Gymnasie, distans?

Askur

Trådstartare
Hej! Min lillebror bad mig göra en research gällande detta med distans. Just nu läser han Handelsprogrammet och jobbar extra i en matbutik och har blivit erbjuden en tjänst på 3 dagar i veckan vilket krockar med skolan. Så till frågan - skulle han kunna plugga på distans? Dvs göra inlämningar och sådant hemma? Den praktiska delen löser sig ju eftersom att han jobbar inom det yrke han läser till. Vad tror ni?
 
Det borde rimligvis gå att läsa in gymnasiekompetensen på distans via te x Hermods, men om och vad det kostar och hur det fungerar vet jag inte, jag har bara läst enstaka kurser. Värt att kolla?
 
Korrespondensgymnasiet i Torsås finns ju. Där kan man läsa hela gymnasiet på distans! :)
Bara att googla på det så får du upp deras hemsida.
Man har vissa obligatoriska träffar, och om man bor långt ifrån måste man bekosta resorna själv, men annars får man böcker och så gratis.
 
Ja, det går att läsa gymnasiet på distans. Jag har gjort det och för mig var det perfekt! Dels kan en läsa på Korrespondensgymnasiet i Torsås (gjorde jag), dels kan en läsa in gymnasiekompetensen via Hermods och i vissa fall kan skolan en redan går på hjälpa en att göra om kurserna till online-kursen (gjorde min kompis som läste sitt sista år på distans pga elitsatsning i hoppning). Så jag skulle börja prata med skolan han redan går på och se om de kan hjälpa honom. Har han redan börjat läsa är nog det enklaste om han kan läsa kvar. (Korr har vad jag vet inte handels.)
 
Fråga skolan i första hand tycker jag, en del kan vara väldigt flexibla med hjälp åt elever :)
 
Jag läser via vuxenutbildning nu på "flex" vilket i princip är som distans fast om du vill kan du komma till skolan när du vill för hjälp. Även om man väljer distans brukar man få behöva komma in och göra prov eller redovisningar men det är lättanpassat när man bestämmer med läraren bara :)
 
Allra helst hade han velat gå kvar i samma skola och klass men det kanske för för mycket att kräva? Han skall prata med skolan på Måndag :)
 
Allra helst hade han velat gå kvar i samma skola och klass men det kanske för för mycket att kräva? Han skall prata med skolan på Måndag :)

Skada inte att prata med skolan, kanske går att lösa men det är nog knepigt eftersom distansundervisning av en elever kan kräva väldigt mycket extraanpassningar för lärarna vilken kan vara svårt att förvänta sig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 093
Senast: Badger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 670
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 545
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
74 138
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp