Gymnasiebetyg, hur få tag på dom?

Fibusen

Trådstartare
För att göra en lång historia kort… Jag hoppade av gymnasiet, läste barn och fritid. Gick år 1 och 2, och hoppade av i 3:an. Jag började gymnasiet -02 och skulle ha tagit studenten -05. Jag minns inte när exakt det började bli för övermäktigt, när jag slutade följa med på lektionerna och när betygen droppade, men i trean fick det vara nog.

Jag studerar i dag till Undersköterska och ska läsa svenska 1. Alla i klassen har den med sig från gymnasiet och jag är osäker på om jag kan ha läst den i ettan? Tvåan? Eller blir man klar med den först i trean? Jag vet alltså inte om jag har någon godkänd svenska 1!

Har mejlat min gamla skola i förhoppningar att få svar, men jag skulle behöva veta ganska snabbt eftersom vi då måste planera in att jag får läsa den parallellt med det andra, då jag är den enda som behöver läsa den om jag inte har den avklarad.

Jag har inga sparade papper eftersom jag hoppade av och ansåg att det inte var något att spara på så jag har ingen aning om när vi läste svenska, och om jag blev klar med den.

Finns det något annat sätt att få svar på det? Gymnasiet har sportlov nu så får inte tag på dom på minst denna vecka iallafall.

Någon som sitter på något annat tips än att kontakta skolan?
 
För att göra en lång historia kort… Jag hoppade av gymnasiet, läste barn och fritid. Gick år 1 och 2, och hoppade av i 3:an. Jag började gymnasiet -02 och skulle ha tagit studenten -05. Jag minns inte när exakt det började bli för övermäktigt, när jag slutade följa med på lektionerna och när betygen droppade, men i trean fick det vara nog.

Jag studerar i dag till Undersköterska och ska läsa svenska 1. Alla i klassen har den med sig från gymnasiet och jag är osäker på om jag kan ha läst den i ettan? Tvåan? Eller blir man klar med den först i trean? Jag vet alltså inte om jag har någon godkänd svenska 1!

Har mejlat min gamla skola i förhoppningar att få svar, men jag skulle behöva veta ganska snabbt eftersom vi då måste planera in att jag får läsa den parallellt med det andra, då jag är den enda som behöver läsa den om jag inte har den avklarad.

Jag har inga sparade papper eftersom jag hoppade av och ansåg att det inte var något att spara på så jag har ingen aning om när vi läste svenska, och om jag blev klar med den.

Finns det något annat sätt att få svar på det? Gymnasiet har sportlov nu så får inte tag på dom på minst denna vecka iallafall.

Någon som sitter på något annat tips än att kontakta skolan?
Har för mig att länsarkivet/liknande brukar ta över dokumentation om inte skolan själv har kvar sina arkiv.
 
Hos oss så hade kommunen ett formulär jag fyllde i och betygen kom per mail (som jag önskat) någon dag efter.

Jag googlade gymnasiebetyg och min hemstad och fick som första träff kommunens sida.
 
Jag tog studenten -11 och kan se mina gymnasiekurser på antagning.se, kräver dock beställning av inloggningsuppgifter om du inte redan har det så jag skulle börja med tipsen ovan :)
 
Betygen ska finnas antingen på skolan eller på kommunarkivet. Beroende på om de har lämnats vidare eller inte. Jag hade börjat med att ringa arkivet när det är såpass länge sedan. De brukar ha allmänt bra koll på hur det fungerar och var saker finns så de hjälper dig säkert vidare om det behövs. Även om det inte finns folk på skolan kanske någon centralt på skolförvaltningen kan ta fram dem ifall de ligger kvar i deras system.
 
Jag tänker också på antagning.se med reservation för att jag inte vet om man måste ha slutbetyg för att de ska visas.
 
Sorry, var lite snabb och läste inte allt :o Såg nu att du varit i kontakt med skolan. Skrev så här: Jag ringde min gamla skola för ett par år sen och bad om mina nästan femton år gamla gymnasiebetyg. Dom mejlade mig dom direkt, jättesmidigt.

Men jag tänker att din skola inte får dröja så. Betyg räknas som allmän handling och ska lämnas ut skyndsamt.
 
Svenska 1 (tidigare Svenska A) läses oftast i ettan på gymnasiet med enstaka undantag.

Enda oturen du skulle kunna ha är om du gick på privat skola som har sjabblat med arkiveringen (har hänt), annars så får du förhoppningsvis svar snart. Administrationen har sällan sportlov som eleverna 😊
 
Om du gick i en kommunal skola så kan du kontakta kommunens kundtjänst och begära betygen via mail.
Annars är det att invänta skolans svar som gäller.
Jag jobbar med bla antagning till komvuxutbildningar och vi godtar enbart betyg med rektors underskrift som underlag för antagning, ingen skärmdump från tex Antagning.se.
Det kan ju dock se annorlunda ut i din kommun när det kommer till antagningsregler.
 
Svenska 1 (tidigare Svenska A) läses oftast i ettan på gymnasiet med enstaka undantag.

Enda oturen du skulle kunna ha är om du gick på privat skola som har sjabblat med arkiveringen (har hänt), annars så får du förhoppningsvis svar snart. Administrationen har sällan sportlov som eleverna 😊

Gick på kommunalt gymnasium, och det var just detta nuvarande klasskamrater sa, att svenska 1 brukar läsas första året. Och har jag tur så ska jag då ha läst den och klarat den. Som sagt, jag minns inte…🙈
 
Om du gick i en kommunal skola så kan du kontakta kommunens kundtjänst och begära betygen via mail.
Annars är det att invänta skolans svar som gäller.
Jag jobbar med bla antagning till komvuxutbildningar och vi godtar enbart betyg med rektors underskrift som underlag för antagning, ingen skärmdump från tex Antagning.se.
Det kan ju dock se annorlunda ut i din kommun när det kommer till antagningsregler.

Ja, jag vet inte vad nuvarande skola vill ha för intyg, om det räcker med en skärmdump eller om dom vill ha riktiga betygen. Jag hinner ju få fram de riktiga betygen i lugn och ro sen, det är bara lite akut med om jag ska läsa svenska 1 eller om jag är klar med den för att kunna lägga upp studieplaneringen.

Eftersom svenska 1 har lästs av alla nuvarande klasskompisar tidigare så är det bara jag som kommer (ev) behöva läsa den kursen, och den kommer plockas bort från våran studieplanering och allt annat flyttas fram. Vi skulle bli färdiga USKA våren -24, men med tanke på att vi kan plocka bort svenskan kan vi få ihop det till att bli klara höstterminen -23 istället.

Men kruxet är att har jag inte läst svenska så måste jag läsa den samtidigt som vi läser andra kurser för att fortsätta hänga på för att bli klar med resten av klassen, därför läraren ville att jag skulle kolla upp detta snarast möjligast för att i sånt fall börja planera ett upplägg för mig.
 
Jag tog studenten -11 och kan se mina gymnasiekurser på antagning.se, kräver dock beställning av inloggningsuppgifter om du inte redan har det så jag skulle börja med tipsen ovan :)

Har nu beställt inloggning dit också, får se vart jag får napp först. 😅 Ska testa att ringa dåvarande kommun också.

Gud, tänk om jag skulle vara godkänd i svenskan! 😍 Har varit helt inställd på att behöva läsa den, men nu fick jag ju nytt hopp idag.
 
För att göra en lång historia kort… Jag hoppade av gymnasiet, läste barn och fritid. Gick år 1 och 2, och hoppade av i 3:an. Jag började gymnasiet -02 och skulle ha tagit studenten -05. Jag minns inte när exakt det började bli för övermäktigt, när jag slutade följa med på lektionerna och när betygen droppade, men i trean fick det vara nog.

Jag studerar i dag till Undersköterska och ska läsa svenska 1. Alla i klassen har den med sig från gymnasiet och jag är osäker på om jag kan ha läst den i ettan? Tvåan? Eller blir man klar med den först i trean? Jag vet alltså inte om jag har någon godkänd svenska 1!

Har mejlat min gamla skola i förhoppningar att få svar, men jag skulle behöva veta ganska snabbt eftersom vi då måste planera in att jag får läsa den parallellt med det andra, då jag är den enda som behöver läsa den om jag inte har den avklarad.

Jag har inga sparade papper eftersom jag hoppade av och ansåg att det inte var något att spara på så jag har ingen aning om när vi läste svenska, och om jag blev klar med den.

Finns det något annat sätt att få svar på det? Gymnasiet har sportlov nu så får inte tag på dom på minst denna vecka iallafall.

Någon som sitter på något annat tips än att kontakta skolan?
Jag behövde ha mina gymnasiebetyg nyligen för att visa att jag hade minst engelska B. Jag fick dem via arkivet i den kommun jag gick i skolan i via Mail samma dag som jag ringde. Tog studenten 04. Ringde kommunen så tips att googla betyg +kommun. Jag tror du läst svenska 1, men vågar inte säga säkert:)
 
OCH, har jag ingen godkänd svenska 1 så är det så, men det hade varit så skönt att slippa läsa den parallellt med resten. Nu är det ju säkerligen inget avancerat, men det blir ju dubbla uppgifter som ska in varje vecka.

Jag har liksom fullt sjå att få ihop en kurs åt gången, jobbet och övriga livet. 🙈😅
 
Jag behövde ha mina gymnasiebetyg nyligen för att visa att jag hade minst engelska B. Jag fick dem via arkivet i den kommun jag gick i skolan i via Mail samma dag som jag ringde. Tog studenten 04. Ringde kommunen så tips att googla betyg +kommun. Jag tror du läst svenska 1, men vågar inte säga säkert:)

Jag hade för mig att jag hade ett VG i svenska, men när jag tittade i betygen från grundskolan så hade jag bara ett G, så jag håller förhoppningar om att det kan ha varit i gymnasiet jag fick ett VG. Men det kan lika gärna ha varit i sjuan, eller åttan! 🙈😂

Jag har liksom ”tappat bort” flera flera år efter en rejäl depression så det är liksom bara borta! 🙈 Minns någon stund här och någon stund där, men jag kan omöjligt veta exakt när eller i vilken ordning.

(Nu i efterhand så tror jag att jag började krascha redan där på gymnasiet… Därför det gick som det gick.)

Tack, får testa att ringa kommunen i morgon!
 
För att göra en lång historia kort… Jag hoppade av gymnasiet, läste barn och fritid. Gick år 1 och 2, och hoppade av i 3:an. Jag började gymnasiet -02 och skulle ha tagit studenten -05. Jag minns inte när exakt det började bli för övermäktigt, när jag slutade följa med på lektionerna och när betygen droppade, men i trean fick det vara nog.

Jag studerar i dag till Undersköterska och ska läsa svenska 1. Alla i klassen har den med sig från gymnasiet och jag är osäker på om jag kan ha läst den i ettan? Tvåan? Eller blir man klar med den först i trean? Jag vet alltså inte om jag har någon godkänd svenska 1!

Har mejlat min gamla skola i förhoppningar att få svar, men jag skulle behöva veta ganska snabbt eftersom vi då måste planera in att jag får läsa den parallellt med det andra, då jag är den enda som behöver läsa den om jag inte har den avklarad.

Jag har inga sparade papper eftersom jag hoppade av och ansåg att det inte var något att spara på så jag har ingen aning om när vi läste svenska, och om jag blev klar med den.

Finns det något annat sätt att få svar på det? Gymnasiet har sportlov nu så får inte tag på dom på minst denna vecka iallafall.

Någon som sitter på något annat tips än att kontakta skolan?

Jag tog studenten -01 och mina betyg fördes automatiskt in på antagning.se så dina borde synas där (de extrakurser jag läst på Komvux etc. syns också där så tror att alla meriter man har finns samlade oavsett om du tagit studenten eller ej).
Skulle tro att de vill ha en kopia på orginalbetyget (så har det iallafall varit för mig i de flesta fall där betyg efterfrågats) men loggar du in på antagning.se så kan du ju iaf slappna av om du läst kursen och sedan skaffa fram betygen i pappersform.

Lycka till!
 
Jag tog studenten -01 och mina betyg fördes automatiskt in på antagning.se så dina borde synas där (de extrakurser jag läst på Komvux etc. syns också där så tror att alla meriter man har finns samlade oavsett om du tagit studenten eller ej).
Skulle tro att de vill ha en kopia på orginalbetyget (så har det iallafall varit för mig i de flesta fall där betyg efterfrågats) men loggar du in på antagning.se så kan du ju iaf slappna av om du läst kursen och sedan skaffa fram betygen i pappersform.

Lycka till!

Ja, jag hoppas att det kanske kan ligga där, dock behövde jag en kod för att komma åt det, som jag nu beställt.
 
Ja, jag hoppas att det kanske kan ligga där, dock behövde jag en kod för att komma åt det, som jag nu beställt.
Hittade du dina betyg? Jag har också beställt inlogg och loggat in idag men mina betyg finns inte med (än?) och det står att min gymnasieskola är ansluten.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 466
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Dottern ska läsa in Fysik 1 för att få behörighet till en specifik utbildning (hon läste samhälle på gymnasiet och där ingick tyvärr...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 301
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp