt medelålderstråkig här, men jag tror nog mer på revolutioner där revolutionärerna har någon form av gemensam idé om vad de är för och vart de vill komma. Inte bara en idé om vad de är mot. :p
Jag är nyfiken, det jag citerade i första inlägget - är det inte gemensamma idéer om vad de är för?
 
Jag är nyfiken, det jag citerade i första inlägget - är det inte gemensamma idéer om vad de är för?
Är det ens så att "de" är "för" en viss åsikt alls egentligen? Vad jag ser så är det snarare så att människor reagerar och protesterar utifrån starkt begränsande levnadsförhållanden utefter den politik som förs, och i stor mån har försts i landet uneder många år. Reaktionerna samlas i distinkta punkter som man pekar på, inte så att man samlas i gemensamma uttalade idéer. Det är en folklig reaktion helt enkelt?
 
Är det ens så att "de" är "för" en viss åsikt alls egentligen? Vad jag ser så är det snarare så att människor reagerar och protesterar utifrån starkt begränsande levnadsförhållanden utefter den politik som förs, och i stor mån har försts i landet uneder många år. Reaktionerna samlas i distinkta punkter som man pekar på, inte så att man samlas i gemensamma uttalade idéer. Det är en folklig reaktion helt enkelt?
Fast de har tydligen lämnat in en kravlista? Tex "hemlösa får någonstans att bo, att minimilönen och baspensionen höjs så den går att leva på. De vill ha hyresreglering, satsning på energieffektivisering i bostäder. Ökat stöd till psykiatrisk vård och stärkt motsvarighet till LSS. De vill ha progressiv företagsskatt så att stora skattesmitare betalar mer." osv.
Fast frågan blir ju vad skiljer mellan punkter som man pekar på och gemensamma uttalade idéer? Är det inte en idé att vilja ha hyresreglering eller progressiv företagsskatt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp