Bounce

Trådstartare
Finns det någon som har erfarenhet av gummi skor . Isåfall vilka och vart får man tag på dem??? :bump:
 
Gummiskor är som sakt dyra och slits fort. Dom tar också bort den naturliga glidfunktionen mellan mark och hov, vilket kan ge påfrestningar på lederna. Man bör noga överväga varför man skall ha gummiskor.
PG är lika stötdämpande och håller mycket bättre. Dessutom så kan man lätt anpassa den efter vad det är för underlag då man kan byta den yttre delen själv.
/M
 
Vad är PG? Finns det någonstans där man kan läsa mer? Tack :)
 
Gummiskor är som sakt dyra och slits fort.
"dyra" är en sanning med modifikation. Ser man till helhetskostnaden för en gummiskos livslängd, blir det ingen större skillnad mot vanlig skoning. Åtminstone min erfarenhet.

Dom tar också bort den naturliga glidfunktionen mellan mark och hov
Även det en sanning med modifikation. I praktiken måste man ta underlag för underlag samt gångart för gångart, mm, om man skall jämföra. På t ex snö har broddad järnsko mindre glid än gummiditot, samma på grusväg. På asfalt o likn stämmer det, men där kan nog glidfaktorn snarare vara för stor med obroddad järnsko, osv, osv.

Den stora fördelen med gummiskon är att den INTE används! Dvs, mellan rid/körturerna. Fördelarna för dom flesta hovar med barfotagång har behandlats i många trådar här, varför jag inte rabblar dom igen.

LIA
 
Den stora fördelen med gummiskon är att den INTE används! Dvs, mellan rid/körturerna.

hur menar du?

Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Dom tar också bort den naturliga glidfunktionen mellan mark och hov


--------------------------------------------------------------------------------


Även det en sanning med modifikation. I praktiken måste man ta underlag för underlag samt gångart för gångart, mm, om man skall jämföra. På t ex snö har broddad järnsko mindre glid än gummiditot, samma på grusväg. På asfalt o likn stämmer det, men där kan nog glidfaktorn snarare vara för stor med obroddad järnsko, osv, osv.

när jag gick min hovkurs fick vi lära oss att gummiskor bromsar på de flesta material, vilket frestar onödigt på lederna. dessutom är (var?) de tjockare än vanliga skor, vilket också kunde ställa till med problem. hovslagarna på kusren var alla mkt negativa. fast skorna har kanske utvecklats sen dess?
 
Det finns flera olika plast/gummi skor på marknaden.

Jag har testat Hippogrip, vanlig flap- sko och norsk ringsko i gummi med positiva erfarenheter.
Alla tre är sånna som man fäster med vanlig söm. Slits inte mer än vanlig sko.
Vad jag erfarit så beror det mycket på kunskapen hos hovslagaren. Dom som alltid skott med järnsko vill ogärna testa något nytt, iallfal dom jag kommit i kontakt med.

Dom flesta har sidor på nätet, så ge dig ut och sök...
Tror att du finner dom flesta via bukefalos "länkar".
 
Vad jag menar är, att gummiskon lätt tas på och av för arbete. I övrigt går hästen barfota, vilket är det ideala för dom flesta hovar.

när jag gick min hovkurs fick vi lära oss att gummiskor bromsar på de flesta material, vilket frestar onödigt på lederna. dessutom är (var?) de tjockare än vanliga skor, vilket också kunde ställa till med problem. hovslagarna på kusren var alla mkt negativa. fast skorna har kanske utvecklats sen dess?
Tänk själv! Du har säkert kunskap om, vad olika underlag innebär, när vi talar friktion. Ävenså hur hoven beter sig (glidmässigt) i olika gångarter, i lika tempo osv.
Skillnaden i tjocklek är, anser jag, försumbar. Den cm jag lägger på min häst, när vi skall ut och köra, påverkar inte henne det minsta.
På din kurs, hur många var utbildade hovslagare med erfarenhet av gummiskorna? Old Mac's har, såvitt jag vet, bara funnits ett par år i Sverige.
En "ful" tanke: Att hovslagare generellt skulle ogilla gummiskorna är inte så konstigt. Jag skulle heller inte gilla att mitt tillgängliga inkomstområde minskade. :smirk:

LIA
 
Ni pratar om olika saker.
trådskaparen pratar om gummiskor som öllöv, mustads gummisko och hippogrip

du pratar om de lösa " gympadojjorna" som säljs idag. dvs, hästtofflorna som man plockar bort efter varje ridtur/körtur

med vänliga hälsningar Lova
 
Om du menar vanliga skor, fast gummierade, så är dom INTE bra!! Alla hovslagare jag pratat med säger att hästens ben förstörs av dom, pga glidmomentet förhindras så att senor och led blir överbelastade.... :crazy:
 
ja, de löstagbara fanns inte på marknaden då jag gick på kurs. lärarna (hovisarna) sa inte att skorna var dåliga, bara att de inte ville sko med sådana. och efter kursen, där vi fick lära oss massor om barfotahovens funktion, är jag beredd att hålla med dem. det finns egentligen ingen mening med gummiskor.
 
Mitt fölston kan inte gå oskodd då hon blir så innåttåad så jag tänkte prova gummi skor . :bump:
 
:bow: :bow:Tänkte att jag inte ville lägga mig i deras diskution men visst menar jag de skor som du just nämnt och inte de som dom pratade om .
 
Prata med din hovslagare men alla kan inte sätta på dem. Jag vill inte ha pg på grund av kostnaden och att urvalet av hovslagare blir så litet. :bump:
 
Re: tack för svaren

Jag :bow: för alla förslag även de som syftade på "joggingskor". Tror att det blir hippogrip. Jag tror mer på dem . Öllövs är ju en järnsko med gummibeslag så det känns som om de kan göra lika stor skada. :bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
717
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 867
Senast: Badger
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 626
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Jag fick tag på ett par helt underbara skor till mycket bra pris häromdagen 😍 Problemet är att de börjar skava redan efter ett par...
Svar
10
· Visningar
835
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp