karamelldrottningen

Trådstartare
Vad är eran relation till färgen gul? Använder ni gula kläder och i vilka sammanhang?
Skulle ni kunna inreda ett rum i mestadels gult? Isåfall varför?
 
Vad är eran relation till färgen gul? Använder ni gula kläder och i vilka sammanhang?
Skulle ni kunna inreda ett rum i mestadels gult? Isåfall varför?
Jag skulle säga att det beror på vilken nyans av gult vi pratar om. Neongul nej, saffransgul ja tack :love:
Jag vet inte hur många saffransgula tröjor jag har :D Bär gult i alla sammanhang, jag tycker att det funkar bra mot mitt mörka hår.

Jag hade nog däremot inte tapetserat ett helt rum i gult utan mer använt det som kontrastfärg på typ kuddar, plädar och liknande.
 
Fick du inte lära dig i skolan att gult är fult? :D

Skämt åsido så tycker jag inte gul är någon hemsk färg egentligen men den kan vara lite "svår"? Vad det gäller kläder så känns det som att det är ganska viktigt vad man har för hudton och andra attribut som avgör hur bra man passar i gult jämfört med typ svart som klär de allra flesta.

Inredningsmässigt blir det lätt lite mycket eller avigt med en "gul-gul" men kan ju också vara riktigt häftigt. Jag kommer ihåg att de på IKEA för ett par år sedan hade ett sånt visningsrum (vardagsrum) som var helt i gult. Det var riktigt, riktigt coolt. Men skulle jag vilja bo i det? aldrig.

Pastellgult är svårt i inredning eftersom det ger iaf mig rätt starka sjukhusvibbar, inget positivt. Sen har vi ju problemet att gult gärna känns lite påskigt på samma sätt som att rött ibland kan vara lite svårt då det blir juligt.

Gult gör sig bäst som en accentfärg tycker jag. Små liksom färgkladda kluttar. En dovare gul som typ senapsgul kan funka som helfärg i kläder på vissa plagg men det blir rätt gräsligt också. Svår färg som sagt.
 
Årets mest oväntade trådämne? :D
Bukefalos Stora Tråd Om Färgen Gul.

Jag gillar gult, men har nog fått för mig att jag inte passar i färgen eftersom min hy gärna antar en lite grisrosa nyans 10 av 12 månader om året och det liksom "skär sig". Gillar gult till påsken.

Inredningsmässigt har jag inget problem med gult, men har nog inget specifikt gult i dagsläget vad gäller möbler och dylikt. Kan definitivt tänka mig det på en diskret taper framöver vartefter vi renoverar. Vi byggvårdar ju mer specifikt, mot sent 1800-tal/tidigt 1900-tal, så det handlar ju mest om vad som passar in tidsmässigt än specifika färger på det sätter.
 
Gillar gult! Tillhör dock inte de färger jag brukar välja till inredning. Har gärna gula klädesplagg om det är rätt gul (har t ex en gul linneskjorta som jag älskar att bära när jag är lite solbränd).
 
Ändå bra reklam som dök upp i den här tråden!
Screenshot 2021-02-05 at 13.59.50.png
 
Älskar gult!

Jag klär mig mest i svart (haha, älskar svart också!), men har en del gula plagg som bryter av det svarta eftersom jag gillar kontraster.

Dock ska det vara enfärgat och "rätt" gul, klar och ljus.
Glad gul, typ ! 😄
Och så var det i vilka sammanhang också..

Tillsammans med svarta byxor och svart kavaj är en glad-gul top fint. Den bryter av det strikta så snyggt.

Har även en stilren, enkel klänning i glad-gul som jag använder ofta under sommaren 😊
 
Vad är eran relation till färgen gul? Använder ni gula kläder och i vilka sammanhang?
Skulle ni kunna inreda ett rum i mestadels gult? Isåfall varför?
Nu insåg jag att jag inte äger ett enda gult plagg! Minns nog inte att jag burit gult sen eeeh... senaste gången jag var på bal, strax efter millenieskiftet? Den var inte pippigul utan mer en slags dämpad pastell. Fin var jag i den iaf, men jag tror inte ens jag tittar på gula plagg när jag kollar kläder.

Har inget gult i inredningen eller trädgården heller, utom lite påskpynt. Inte för att jag tycker illa om det, jag hade ett saffransgult kök en gång i tiden. Färgen är nog mer en signal om vårens allra första blommor för mig, älskar vintergäck, påskliljor, forsythia och mimosa när de kommer :love:
 
Jag är absolut inget fan av gult och äger nog bara en enda gul sak (en väska jag fick gratis)
Jag har valt Gula mappar på jobbet för en viss del av jobbet, som är ett moment jag ogillar.
Jag har värmt upp lite inför gult eftersom det är ett av särbons kännetecken och det väcker positiva associationer.
 
Jag har upptäckt att jag verkligen gillar gult nu för tiden, det har blivit en av mina favoritfärger. Inte alla nyanser, men iallafall en som jag inte alls kan beskriva. Har dock insett att gula kläder inte är för mig, jag föredrar att klä mig mörkt 😅 Men jag har varit lite sugen på att måla mina bokhyllor gula, det skulle nog bli fint.
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp, jag har målat vårt sovrum grönt- men det blev för gult! Hur ska jag dämpa de gula dragen i kulören, vilken färg på textilier...
2
Svar
23
· Visningar
1 612
Senast: Derivata
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 830
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Lilla
·
Kläder & Bli fin Ok, nu är det problem. Jag ska på 60-årsfirande och har inget att ha på mig 🙈 normalt går jag i jeans och hoodie och när värmen kommer...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 813
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp