Bukefalos 28 år!

cello

Trådstartare
Har läst en del äldre trådar, men skulle gärna vilja ha lite mer uppdaterad info..

Hur är det nu? Miljövänligt gummiflis, är det ok att använda? Hur är det ur hälsosynpunkt?

Och om det nu är ok, hur ska ridbanan anläggas på bästa sätt? Har ridit på gummiflis två gånger. Ena paddocken var underbar, lätt och perfekt svikt. Andra var hemsk, tungt och bedrövligt. Min häst ville inte börja trava. Så antar att det har med vad som är under att göra..
 
Har läst en del äldre trådar, men skulle gärna vilja ha lite mer uppdaterad info..

Hur är det nu? Miljövänligt gummiflis, är det ok att använda? Hur är det ur hälsosynpunkt?

Och om det nu är ok, hur ska ridbanan anläggas på bästa sätt? Har ridit på gummiflis två gånger. Ena paddocken var underbar, lätt och perfekt svikt. Andra var hemsk, tungt och bedrövligt. Min häst ville inte börja trava. Så antar att det har med vad som är under att göra..

Jag vet inte, men jag har hört att reglerna kring att använda gummiflis varierar från kommun till kommun. Kanske du ska höra med din kommuns miljöavdelning. Åter igen, jag vet inte om det stämmer, men enligt någon så var det ok att lägga ut och använda. Men när de ville ta bort det klassades det som miljöfarligt avfall och kostade skjorta att få bort och kastat.
 
de jag har ridit på har haft ordentligt hårdgjort under med stenmjöl. iofs så var ena ridhuset väldigt tungt/djupt, men var en western anläggning och antagligen menat att vara djupt. har inte varit ngt djupare lager med gummiflis, och spåren har varit mer stenmjöl än gummi.

ser ingen större fördel med det förutom att det är ridbart på vintern. verkar jobbigt att hålla ordning på och misstänker att det är mindre roligt om det blåser bort och ut i hagarna.
 
Hmm.. Just att kunna rida ordentligt på vintern är en rätt stor fördel för mig.
På vilket sätt är det jobbigt att sköta?
Och vet du om det är enbart gummiflis direkt på hårdgjord stenmjöl?

de jag har ridit på har haft ordentligt hårdgjort under med stenmjöl. iofs så var ena ridhuset väldigt tungt/djupt, men var en western anläggning och antagligen menat att vara djupt. har inte varit ngt djupare lager med gummiflis, och spåren har varit mer stenmjöl än gummi.

ser ingen större fördel med det förutom att det är ridbart på vintern. verkar jobbigt att hålla ordning på och misstänker att det är mindre roligt om det blåser bort och ut i hagarna.
 
Hmm.. Just att kunna rida ordentligt på vintern är en rätt stor fördel för mig.
På vilket sätt är det jobbigt att sköta?
Och vet du om det är enbart gummiflis direkt på hårdgjord stenmjöl?
då man har sett grund underlaget direkt på spåret så misstänker jag att de har gjort som en vanlig stenmjöls bana och lagt gummit som topplager. Stenmjöl blir ju jätte hårt om man inte harvar upp det ganska ofta. Vilket inte är så lätt när man har ett topplager över
 
Har läst en del äldre trådar, men skulle gärna vilja ha lite mer uppdaterad info..

Hur är det nu? Miljövänligt gummiflis, är det ok att använda? Hur är det ur hälsosynpunkt?

Och om det nu är ok, hur ska ridbanan anläggas på bästa sätt? Har ridit på gummiflis två gånger. Ena paddocken var underbar, lätt och perfekt svikt. Andra var hemsk, tungt och bedrövligt. Min häst ville inte börja trava. Så antar att det har med vad som är under att göra..

Mina tränare har en typ av gummi som är godkänd och ok att använda. Den brukar benämnas kemisk ren gummi och är samma sorts gummi som man gör hjärtklaffar etc av.

Det är lite större gummibitar är den där typen flis av malda kablar. Det är blandat med grus som topplager på en annars traditionellt anlagd utebana.

Det underlaget är helt fantastiskt! Jättefin svikt utan att vara för tungt.
Det brukar vara ridbart större delen av året. Snöar det mycket någon dag/natt så kan man behöva skrapa bort snön så gott det går innan man harvar. Så man inte vänder ner så mycket snö/is som kan frysa.
Jag har inte märkt att det skulle vara mer att sköta än annat underlag.
 
Min stallägare la på gummiflis på sin ridbana (väldränerad sandbana) i november och vi har haft en perfekt bana att rida på i princip dagligen sen dess. Bara någon dag var den tung pga att det var ganska mycket snö och det var runt noll. Jag tror inte hon gjort något åt den, eventuellt slätat till den vid något tillfälle.
 
Det kan vara en idé att snacka med miljöavdelningen på din kommun bara. Vissa kommuner tillåter inte gummiflis trots att det finns miljövänliga varianter nu.

Där jag står har vi gummiflis i form av sönderdelade gummilister. Tyvärr blev banan otroligt tung och svårdränerad när de la på fliset. Vi har flis blandat med sand. Nu har de börjat göra om dräneringen. Lagt ett lager stenmjöl under och ska lägga ner dräneringsrör nu i vår. Jag tror att det har potential för att bli väldigt bra om de bara får ordning på dräneringen. Det blir aldrig det där stenhårda och banan har varit ridbar även vid minusgrader.
 
Mina tränare har en typ av gummi som är godkänd och ok att använda. Den brukar benämnas kemisk ren gummi och är samma sorts gummi som man gör hjärtklaffar etc av.

Det är lite större gummibitar är den där typen flis av malda kablar. Det är blandat med grus som topplager på en annars traditionellt anlagd utebana.

Det underlaget är helt fantastiskt! Jättefin svikt utan att vara för tungt.
Det brukar vara ridbart större delen av året. Snöar det mycket någon dag/natt så kan man behöva skrapa bort snön så gott det går innan man harvar. Så man inte vänder ner så mycket snö/is som kan frysa.
Jag har inte märkt att det skulle vara mer att sköta än annat underlag.

Det låter ju bra! Vet du möjligtvis vilken typ sv grus det är blandat med?

Jag tror att det var blandat med grus i den bra paddocken. Sand i den tunga, så det ska jag nog undvika. Låter ju så av andras erfarenheter också..
 
då man har sett grund underlaget direkt på spåret så misstänker jag att de har gjort som en vanlig stenmjöls bana och lagt gummit som topplager. Stenmjöl blir ju jätte hårt om man inte harvar upp det ganska ofta. Vilket inte är så lätt när man har ett topplager över

Ska inte stenmjölslagret vara hårt? Alltså, det brukar väl hårdgöras?? Jag är ny på det här med att göra paddock, men det är vad jag hört, läst osv osv.
Problemet kanske är att flisen inte är blandat med något annat i den paddocken?
 
om det har varit blandat med ngt så har det regnat bort för länge sedan. har sett 3 utebanor och ett ridhus med gummiflis.
det jag har reagerat starkt på är att det har varit ett upptrampat spår ned till stenmjölet, och att det iom det var djupt på ett ställe och hårt på ett annat. och det har ändå varit ngt så när välskötta anläggningar.
 
Det låter ju bra! Vet du möjligtvis vilken typ sv grus det är blandat med?

Jag tror att det var blandat med grus i den bra paddocken. Sand i den tunga, så det ska jag nog undvika. Låter ju så av andras erfarenheter också..

Jag minns faktiskt inte vilket grus det är. Om jag minns kan jag fråga imorgon.

Det torde vara ngt med lite olikstora korn iaf.
 
Ska inte stenmjölslagret vara hårt? Alltså, det brukar väl hårdgöras?? Jag är ny på det här med att göra paddock, men det är vad jag hört, läst osv osv.
Problemet kanske är att flisen inte är blandat med något annat i den paddocken?

Stenmjölet ska vara hårt och packat. Det ska ligga under topplagret och över vad man nu har för sten etc under för att det ska sätta sig och vara lite dränerat. Det ska inte harvas upp. Det ska hårdgöras och packas för att botten under det inte ska röra sig.
Det är ju inte ovanligt att man maskinellt plattar det för bästa resultat.

Över det har man det material man vill rida på, i det här fallet då grus och gummi.

Mina tränare har haft sitt underlag i mer än 10 år har jag för mig. Det har kanske behövts fyllas på med något under åren.
Men det har inte behövt göras om från botten.
Det sköts dock ordentligt och harvas i stort sett dagligen.
Lite då och då kan man behöva flytta lite större massor om det glidit av att man hoppat, longerat etc och bara harvning inte riktigt räcker.
Men det gör de själva med traktorn.
Jag har bott och jobbat där. Så jag har sett vad banan kräver och vid vilka årstider den reagerar hur.
Den enda gång det blir problematiskt är när det börjar tina om det blandats ner snö i banan och det blir som en isskorpa under. Det brukar gå över på några dagar.
Och en balanserad häst kan man rida förutsatt att man har snowgrips eller sulor. Halare än så blir det inte.
Jag hade däremot inte hoppat eller longerat mer oskolade hästar då.

Så att det är gummi betyder inte att det behöver bli dåligt, upptrampade spår och material som är ojämt.
Men man måste sköta det och man måste ha anlagt det korrekt från början.
Det gäller både harva ofta nog och inte för djupt. Samt skotta kanter och ev flytta lite massor om det blir djupt/tungt någonstans och tomt annorstädes.
 
Vi har miljöcertifierad gummiflis i vår paddock med stenmjöl under. La in det förra sommaren och denna vinter har det fungerat jättebra trots minusgrader, dock verkade rekommenderad materialåtgång i häftigaste laget, vi fick faktiskt köra ut en del av fliset annars blev det för djupt.
 
Luzzan, eller annan med erfarenhet) får jag fråga hur många cm av gummiflisen du rekommenderar att lägga på? Det företag jag varit i kontakt med säger 5 cm gummiflis och ovanpå det 1/3 av stenmjölsskiktet, som totalt ska vara 10-12 cm, för att passa för markarbete/dressyrridning.
 
Luzzan, eller annan med erfarenhet) får jag fråga hur många cm av gummiflisen du rekommenderar att lägga på? Det företag jag varit i kontakt med säger 5 cm gummiflis och ovanpå det 1/3 av stenmjölsskiktet, som totalt ska vara 10-12 cm, för att passa för markarbete/dressyrridning.
Vi har flisen som topplager och stenmjöl under, så jag tyvärr ingen erfarenhet av att lägga det under stenmjölet.
 

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 674
Senast: Boj
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 346
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 279
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Detta är väl ett så kallat "ilandsproblem" och många kommer noga tycka jag är lite löjlig nu.... För ett tag sen när jag, min syster...
2
Svar
30
· Visningar
4 304
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp