Bukefalos 28 år!

Elisha

Trådstartare
Nu börjar det verkligen dra sig mot vinter..I mitten-slutet av november ska pållan skos igen.. Funderar då på att sätta på henne guldskor fram och vanliga bak.


Ni som har guldskor - hur mkt kostar det? , positivt och negativt? , annat! Själv har jag hört (eller en i stallet) hade guldskor förra vintern, och om man har guldskor för länge så kan broddarna bli sylvassa, stämmer det? Fram med åsikter :D
 
Sv: Guldskor!

ca 180:-/paret. Enbart haft dom under vår /höst eller sommaren då man behövt extra grepp (travare) Under vintern här gäller ordentliga brodd
 
Sv: Guldskor!

Det finns en bra tråd om guldskor här sen tidigare...där står en massa om dessa skor. Prova och sök på det!:idea:
 
Sv: Guldskor!

Nu börjar det verkligen dra sig mot vinter..I mitten-slutet av november ska pållan skos igen.. Funderar då på att sätta på henne guldskor fram och vanliga bak.


Ni som har guldskor - hur mkt kostar det? , positivt och negativt? , annat! Själv har jag hört (eller en i stallet) hade guldskor förra vintern, och om man har guldskor för länge så kan broddarna bli sylvassa, stämmer det? Fram med åsikter :D

Jag har guldskor på vintern och vanliga järnskor på sommaren. Guldskor vintertid är verkligen att föredra då man inte riskerar några tappade brodd. Så illa har det inte varit med brodden och då har hästen gått mycket och skorna hängt med två skoningar ca.12 veckor.

Hälsning Maja
 
Sv: Guldskor!

Jaghar guldskor på min pojke hela vintrarna och jag bara älskar dem...kanon på alla sätt och vis.man slipper brodda i och ur,broddarna blir INTE vassa,det är så pass hårda så de håller.Skorna kan användas fler skoningar än vanliga järnskor så det blir inte dyrare även om det kostar mer första gången.De och silikon snow grips...då är du säker bland is och snö kan jag lova.
 
Sv: Guldskor!

Jag har för mig att jag betalade 65 kr per sko, då med 6 brodd i varje sko.
Nu har jag "bara" haft dom en vinter, men dom ser bra ut än.
 
Sv: Guldskor!

Jag har använt guldskor i 3 vintrar nu och är så himla nöjd! Dom är outslitliga (iaf om man som jag verkligen har vinter hela vintern ;-)
Har några par som fugerat i två vintrar nu.
Jag har också för mig att jag betalar ungefär 60-70 kr/sko. och det blir ju inte så mycket dyrare än vanliga vinterdojjor med 4 brodd. Sen tappar man ju aldrig en brodd!

Hel suvveräna, jag rekommenderar dig att sko med dom runtom!
Dessutom är dom ju bara 6 mm tjocka vilket gör att strålen har lättare att få markkontakt och hovmekanismen kan fungera bättre.
 
Sv: Guldskor!

Kolla upp med hovslagaren så han har i din hästs storlek. jag frågade min hovslagare och det visade sig att det inte finns guldskor i min hästs storlek. dvs storlek 5.
Så vi måste bygga specialskor, vilket kan kosta lite mer.
 
Sv: Guldskor!

En hovslagares åsikt;

" OCKER, sketans vanliga järnskor som är guldlackade! Det allvarliga är dock att de är omöjliga att plana. Efter att ha riktat skon MÅSTE den planas och där sitter oftast en brodd. Risken är att hovslagaren rättar hoven efter skon:mad: . Därför avråder jag kunden. Är man ute efter greppet är det både billigare och bättre att först rikta och plana skon, sen brodda i 6 brodd. Tillsammans med snösulor håller dessa två skoperioder utan problem"
 
Sv: Guldskor!

Nu börjar det verkligen dra sig mot vinter..I mitten-slutet av november ska pållan skos igen.. Funderar då på att sätta på henne guldskor fram och vanliga bak.


Ni som har guldskor - hur mkt kostar det? , positivt och negativt? , annat! Själv har jag hört (eller en i stallet) hade guldskor förra vintern, och om man har guldskor för länge så kan broddarna bli sylvassa, stämmer det? Fram med åsikter :D

Allt är inte guld som glimmar.
 
Sv: Guldskor!

aha.. bra att veta.. har sjölv lurat på guld skor.. men vill ju abslout inte att hoven/benställning sakll bli lidanade för det...
kan man be om 6 broddhål i varje sko? smart..jag brukar bara ha 4 :)
 
Sv: Guldskor!

En hovslagares åsikt;

" OCKER, sketans vanliga järnskor som är guldlackade! Det allvarliga är dock att de är omöjliga att plana. Efter att ha riktat skon MÅSTE den planas och där sitter oftast en brodd. Risken är att hovslagaren rättar hoven efter skon:mad: . Därför avråder jag kunden. Är man ute efter greppet är det både billigare och bättre att först rikta och plana skon, sen brodda i 6 brodd. Tillsammans med snösulor håller dessa två skoperioder utan problem"

Så rackarns svårt är det inte att rikta dessa skor. Inte sjutton behöver man forma hoven efter skon. Till bakskor behöver de ju riktas om totalt och det är inte ett större problem. Det måste vara en stressad hovslagare som du citerat. Nu använder jag travguldskon och den är ju tunnare och därmed lättare att rikta.

Det fasta brodden gör också att man inte riskerar några tappade brodd (vilket kan leda till vrickningar på hårt underlag om det sker i farten). Dessutom är det sex brodd i varje sko, mot vanlig skos fyra, vilket också är bättre för god balans av hoven på underlaget.

Visserligen är denna sko bara en vanlig travsko (den med sex broddhål) fast med fasta brodd. Att den är guldfärgad handlar väl snarare om varumärket.

Sommarskon är ju bra för den som sliter skor mycket, då den är förstärkt runt om. Fast själv föredrar jag då vanlig järnsko, då jag vill att hoven skall glida något på underlage, för att spara hästens leder. Vintertid är det inte ju inte mycket att välja på, då måste man ha hakar och bra fäste, om man inte vill riskera en fläkt häst.

Dessutom tror jag inte att en guldsko kostar mer än en vanlig sko med sex brodd. Bra och hållbara brodd, som håller två skoningsperioder, är inte något som man kan köpa för 5 kr styck. Då måste man dessutom ersätta tappade brodd.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Guldskor!

Min stora häst har för stora hovar o är för tung för dessa.
Även om 5or räcker till är de för smala- för liten belastningsyta.
 
Sv: Guldskor!

Så rackarns svårt är det inte att rikta dessa skor. Inte sjutton behöver man forma hoven efter skon. Till bakskor behöver de ju riktas om totalt och det är inte ett större problem. Det måste vara en stressad hovslagare som du citerat. Nu använder jag travguldskon och den är ju tunnare och därmed lättare att rikta.

Dessutom tror jag inte att en guldsko kostar mer än en vanlig sko med sex brodd. Bra och hållbara brodd, som håller två skoningsperioder, är inte något som man kan köpa för 5 kr styck. Då måste man dessutom ersätta tappade brodd.

Hälsning Maja

Knappast stressad, men välrenomerad. Skor från DK i söder till Södermanland i norr.
Sen var ju inte problemet att rikta skon, utan att plana den efter riktning. Håll isär begreppen.
Om kunder har blivit debiterade priser som nämns tidigare i tråden är det ocker.
 
Sv: Guldskor!

Just det ja, det är travskor. Travskor passar inte för stora tunga halvblod, dom är för tunna, det blir ingen stadga.

Hovslagare som mest skor ridhästar brukar inte ha så mkt gott att säga om guldskorna..... :p
 
Sv: Guldskor!

Vad säger de då? För mig som inte vet något alls om dessa skor- Vad är skillnaden? att någon har sprayat på guldfärg?? (:p)

Nejdå, men kan ni förklara vad som är så speciellt med dessa skor utom att de har sex broddhål?
 
Sv: Guldskor!

Men varför är guld bättre än vanliga skor?
Vad har det för funktion?`:smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 879
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 860
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp