Gulnat marmorbord, hur få vitt igen?

makarontanten

Trådstartare
Kanske skulle denna tråd stå på hem och hobby? Moderator får flytta i sådana fall.

Fick ett jättefint marmorinobord av en släkting som ska flytta, och jag älskar bordet. Tyvärr har det gulnat lite av ålder, ja ni vet sådär en gulaktig "gammal" yta som mer anas än upplevs om man inte tänker på det precis som gamla lister och element mm som är vita men av ålder gulnar. Bordet kommer från ett rökfritt hem, så det är inte gult pga det.

Finns det några tips eller knep att få det vitare igen? Det bör ju inte slipas, då marmoreringen förstörs....

Har hitintills bara prövat galltvål och VIM att tvätta av det med, och det funkade inte. Kan ättika eller kanske bikarbonat göra skillnad? Tips och ide´er önskas på detta.
 
Orsaken att det har blivit gult ar formodligen antingen for att det har blivit rengort med fel typ av rengorings medel ... eller for att vattnet innehaller mycket jarn. Marmor ar en valdigt kanslig sten och det minsta lilla satter marken och i vissa fall till och med frater in i stenen.

Om det ar for att det anvants fel rengoringsmedel (mycket troligt i Sverige dar det inte ar sjalvklart att kopa specifica rengoringsmedel for olika stenar ... eller ens att "seal" en koksbank av sten ... aven granit behover 'sealas' for att inte fa flackar fort) ... anyway ... Om den har gulnat for att felaktiga rengoringsmedel har anvants kan man fixa det med en alkaline (INTE acidic) marmor rengoring ... allt som ar acidic forstor marmorns yta.
Fraga mig som lamnade en halv citron med den skurna sidan nerat pa en marmor bank i ett par timmar. Den banken har formodligen fortfarande en "outline" av en halv citron. Du maste formodligen gora om rengorningen flera ganger innan det blir bra.

Sag till om det inte gar sa ska jag forsoka komma ihag (det finns nog nerskrivet nagonstans:p) hur man gor for att ta bort en gulnad yta av oxidation av jarn... Det ar lite krangligare.
 
Fråga nån som jobbar med antika möbler, en konservator kanske.
På mitt fd jobb var det en städfirma (!!!) som förstörde ett stengolv (60-70 kvadrat kanske...) med fel rengöringsmedel. :down: Man fick t.o.m vara försiktig med sånt där toarent eftersom det gav fläckar på stengolvet om det råkade droppa.
 
Yup ... Sten ar riktigt kansligt. Oftast kan man slipa om och polera sten ... men det ar en dyr och mycket omstanding procedur. Ratt rengoringsmedel ar viktigt.
 
Ett tag var det ju modernt med "stenbårder" i kakelväggar i badrum (kanske är inne fortfarande?) och då använde en del samma rengöringsmedel som till kaklet... :crazy:
 
Har ar det jatte vanligt med all mojlig sten pa arbets bankar i kok och badrum. Det talas dock mycket om att all sten maste bli "sealed" varje ar (eller sa, jag vet att det ar varje ar for granit, kanske oftare for andra sten sorter) och sedan ha speciella rengorings medel. Vara vanner i Sverige som har skaffat granit bankar klagade pa att de blev flackiga sa fort. De hade aldrig hort talas om att man varken ska "seal" banken sa den inte drar at sig eller att anvanda speciella rengorningsmedel. De blev lite irriterade nar de var pa besok. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Var vill vi bo?
  • Skor på sommaren

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp