Gymnasieval

Twiggy

Trådstartare
Hej!
Jag går i åttan på högstadiet och börja tänka på mitt gymnasieval!
Jag har hyrhäst och tar lektioner i ridning, mitt största intresse är hoppning:love:
Jag vill jobba som ridlärare och ha min egna ridskola och stall. Detta är jag stensäker på, men något jag är lite mer osäker på är vilket gymnasium jag ska välja.

Ska jag välja ett ridgymnasium och utvecklas inom ridningen?
Ska jag välja ekonomi och lära mig mer om sånt som kan vara bra sen när man startar egen ridskola som bokföring?
Ska man välja ett naturbruksprogram med inriktning hästar och djur o få lite mer allmän kunskap?

Vilket tror ni hade varit bäst för mig...?
Finns det några andra bättre förslag.....?

Hade blivit sååååå tacksam för svar, behöver verkligen hjälp med detta:)
 
@Twiggy: Iaf tidigare så fanns det en del ekonomi på naturbruksutbildningen. Kolla om de har det fortfarande, det är ju en bra kombination i så fall.

Jag tror rent allmänt på att skaffa sig bredd på gymnasiet och sedan spetskunskaper på högre nivå. Dvs se till att gå ett program som ger behörighet till hippologprogrammet. Lycka till :)
 
Jag tror utan tvekan att det är bra att välja gymnasium med någon form av ekonomisk inriktning. Nu har jag visserligen dålig koll på hur det ser ut med gymnasieutbildningarna i dagsläget, men när jag gick på naturbruksgymnasium med hästinriktning så var det en bra grund om man ville jobba som hästskötare eller hovslagare - inget mer. Med en ekonomisk linje på gymnasiet och sedan så mycket häst som möjligt utanför plugget så gissar jag att du får bästa tänkbara grund att stå på. Jag måste också säga att det verkligen är bra att du tänker igenom alla olika alternativ!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur ska man tänka vid gymnasieval egentligen? Innan har det varit självklart att söka till ridgymnasium, men nu vet jag inte riktigt...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 774
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 994
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 558
Senast: Vitavi
·
Ekonomi & Juridik Hej alla kloka! Är inte så jättebra på olika tillstånd och hur det funkar så frågar här. Någon som startat företag för att kunna erbjuda...
Svar
4
· Visningar
1 084
Senast: Gnapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp