Gymnasiekursernas nya namn

Niyama

Trådstartare
Jag fattar ju ingenting. Någon som har ett snabbt och enkelt svar på vad jag ska läsa om jag ska läsa det som tidigare hette matte C?

/det var bättre förr
 
Sv: Gymnasiekursernas nya namn

Det finns ju både 3b och 3c? Men jag hittar inget 3a, hur logiskt är det?
 
Sv: Gymnasiekursernas nya namn

Inte alls.

Kan du inte ringa/mejla någon studievägledare och få klarhet.
 
Sv: Gymnasiekursernas nya namn

Jo får göra det. Tänkte bara att buke har svar på allt och jag ville bara kolla upp vilka olika möjligheter det finns (distans, halvdistans eller som vanligt på plats) och när jag senast måste ansöka... men då är det ju bra om jag vet vilken kurs jag ska läsa.
 
Sv: Gymnasiekursernas nya namn

Du får kanske svar här senare, här är ju säkert några som läser på gymnasiet.

Mycket har ändrats sen jag tog studenten 2007.
 
Sv: Gymnasiekursernas nya namn

Det är olika inriktiningar, typ matte för esteter heter b och matte för natur heter c. OBS! Jag är inte säker på vilken bokstav som är för vad men olika inriktningar är det, natur är väl tänkt att läsa fler mattekurser och är lite mer fördjupande/förberedande för kommande studier.
 
Sv: Gymnasiekursernas nya namn

Jag har fått det förklarat såhär; tidigare fanns

Matte A 100 p
Matte B 50 p
Matte C 100 p
Matte D 100 p
Matte E 50 p
- totalt 400 p

De nya kurserna har i princip samma innehåll som de gamla men är istället uppdelade i

Matte 1 100 p
Matte 2 100 p
Matte 3 100 p
Matte 4 100 p
- totalt 400 p

De nya mattekurserna har lite olika inriktning och det är det som a/b/c står för i t.ex Matte 1a. Jag tror bara det finns 1a och 2a, så att du inte hittar 3a är inte så konstigt :)

Själv läste jag matte A och B på gymnasiet och ska till hösten söka utbildningar som kräver matte 3, jag läser just nu matte 3c (om jag bestämmer mig för att läsa matte 4 är övergången mellan 3c och 4 lättare än mellan 3b och 4, enligt min mattelärare). För att få läsa denna kurs var jag tvungen att läsa matte 2b i höstas eftersom jag hade läst 150 p matte på gymnasiet tidigare och hade då ett glapp på 50 p, om du förstår hur jag menar.
 
Sv: Gymnasiekursernas nya namn

Själv läste jag matte A och B på gymnasiet och ska till hösten söka utbildningar som kräver matte 3, jag läser just nu matte 3c (om jag bestämmer mig för att läsa matte 4 är övergången mellan 3c och 4 lättare än mellan 3b och 4, enligt min mattelärare). För att få läsa denna kurs var jag tvungen att läsa matte 2b i höstas eftersom jag hade läst 150 p matte på gymnasiet tidigare och hade då ett glapp på 50 p, om du förstår hur jag menar.

Bra förklaring! Då ska jag också läsa 3c då, för jag hade läst A+B (trodde jag hade läst C också men jag gjorde visst aldrig klart den) och planerar att läsa mer efter C/3. Det stod något om kompletteringskurser på 50 poäng, då är det alltså en sån jag lär behöva först. Drygt, man borde kunna tenta av den snabbt... jag har ju egentligen läst nästan hela C.

Tack för svar!
 
Sv: Gymnasiekursernas nya namn

När jag läste 2b kunde man läsa in det som nu flyttats samtidigt, i samma kurs alltså. Det var inga prov på det utan bara för att man eventuellt behövde den kunskapen för att tillgodose sig kursen.

1 och 2a är för yrkesinriktade gymnasieutbildning, b för samhällslinjer och c för naturare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skulle behöva läsa upp Matte från gymnasiet. Då hette kursen Matte B, och nu förstår jag att den heter Matte 2 a, 2b och 2c och att...
Svar
16
· Visningar
831
Senast: Linn-Nora
·
Tjatter Jag behöver läsa upp matten (det som tidigare hette matte b, osäker på vad benämningen är nu) för att kunna läsa vidare. Men kan inte få...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: krus
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 121
Senast: Sedna
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp