Gulnande tulpaner

Fruentimber

Trådstartare
Jag köpte tulpaner i onsdags på eftermiddagen och redan idag nu på morgonen märkte jag att flera av bladen börjat gulna. Varför blir det så? Jag skar av ändarna nån centimeter som jag brukar göra, fyllde med färskt vatten och ställde vid fönstret.

På mer allmän begäran: har ni något knep för att hålla snittblommor fräscha lite längre? :)
 
Jag köpte tulpaner i onsdags på eftermiddagen och redan idag nu på morgonen märkte jag att flera av bladen börjat gulna. Varför blir det så? Jag skar av ändarna nån centimeter som jag brukar göra, fyllde med färskt vatten och ställde vid fönstret.

På mer allmän begäran: har ni något knep för att hålla snittblommor fräscha lite längre? :)

Just tulpaner brukar vilja ha iskallt vatten, gärna varje dag.
 
Iskallt :D

Rosor är de som vil ha varmt vatten :)

Jag lyckasfå mina snittblommor att stå länge men tyvärr har jag inga bra tips på hur för jag vet det knappt själv
 
Nytt snitt och kallt vatten. Upprepa med jämna mellanrum. Står det svalt så håller de längre (vissa ställer i kylen eller liknande över natten :D) Undvik att placera nära en fruktskål eller en gran pga av att det avges en viss typ av gas som åldrar/mognar blommorna snabbare.

Typ samma för andra snittblommor, fast träiga stjälkar som t.ex. rosor vill ha varmare vatten.

Önskar jag kunde ha snittblommor hemma. Tyvärr älskar mina katter också snittblommor, fast på sitt sätt :angel:
 
Off topic men när det gäller rosor så rekommenderar handeln numera kallt vatten till dem också. Det ska minska bakterietillväxten och håller dem fräscha längre. Men det känns jätteunderligt att sätta dem i kallt!
 
Off topic men när det gäller rosor så rekommenderar handeln numera kallt vatten till dem också. Det ska minska bakterietillväxten och håller dem fräscha längre. Men det känns jätteunderligt att sätta dem i kallt!

Där ser man! För mig har det alltid låtit skumt med varmt vatten till växter alls, för det regnar ju inte varmt liksom :cautious:

(men har aldrig satt mig in i varför man rekommenderade det, kanske är jättelogiskt)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 882
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 613
Kropp & Själ Jag har alltid varit lite kinkig med maten. Inte så att jag är kräsen, utan jag äter allt som är nytt och färskt. Jag brukar säga att...
Svar
7
· Visningar
1 374
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp