G

goldy

Jag undrar vad "guldskor" är till för?
Ä dom lätare eller?
Finns det brodd hål på dom?
vill veta!!!!! :)
 
Sv: Guldsko?

Hej Goldy! Det enda jag vet om guldskor är att man använder dom inom distansritt, dom håller bättre (men är dyra). Vet inte om dom är lättare, men broddhål borde ju hovis kunna borra.

hoppas du blev lite klokare.....:bump:
 
Sv: Guldsko?

På guldskor för vinterbruk finns det fasta påsvetsade låga brodd med hårdmetallkärna, jag tror att det är sex elelr åtta brodd på varje sko. Suveränt på vintern!
 
Sv: Guldsko?

Jag undrar vad "guldskor" är till för?
Ä dom lätare eller?
Finns det brodd hål på dom?
vill veta!!!!! :)

Guldskor är slitstarka skor i hårdmetall. De räcker längre och finns med både brodd och utan. Finns oxå med kormantkant för extra grepp. Det är som små "streck" i utkanten av skon som gör att det greppar extra bra. De är mkt dyrare än en vanlig sko.
Används även mkt på travhästar då de inte slits lika lätt som vanliga järnskor.
Hoppas det hjälpte lite iaf!:)
 
Sv: Guldsko?

Guldskorna finns i både travmodell och ridskomodell. Även sett med 4 brodd.
De med hårdmetallstift (koromant) slits ju inte nämnvärt.
 
Sv: Guldsko?

Guldskor är slitstarka skor i hårdmetall. De räcker längre och finns med både brodd och utan. Finns oxå med kormantkant för extra grepp. Det är som små "streck" i utkanten av skon som gör att det greppar extra bra. De är mkt dyrare än en vanlig sko.
Används även mkt på travhästar då de inte slits lika lätt som vanliga järnskor.
Hoppas det hjälpte lite iaf!:)


Jag måste få inflika lite. Om skorna inte slits lika fort, verkar man som vanligt då 6-8:e vecka men bara verkning då och använer samma sko flera gånger? Verkar bli hemskt dyrt om man ska byta skorna vid varje skoning?! :crazy: Fast iof så kanske det är samma sak som järnskor att man byter efter varje verkning...

det låter lite dumt mitt inlägg för hovarna slutar ju inte växa men ni kanske förstår ändå hur jag menar :)
 
Sv: Guldsko?

Ja Zandrah gav ju ett bra svar =) Superbra skor, väl värt priset tycker jag!
 
Sv: Guldsko?

Vi verkar som vanligt men sätter på skorna ännu en gång! De håller längre än "vanliga" skor så då blir det ju inte så fasligt dyrt :)
 
Sv: Guldsko?

Man kan använda samma skor igen efter verkningen. Jag hade samma guldskor hela förra vintern så det blir inte dyrare att använda guldskor än vanliga skor eftersom det går åt både nya skor och broddar om du räknar i hop det så blir guldskorna billigare. Men tänk på att köpa ridhästmodellen för travskon är smalare och tunnare och håller inte lika länge.

Och man har ett supergrepp när man är ute och det är halt, bättre skor på vintern kan man inte ha.
 
Sv: Guldsko?

Jag måste få inflika lite. Om skorna inte slits lika fort, verkar man som vanligt då 6-8:e vecka men bara verkning då och använer samma sko flera gånger? Verkar bli hemskt dyrt om man ska byta skorna vid varje skoning?! :crazy: Fast iof så kanske det är samma sak som järnskor att man byter efter varje verkning...

det låter lite dumt mitt inlägg för hovarna slutar ju inte växa men ni kanske förstår ändå hur jag menar :)

Ja då, man verkar som vanligt. Det är ju bara det att man inte behöver köpa nya skor varje gång som sagt. Om man tar oss som har travare tex. De sliter ju skorna väldigt snabbt, och har man då vanliga skor så måste man ju sko väldigt ofta. Men har du guldskorna så kan du ju sko som vanligt så att säga....annars kanske man måste sko var 3e vecka, vilket käns väldigt dyrt.....

Har du ridhäst, så kanske du till och med kan använda samma skor 3-4 ggr!:)
 
Sv: Guldsko?

Jag har länge varit sugen på dom skorna, men tyvär så finns dom inte i den storleken som vi behöver. Sedan så har jag hört att endel hovisar ej skor med dom pga. att dom är svårare att jobba med. Stämmer det att dom är mer svårarbetade?? Vad är det korrekta namnet på dom?
 
Sv: Guldsko?

Du har alltså hästen broddad även i hagen (och under transportering?) då eftersom de sitter fast? Ffa islandshästar brukar ju busa mkt i hagen, har ni mkt skador pga broddarna?
 
Sv: Guldsko?

nästan alla isisar har giuldskor här på vintern o vi har inte haft en endaste broddskada.

De är suveräna till turhästarna :D
 
Sv: Guldsko?

Jag har länge varit sugen på dom skorna, men tyvär så finns dom inte i den storleken som vi behöver. Sedan så har jag hört att endel hovisar ej skor med dom pga. att dom är svårare att jobba med. Stämmer det att dom är mer svårarbetade?? Vad är det korrekta namnet på dom?

Ja de är svårare att rikta till så har man en häst som har lite ovanlig hov form är de inte att rekomendera. Och de är tunga att rikta och en del hovslagare anser det inte värt besväret. Travskorna är lite lättare att rikta än ridskorna men är å andra sidan tunnare. Men vintertid så slits ju inte skon så mycket ialla fall. Och broddarna är de samma.
 
Sv: Guldsko?

När jag besökte klinik så sa hovslagaren där att guldskorna inte var något han rekomendera då dom är svåra att rikta och att dom gärna blir skeva. Jag andvände dom själv och när han plockade av dom så visade han mig och mkt riktigt så var dom inte plana. Han rekomenderade vanliga skor och att man borrade broddhål i dom istället. Det var vad han sa till mig och jag tänker nog gå efter det, synd för jag tyckte dom var suveräna annars.. :cry:
 
Sv: Guldsko?

Jag har länge varit sugen på dom skorna, men tyvär så finns dom inte i den storleken som vi behöver. Sedan så har jag hört att endel hovisar ej skor med dom pga. att dom är svårare att jobba med. Stämmer det att dom är mer svårarbetade?? Vad är det korrekta namnet på dom?

Ja det stämmer absolut. De är gjorda av hårdmetall vilket är enormt jobbigt att arbeta med. Det är tex jättesvårt att rikta. Min häst lyckades trampa av sig en sån bak engång då han dummade sig, och den lyckades jag inte rikta till själv. Man måste ha riktiga grejjer då. Inget för mig som inte har städ...:angel: (måste skaffa) De är oxå svåra pga av kormantkanterna. Ska du tex slå ut den måste du lägga den mot en bräda så inte kormantkanterna lossnar.

De heter rätt och slätt: Guldsko :idea:
(Sen finns det även en "falsk" billigare variant som jag tror oxå heter Guldsko? Tror dock inte den är så mkt sämre faktiskt,men där är jag inte rätt person att dömma.)

Kan nog dock tänka mig att största storleken är 3 (?)
 
Senast ändrad:
Sv: Guldsko?

jag älskar guldskorna! Har haft samma en hel vinter, kört i två vintrar...
de är ju säkrare om man har hästar ihop i hagen, inte så långa brodd = inte så allvarliga skador!
 
Sv: Guldsko?

*kl*

Måste erkänna att jag inte hade hört talas om guldskornas för och nackdelar. Trodde det bara var en ny "plojgrej". De verkar ju ganska bra om man ska tro det man läser här. Skulle passa till min häst då jag konditions tränar mycket på grusvägar som sliter på skorna.
Vilken är den minsta storleken då? Min hade 00 första skoningen. Har nog gått upp en eller två storlekar nu.
 
Sv: Guldsko?

Verkar skitsmart med guldskor.

Hur stort är strl 3 ungefär?
Det är väl till en rätt så stor häst?
 
Sv: Guldsko?

*kl*

Måste erkänna att jag inte hade hört talas om guldskornas för och nackdelar. Trodde det bara var en ny "plojgrej". De verkar ju ganska bra om man ska tro det man läser här. Skulle passa till min häst då jag konditions tränar mycket på grusvägar som sliter på skorna.
Vilken är den minsta storleken då? Min hade 00 första skoningen. Har nog gått upp en eller två storlekar nu.

Jag tycker dom är jättebra på sommaren då de inte slits lika lätt.
På vintern beror det dock mkt på undelaget. De är jättebra när det är lite is och inte så mkt snö...men om det är underlag med snö och is under, så är dom sämre. Då "tar" inte brodden lika mkt som vanliga och det är risk att de får dåligt fäste...detta såklart eftersom det är små brodd.
men det beror ju på var man bor, och hur dana vintrar man brukar ha.:)

Brodden slits inte heller lika fort som "vanliga" brodd, som sagt eftersom det är hårdmetall.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: Elo
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
353
Senast: Elo
·
  • Artikel
Hästnyheter Ämnet brodd öppnar ofta upp till diskussion, det finns många frågor och lika många svar. Hippson har pratat med hovslagarmästaren Jamie...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Gunnar
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp