Gummisnodd?

palle11

Trådstartare
Hej!
Rider just nu ett unghäst sto, endast riden i 2 år och hon är en väldigt bestämd C-ponny. Hon vill inte jobba i form, drar upp huvudet så fort man tar i henne (både i ridning och hantering, jag har testat med olika bett och bettlösta träns) och hon har svårt att lyssna på skänklarna. Har nu haft henne i över 3 månader så tänker att det kanske är dags att testa något nytt för att komma framåt även utanför träningar för tränare och kom då å tänka på gummisnodd.

Så vad tycker ni, är det värt att testa? Tror ni det kan funka? Går det att rida med det eller bara longera? Berätta gärna om era erfarenheter och om ni har tips på något annat som kan hjälpa.
 
Så vad tycker ni, är det värt att testa? Tror ni det kan funka? Går det att rida med det eller bara longera? Berätta gärna om era erfarenheter och om ni har tips på något annat som kan hjälpa.
Rent spontant kommer inte en häst gå i form bara för att man har en gummisnodd, de flesta hästar jag ridit i form har kommit dit av lösgörande övningar, halvhalter och skänklar.
Man ska driva fram energi bakifrån, samla upp den i tyglarna och omvandla till form (kortfattat sett), en riktigt bra tränare kan hjälpa med det här.
 
Nej en gummisnodd är inte värt att testa. En häst går inte i form för att hen böjer på nacken och en gummisnodd drar ständigt hästen i munnen. Om hästen både drar upp huvudet och har svårt att lyssna på skänklarna (vad innebär det?) låter det mer som att hästen först och främst ska kollas igenom av veterinär (när kollades tänderna senast?) och sedan om hästen är fräsch så får du börja om från början för uppenbarligen förstår inte hästen vad som förväntas av henne alternativt tycker hon att du är för hård. Vad säger din tränare? Kanske behöver hon ridas in på nytt helt enkelt eller iallafall ridas till.
 
Rent spontant kommer inte en häst gå i form bara för att man har en gummisnodd, de flesta hästar jag ridit i form har kommit dit av lösgörande övningar, halvhalter och skänklar.
Man ska driva fram energi bakifrån, samla upp den i tyglarna och omvandla till form (kortfattat sett), en riktigt bra tränare kan hjälpa med det här.
Självklart gör inte en gummisnodd att hästen går i form, det är jag fullt medveten om. Men tänker att det kan bli en hjälp på vägen. Precis som du skriver behöver man jobba med att lösgöra, samla och få bakdelen att jobba. Förra ägaren tog dock ner händerna till bogbladen på henne och drog i tyglarna (helt utan resultat) när hon drog upp huvudet. Det resulterar i att hon även nu drar upp huvudet som en giraff när man rör henne "för mycket" i munnen.

Nej en gummisnodd är inte värt att testa. En häst går inte i form för att hen böjer på nacken och en gummisnodd drar ständigt hästen i munnen. Om hästen både drar upp huvudet och har svårt att lyssna på skänklarna (vad innebär det?) låter det mer som att hästen först och främst ska kollas igenom av veterinär (när kollades tänderna senast?) och sedan om hästen är fräsch så får du börja om från början för uppenbarligen förstår inte hästen vad som förväntas av henne alternativt tycker hon att du är för hård. Vad säger din tränare? Kanske behöver hon ridas in på nytt helt enkelt eller iallafall ridas till.
Förstår inte riktig med att den "drar ständigt hästen i munnen" då har man väl ändå spännt den väldigt fel? Jag tänker att när hästen har huvudet i normalläge är den rätt "lös", men om hästen drar upp huvudet så spänns gummisnodden och ger därmed ett tryck som försvinner om hästen sänker huvudet igen, är inte det hela poängen?
Jag förväntar mig inte att gummisnodden ska göra allt arbete åt mig, det jag hoppas på är att den på något sätt kan hindra att hon drar upp huvudet och slutar jobba, för just nu är det ohållbart.
På lektion går hon väldigt bra, jobbar fint och sköter sig i allmänhet, det är såfort som jag rider själv som hon vägrar gå frammåt (hon ställer sig med huvudet högt och gör sig redo för att stegra eller backa såfort man skänklar). Om man får hästen att gå frammåt så spelar det ingen roll hur många volter och halvhalter jag gör, hon vet vad jag vill ha ut av henne, hon vet hur hon ska göra (hon gör det ju fläckfritt på träningarna), men väljer att ta upp huvudet när jag tar i tyglarna. Jag försöker då få henne att flytta för skänklarna för att få eftergift, att hon inte ska gå till mitten och att hon ska lyssna på mig men det tar hon som en skänkel för att öka och sticker tills hon hittar ett bra ställe att tvärstanna eller bocka på.

Vet inte riktigt hur denhär texten blev, jag hoppas den är läslig och kan beskriva lite bättre hur hon beter sig, om jag glömde något så är det bara att fråga.
 
Om hon gör det fläckfritt på träningarna men inte när du rider utan tränare så är det ju hos dig felet sitter och inte hos ponnyn. En snodd lär inte hjälpa henne "förstå" bättre om det är hos dig problemet är, då är det du som behöver förstå henne. Är hon kollad i munnen?

Jag lånade ut en unghäst ett vinterhalvår till en tjej som jag trodde kunde rida, vi hade stått i samma stall och hon hade en äldre häst. Jag fick tillbaka en häst som knappt kunde skritta av rädsla för att bli dragen i munnen och påsparkad, färdig att gå rakt upp i luften. Med lite draghjälp på uteritter, halsrem och mycket uppmuntran vågade han till sist ta ut steget och tänka framåt istället för uppåt, söka sig mot bettet och ta skänklarna. Jag lyssnade på honom, hon blev avslängd.
 
Självklart gör inte en gummisnodd att hästen går i form, det är jag fullt medveten om. Men tänker att det kan bli en hjälp på vägen. Precis som du skriver behöver man jobba med att lösgöra, samla och få bakdelen att jobba. Förra ägaren tog dock ner händerna till bogbladen på henne och drog i tyglarna (helt utan resultat) när hon drog upp huvudet. Det resulterar i att hon även nu drar upp huvudet som en giraff när man rör henne "för mycket" i munnen.


Förstår inte riktig med att den "drar ständigt hästen i munnen" då har man väl ändå spännt den väldigt fel? Jag tänker att när hästen har huvudet i normalläge är den rätt "lös", men om hästen drar upp huvudet så spänns gummisnodden och ger därmed ett tryck som försvinner om hästen sänker huvudet igen, är inte det hela poängen?
Jag förväntar mig inte att gummisnodden ska göra allt arbete åt mig, det jag hoppas på är att den på något sätt kan hindra att hon drar upp huvudet och slutar jobba, för just nu är det ohållbart.
På lektion går hon väldigt bra, jobbar fint och sköter sig i allmänhet, det är såfort som jag rider själv som hon vägrar gå frammåt (hon ställer sig med huvudet högt och gör sig redo för att stegra eller backa såfort man skänklar). Om man får hästen att gå frammåt så spelar det ingen roll hur många volter och halvhalter jag gör, hon vet vad jag vill ha ut av henne, hon vet hur hon ska göra (hon gör det ju fläckfritt på träningarna), men väljer att ta upp huvudet när jag tar i tyglarna. Jag försöker då få henne att flytta för skänklarna för att få eftergift, att hon inte ska gå till mitten och att hon ska lyssna på mig men det tar hon som en skänkel för att öka och sticker tills hon hittar ett bra ställe att tvärstanna eller bocka på.

Vet inte riktigt hur denhär texten blev, jag hoppas den är läslig och kan beskriva lite bättre hur hon beter sig, om jag glömde något så är det bara att fråga.

Om hästen går korrekt på träning så sitter problemet i att du inte rider på samma vis då du är utan tränare.
Jag tror inte alls hästen förstår vad den förväntas göra.
Jag tror ni måste hitta ett tydligt språk så du kan tala om för hästen vad du vill. Det gör man genom att lära in korrekt respons på hjälpen. Och då måste du veta vad du vill att hjälperna ska betyda.
Hästen reagerar liksom inte så att den ser att det inte står en tränare på marken och därför "skiter i att göra vad den vet att den ska".
Utan det handlar om att du rider annorlunda utan tränare.
Förutsatt att hästen är frisk så tycker jag du ska fråga din tränare om du kan få hemläxor mellan varje lektion för att veta vad du ska jobba med och få en stadig utvecklingskurva.
Om du inte är van att utbilda hästar och den här är felriden dessutom och inte bara outbildad så är ju 3 månader inte lång tid.
Nu är jag väldigt emot inspänningar öht. Men ska man nu prompt använda det så finns det bättre alternativ än gummisnodd. Det är dum på flera olika sätt.

Vad säger din tränare om du tar upp de här tankarna?
 
Hästens problem låter inte som huvudpositionen. Den följer inte skänkelhjälper utifrån vad du beskriver. Första frågan är om hästen förstår? Om du t ex samtidigt drar i munnen och försöker flytta sidvärts har du gett två hjälper och den ena är fel.

Släpp tygeln och be hästen flytta undan skänkeln. Vad händer då? Ni kan stå still, formen är skitsamma - det enda som spelar någon roll är att hästen flyttar undan skänkeln. Hur den gör det är också skitsamma.

Jag tror hästen fått för mkt och felaktiga krav direkt, inte förstår och försöker fly det.på träning tror jag du renodlar dina hjälper mer, men sen hemma vill du för mycket på en gång. Jättelätt hänt. Men plocka isär allt. EN sak i taget. Strunta i allt och strunta i kvalitet. Ber du hästen ska flytta sidledes ber du om BARA det och struntar i allt annat och även kvalitén på flyttningen. Och berömmer minsta tanke åt rätt håll.

Snodd kommer stjälpa er och göra allt värre.
 
Självklart gör inte en gummisnodd att hästen går i form, det är jag fullt medveten om. Men tänker att det kan bli en hjälp på vägen. Precis som du skriver behöver man jobba med att lösgöra, samla och få bakdelen att jobba. Förra ägaren tog dock ner händerna till bogbladen på henne och drog i tyglarna (helt utan resultat) när hon drog upp huvudet. Det resulterar i att hon även nu drar upp huvudet som en giraff när man rör henne "för mycket" i munnen.


Förstår inte riktig med att den "drar ständigt hästen i munnen" då har man väl ändå spännt den väldigt fel? Jag tänker att när hästen har huvudet i normalläge är den rätt "lös", men om hästen drar upp huvudet så spänns gummisnodden och ger därmed ett tryck som försvinner om hästen sänker huvudet igen, är inte det hela poängen?
Jag förväntar mig inte att gummisnodden ska göra allt arbete åt mig, det jag hoppas på är att den på något sätt kan hindra att hon drar upp huvudet och slutar jobba, för just nu är det ohållbart.
På lektion går hon väldigt bra, jobbar fint och sköter sig i allmänhet, det är såfort som jag rider själv som hon vägrar gå frammåt (hon ställer sig med huvudet högt och gör sig redo för att stegra eller backa såfort man skänklar). Om man får hästen att gå frammåt så spelar det ingen roll hur många volter och halvhalter jag gör, hon vet vad jag vill ha ut av henne, hon vet hur hon ska göra (hon gör det ju fläckfritt på träningarna), men väljer att ta upp huvudet när jag tar i tyglarna. Jag försöker då få henne att flytta för skänklarna för att få eftergift, att hon inte ska gå till mitten och att hon ska lyssna på mig men det tar hon som en skänkel för att öka och sticker tills hon hittar ett bra ställe att tvärstanna eller bocka på.

Vet inte riktigt hur denhär texten blev, jag hoppas den är läslig och kan beskriva lite bättre hur hon beter sig, om jag glömde något så är det bara att fråga.
Jag är ledsen men om hästen gör rätt på lektion så är det du som ändrar din ridning på hemmaplan. Då är det din ridning du får titta på istället för att skylla på hästen. Att hästen tar upp huvudet när du tar i tyglarna är ju en klockren signal på att hon tycker att du är för hård. Det gör ont i munnen när du gör det och hon gör vad hon kan för att skydda sig. Testa att rida utan nosgrimma får du se vad som händer. Gapar hon? Isåfall har du för hårda händer. Att hon dessutom förbereder sig på att backa/stegra och springer iväg när hon väl går är också ett tydligt tecken på att du är hård och/eller gör något annat fel som ryttare. Hade hon alltid gjort så så hade jag föreslagit att kolla utrustningen och gå igenom hästen med veterinär. En ryttare som sitter i bakvikt och/eller snett kan få en häst att bli helt förtvivlad för det gör ont/är obehagligt men det kan också handla om att utrustningen sitter fel, inte passar eller att hästen har ont någonstans.

Oavsett om du tror på att en gummisnodd drar hästen i munnen eller inte så gör inte en gummisnodd det du tror den gör. Risken finns att hästen fullständigt ballar ur och får panik om hon känner att hon inte ens kan komma undan hårda händer genom att höja huvudet, att det då drar henne än mer i munnen. Risken är också att hästen börjar krulla ihop sig och det är än svårare att få ordning på än att hästen höjer huvudet för att komma undan de hårda tygeltagen. En häst har känslig mun och bara den tyngden gummisnodden ger drar hästen i munnen, dvs. helt lös hängande. Om behovet på riktigt finns att lära hästen att sänka huvudet finns det väldigt mycket bättre hjälpmedel men det är ju inte det som är problemet här.

En häst kan gå i en ändamålsenlig form på helt långa tyglar och ska enligt mitt sätt att tänka läras att alltid göra det på lång tygel först innan man ens börjar tänka på att korta tyglarna och höja formen. Formen sitter inte i var hästen har huvudet eller i tyglarna. Kan du inte släppa på tyglarna och hästen fortsätter gå likadant med kroppen så är det ingen ärlig form utan ryttaren som drar ihop hästen.
 
Hej!
Rider just nu ett unghäst sto, endast riden i 2 år och hon är en väldigt bestämd C-ponny. Hon vill inte jobba i form, drar upp huvudet så fort man tar i henne (både i ridning och hantering, jag har testat med olika bett och bettlösta träns) och hon har svårt att lyssna på skänklarna. Har nu haft henne i över 3 månader så tänker att det kanske är dags att testa något nytt för att komma framåt även utanför träningar för tränare och kom då å tänka på gummisnodd.

Så vad tycker ni, är det värt att testa? Tror ni det kan funka? Går det att rida med det eller bara longera? Berätta gärna om era erfarenheter och om ni har tips på något annat som kan hjälpa.


Om den inte lyssnar på skänkeln så är det där du ska börja. Se till att renodla hjälperna så att den förstår.

Utifrån ditt inlägg här ser jag inte vad en snodd skulle tillföra? Jag är ingen omedelbar inspänningsmotståndare men man ska veta vad man gör och vad poängen är med inspänningen.

Här skriver du ju att det är de basala grundhjälperna som inte funkar. Vad ska du med snodd med då? Prata med din tränare och säg att du inte kan överföra din ridning från träningen till när du rider själv. Det är där du behöver hjälp.
 
Under en mycket kort period, mindre än en månad, för många år sedan hade jag lite problem med min dåvarande häst. I samråd med instruktören jag red för använde jag thiedemanntygel på hästen, den påverkar ju inte hästen alls när den går med huvudet sänkt till skillnad mot en snodd som trycker hela tiden.

Det som kan hjälpa dig är din instruktör. Be någon filma dig när du rider och hästen kör upp huvudet och visa den för din instruktör så att denne kan se vad du gör då som du inte gör på lektioner.
 
Under en mycket kort period, mindre än en månad, för många år sedan hade jag lite problem med min dåvarande häst. I samråd med instruktören jag red för använde jag thiedemanntygel på hästen, den påverkar ju inte hästen alls när den går med huvudet sänkt till skillnad mot en snodd som trycker hela tiden.

Det som kan hjälpa dig är din instruktör. Be någon filma dig när du rider och hästen kör upp huvudet och visa den för din instruktör så att denne kan se vad du gör då som du inte gör på lektioner.
Utan någon åsikt om ursprungsinlägget;

Fast en snodd trycker ju inte hela tiden heller beroende på hur kort man har den, man kan spänna in en thiedeman så kort att "den trycker hela tiden" också. Det handlar ju bara om hur man ställer in den.
 
Jag kanske går emot alla andra här nu då men jag tycker att snodd kan vara ett bra hjälpmedel att ta till ibland i perioder om ryttaren saknar stabilitet i handen. Men jag har själv bara använt det på välutbildade hästar då de ridits av nybörjare, för att hjälpa till att rama in och skapa stabilitet under tiden ryttaren hittar sin egen stabilitet. I det här fallet är ju hästen outbildad (men kanske även ryttaren? med tanke på att det går betydligt bättre på träning tänker jag), så det blir ju inte riktigt samma sak men ibland kan man ju bara behöva nåt som hjälper en ur en ond cirkel som man hamnat i, och snodden är ju (rätt inspänd!) ett ganska snällt redskap att prova.

Tycker du kan testa under longering t ex för att se hur hon reagerar. Börja med att ha den nästan helt lös och spänn sedan typ centimeter för centimeter tills den får inverkan. Verkar hon trivas så kan man ta steget vidare och testa vid ridning, men accepterar hon den inte vid longering så lär hon knappast göra det vid ridning heller.
 
Jag kanske går emot alla andra här nu då men jag tycker att snodd kan vara ett bra hjälpmedel att ta till ibland i perioder om ryttaren saknar stabilitet i handen. Men jag har själv bara använt det på välutbildade hästar då de ridits av nybörjare, för att hjälpa till att rama in och skapa stabilitet under tiden ryttaren hittar sin egen stabilitet. I det här fallet är ju hästen outbildad (men kanske även ryttaren? med tanke på att det går betydligt bättre på träning tänker jag), så det blir ju inte riktigt samma sak men ibland kan man ju bara behöva nåt som hjälper en ur en ond cirkel som man hamnat i, och snodden är ju (rätt inspänd!) ett ganska snällt redskap att prova.

Tycker du kan testa under longering t ex för att se hur hon reagerar. Börja med att ha den nästan helt lös och spänn sedan typ centimeter för centimeter tills den får inverkan. Verkar hon trivas så kan man ta steget vidare och testa vid ridning, men accepterar hon den inte vid longering så lär hon knappast göra det vid ridning heller.
Så du rekommenderar TS att använda gummisnodd istället för att ta upp problemet med sin tränare?
 
Jag kanske går emot alla andra här nu då men jag tycker att snodd kan vara ett bra hjälpmedel att ta till ibland i perioder om ryttaren saknar stabilitet i handen. Men jag har själv bara använt det på välutbildade hästar då de ridits av nybörjare, för att hjälpa till att rama in och skapa stabilitet under tiden ryttaren hittar sin egen stabilitet. I det här fallet är ju hästen outbildad (men kanske även ryttaren? med tanke på att det går betydligt bättre på träning tänker jag), så det blir ju inte riktigt samma sak men ibland kan man ju bara behöva nåt som hjälper en ur en ond cirkel som man hamnat i, och snodden är ju (rätt inspänd!) ett ganska snällt redskap att prova.

Tycker du kan testa under longering t ex för att se hur hon reagerar. Börja med att ha den nästan helt lös och spänn sedan typ centimeter för centimeter tills den får inverkan. Verkar hon trivas så kan man ta steget vidare och testa vid ridning, men accepterar hon den inte vid longering så lär hon knappast göra det vid ridning heller.

Fast hur tänker du en snodd hjälper när hästen inte accepterar skänkeln?
 
Jag kanske går emot alla andra här nu då men jag tycker att snodd kan vara ett bra hjälpmedel att ta till ibland i perioder om ryttaren saknar stabilitet i handen. Men jag har själv bara använt det på välutbildade hästar då de ridits av nybörjare, för att hjälpa till att rama in och skapa stabilitet under tiden ryttaren hittar sin egen stabilitet. I det här fallet är ju hästen outbildad (men kanske även ryttaren? med tanke på att det går betydligt bättre på träning tänker jag), så det blir ju inte riktigt samma sak men ibland kan man ju bara behöva nåt som hjälper en ur en ond cirkel som man hamnat i, och snodden är ju (rätt inspänd!) ett ganska snällt redskap att prova.

Tycker du kan testa under longering t ex för att se hur hon reagerar. Börja med att ha den nästan helt lös och spänn sedan typ centimeter för centimeter tills den får inverkan. Verkar hon trivas så kan man ta steget vidare och testa vid ridning, men accepterar hon den inte vid longering så lär hon knappast göra det vid ridning heller.
Om det är ryttaren som är problemet blir det ju inte bättre att TS laborerar på egen hand hemma?
 
Jag kanske går emot alla andra här nu då men jag tycker att snodd kan vara ett bra hjälpmedel att ta till ibland i perioder om ryttaren saknar stabilitet i handen. Men jag har själv bara använt det på välutbildade hästar då de ridits av nybörjare, för att hjälpa till att rama in och skapa stabilitet under tiden ryttaren hittar sin egen stabilitet. I det här fallet är ju hästen outbildad (men kanske även ryttaren? med tanke på att det går betydligt bättre på träning tänker jag), så det blir ju inte riktigt samma sak men ibland kan man ju bara behöva nåt som hjälper en ur en ond cirkel som man hamnat i, och snodden är ju (rätt inspänd!) ett ganska snällt redskap att prova.

Tycker du kan testa under longering t ex för att se hur hon reagerar. Börja med att ha den nästan helt lös och spänn sedan typ centimeter för centimeter tills den får inverkan. Verkar hon trivas så kan man ta steget vidare och testa vid ridning, men accepterar hon den inte vid longering så lär hon knappast göra det vid ridning heller.


@palle11 skriver ju att hon inte kan får hästen att gå framåt. Att hästen vägrar gå, backar, och står emot skänkeln.

Vad är då tanken att en snodd som drar ned huvudet ska göra åt bristande framåtbjudning?

TS kan ju uppenbarligen få till det med tränarhjälp eftersom hästen går fram då - TS behöver lära sig att återupprepa ridningen som sker när tränaren tittar på även när tränare inte är där.
 
Självklart gör inte en gummisnodd att hästen går i form, det är jag fullt medveten om. Men tänker att det kan bli en hjälp på vägen. Precis som du skriver behöver man jobba med att lösgöra, samla och få bakdelen att jobba. Förra ägaren tog dock ner händerna till bogbladen på henne och drog i tyglarna (helt utan resultat) när hon drog upp huvudet. Det resulterar i att hon även nu drar upp huvudet som en giraff när man rör henne "för mycket" i munnen.


Förstår inte riktig med att den "drar ständigt hästen i munnen" då har man väl ändå spännt den väldigt fel? Jag tänker att när hästen har huvudet i normalläge är den rätt "lös", men om hästen drar upp huvudet så spänns gummisnodden och ger därmed ett tryck som försvinner om hästen sänker huvudet igen, är inte det hela poängen?
Jag förväntar mig inte att gummisnodden ska göra allt arbete åt mig, det jag hoppas på är att den på något sätt kan hindra att hon drar upp huvudet och slutar jobba, för just nu är det ohållbart.
På lektion går hon väldigt bra, jobbar fint och sköter sig i allmänhet, det är såfort som jag rider själv som hon vägrar gå frammåt (hon ställer sig med huvudet högt och gör sig redo för att stegra eller backa såfort man skänklar). Om man får hästen att gå frammåt så spelar det ingen roll hur många volter och halvhalter jag gör, hon vet vad jag vill ha ut av henne, hon vet hur hon ska göra (hon gör det ju fläckfritt på träningarna), men väljer att ta upp huvudet när jag tar i tyglarna. Jag försöker då få henne att flytta för skänklarna för att få eftergift, att hon inte ska gå till mitten och att hon ska lyssna på mig men det tar hon som en skänkel för att öka och sticker tills hon hittar ett bra ställe att tvärstanna eller bocka på.

Vet inte riktigt hur denhär texten blev, jag hoppas den är läslig och kan beskriva lite bättre hur hon beter sig, om jag glömde något så är det bara att fråga.

@palle11
Jag blev vid träning för en gästtränare till sagd att jag borde ha en gummisnodd på min unghäst för att hon grejar med huvudet när hon tycker att det är jobbigt. Alltså större delen av lektionen då hon var i en ovan miljö med nya hästar och så ställdes det krav på henne. Skämmigt som tusan för mig. Jag har dock så pass mycket erfarenhet och självförtroende att jag aldrig i livet skulle lyda det rådet. Jag vet att hon gör så för att hon tycker att det är jobbigt, (jag har låtit kolla munnen på henne), och jag vet att om jag struntar i var hon har sitt huvud och fortsätter sätta henne i arbete utan att pressa henne för hårt så kommer hon att sluta. Så jag har jobbat vidare med det jag tror på och nu grejar hon normalt sett inte med huvudet.

Med detta vill jag säga att jag avråder dig från gummisnodd och även andra hjälptyglar. Min erfarenhet är att det kanske dämpar symptomen men löser inte problemet. Jag råder dig att strunta i huvudets placering, vara mjuk och stilla i handen och rida framåt. Först därifrån kan du börja jobba henne och med arbete kommer huvudet hamna i rätt läge. Det kommer att ta tid och ni kommer att få återfall.
 
Så du rekommenderar TS att använda gummisnodd istället för att ta upp problemet med sin tränare?
Hon skriver ju att hon rider för tränare så jag förutsätter att hon får hjälp också. Dock är det ju väldigt få förunnat att kunna rida för tränare varje pass och då måste man ju hitta lösningar som funkar däremellan.
 
Fast hur tänker du en snodd hjälper när hästen inte accepterar skänkeln?
Det var därför jag föreslog longering först, då är det lättare att få till drivningen och hästen får vänja sig vid att det är ok att gå framåt med inramningen av snodden.

Givetvis är det omöjligt att ge helt korrekta råd utan att ha sett ekipaget live, men det jag reagerar på är att alla verkar anse att en snodd alltid är ett så dåligt alternativ. Min invändning handlade mest om att jag tycker det kan vara ett snällt hjälpmedel i vissa lägen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
252
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp