cactuspower

Trådstartare
Började på Kvinnerstaskolan i höstas och hade tänkt att jag skulle gå hästinriktningen. Men jag vart mer och mer less eftersom jag pendlar ca 12 mil totalt varje dag, vi hade väldigt få hästämnen nu i ettan och framför allt ingen praktik alls. Skolan i sig var väll annars okej. Vill heller inte flytta till skolan eftersom jag har hört att flera inte trivs, det finns inget och göra osv.. Men visst har jag haft tankarna på och börja där igen nu.

Jag hoppade alltså av och började praktisera i stället, är nu i stallet
8 timmar om dagen. Det är rätt jobbigt och kan vara både psykiskt och fysiskt påfrästande har jag märkt men det känns ändå ok i jämförelse med att sitta inne i en skola hela dagarna.

Jag har kollat på massor utav olika program, läst i kataloger och guider, på nätet osv. men inget verkar passa mig. Vill inte gå vanlig sam och kommer förmodligen inte ens in med nians betyg heller för den delen. Vanliga renodlade naturbruksgymnasier gillar jag inte heller riktigt då jag inte tycker om ämnen som ekologi, kretslopp, basmaskin osv.

Är duktig på och skriva och tycker att det är kul och därför skulle jag nog egentligen passa bäst in på sam. Men jag vill inte riktigt gå valig renodlad sam heller som sagt. Och sedan måste man ju läsa vidare efter gymnasiet om man går samhäll och det känner jag inte för.


Efter gymnasiet känner jag helst att jag vill starta eget.
Jag har funderat lite kring olika projekt som jag haft i huvudet.
En tanke är någon form utav lektionsverksamhet och hästförmedling. Att man skulle kunna importera bra hästar för en relativt låg kostnad (i jämförelse med vad de kostar i Sverige), hästarna får en långsiktig utbildning i verksamheten, går med en viss period och säljs sedan
när det är relatvit utbildade-tävlade osv. Vill ge ryttarna en bra förståelse och en bra grund och att de ska bli goda ryttare, vill att hästen ska stå i centrum och att man ska få förståelse och kunna fördjupa sig i hur man på bästa sätt tar om hand om sin häst, vill gärna mixa in lite ridning från centrerad ridning, akademisk och western till den "vanliga" dressyren. Jag vill att varje ryttare ska ha förståelse och kunna anse vad god ridning är genom sunt förnuft samt kunna ge en bra utbildning i horsemanship och sportmanship.
Det är som sagt en idé som jag tänkt en del på. Även ha lite helinackorderingar på anläggningen.

En annan tanke är också att försöka satsa, delvis genom att man kan få bidrag osv. till en större handikappverksamhet för ryttare med olika sorters hinder som är ridintresserade. Tanken sprang på mig en dag när det var en som ville börja rida hos oss på ridskolan, det var en blind lite äldre kille. Men vi hade inga lämpliga hästar för ändamålet (jag skulle nog våga påstå att vårt hästmaterial inte lämpar sig ens riktigt för ridskoleverksamheten heller.. )
och han hade verkligen ringt och frågat jätte många ridskolor i länet.
Så en period så åkte han 6 mil/en gång i veckan till oss för och rida, men tyvärr brast det när vi tvingades sälja ett par hästar osv. och han fick tydligen sluta.
Jag tycker alla borde ha rätt att syssla sig åt sitt stora intresse!
Oavsett om man har något form utav hinder..


Jag är en även en pryloman när det gäller hästprylar och en sak jag också skulle vilja göra är att bedriva en egen hästsportbutik. Jag vet att det är en oerhörd konkurrens bland olika butiker idag om priser,
kvalité osv. Jag skulle vilja mixa och ta det bästa från det bästa så att säga. Vill delvis ha lite mer produkter som man kan inhandla till vettiga priser på Hööks, Börjes och liknande men skulle även vilja ha lite mer kvalitétsprodukter med.


Några idéer hur jag ska göra med mitt gymnasieval egentligen..?
Börjar verkligen bli helt less på det här nu!
 
Sv: Gymnasie

Gå sam och välj ekonomisk inriktning. då kan du ju jobba som ekonomiassistent eller ngt liknande när du är klar, om du inte vill plugga vidare alltså. om du ska bli egenföretagare är det ju bra att ha lite grundkunskaper i ekonomi. På gymnasieskolan där jag gick kunde de som gick ekonomisk t o m välja kurser inom eget företagandet.
 
Sv: Gymnasie

Ska du gå en hel gymnasie utbildning får du nog ta att vissa ämnen inte är särskilt roliga... Men mycket har man nytta av senare i livet... Jag gick själv på Kvinnersta men det är många år sedan... Jag bodde inne i Örebro hos min mormor för jag gillade inte heller idén att bo på skolan. Basmaskin har jag haft dels väldigt stor nytta av när jag tog körkort, dels är det ett måste om man någon gång har tänkt sig att ha en egen gård med hästar, det får ner kostnaderna många gånger om man inte behöver anställa någon varje gång man behöver en traktor...
Ekologi och kretslopp är ju grunden till allt om djur och natur och alltså ganska så nödvändigt, dessutom tror jag inte att det är så många timmar det handlar om?

Men som sagt, det finns alltid ämnen som är mindre roliga och det får man lov att genomlida vare sig man vill eller inte om man vill ha ett gymnasie betyd, ett alternativ är att söka folkhögskola där det finns mer variationer, eller läsa på komvux.
 
Sv: Gymnasie

Jag har nog bara ett tips: läs gymnasiet. I alla fall om du inte är över arton, vilket du inte verkar vara. När man är över arton kan man läsa igen gymnasiebetygen på folkhögskola, och då kan man läsa t.ex. på kjesäters folkhögskola där man läser vanliga ämnen och hästämnen blandat. Inget jordbruk alltså.

Men jag tycker nog ändå att du ska försöka få en utbildning, man lär sig så otroligt mycket som man har nytta av efteråt, även om det kan vara skittrist när man väl sitter där i lektionssalen... Lycka till! :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
619
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 915
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp