Gymnasieval

Sryoqwe

Trådstartare
Hur ska man tänka vid gymnasieval egentligen?
Innan har det varit självklart att söka till ridgymnasium, men nu vet jag inte riktigt. Är lite tveksam till att jobba med hästar som typ hästskötare, av flera anledningar.

Är under utredning för en psoriasis/ psoriasis artrit, vilket påverkar en hel del i ridningen och rent allmänt. Klarar t ex inte av hoppning särskilt bra, ffa inte när det är kallt.

Har av ovanstående anledningar även kollat lite på andra praktiska gymnasier, framför allt el. Är det någon här som gått på gymnasium med inriktning el? Har även kollat lite på hundgymnasium, vi har inte riktigt någon hund som passar men det går nog att lösa. Är det någon här som gått på hundgymnasium så berätta gärna om hur det var :)

Eller ska jag satsa på ridgymnasium och hoppas att det funkar? Är ju hästarna som är mitt största intresse, det släpper jag inte oavsett.

Nu blev det här ganska rörigt, men berätta gärna om era erfareheter och tankar av gymnasium och då framför allt de praktiska (men gärna andra med) :)
 
Jag gick elprogrammet med programmeringsinriktning. Ville åt programmeringen, men ångrade det lite då det var mycket elämnen som jag tyckte var sjukt trista. Men gillar man el så är det ett bra program. 👍

Är man osäker på vad man ska välja tycker jag man ska gå det som känns roligast, men så pass att man ändå får högskolebehörighet.
 
Oavsett vad du väljer så se till att det är en inriktning med högskolebehörighet. Jag läste häst på gymnasiet inriktning trav men jobbar inte med det idag. Jag utbildar mig just nu till förskollärare. Hade tre roliga år på gymnasiet, och är glad att jag valde ett program med högskolebehörighet.
 
Välj något med högskolebehörighet, i övrigt behöver det inte spela så stor roll. Men om du redan nu vet vad du vill utbilda dig till i framtiden kan det vara fördelaktigt att det gymnasieprogram du väljer också ger behörighet till just den utbildningen.
Jag valde till exempel bort djurgymnasiet för att jag ville bli veterinär, och åtminstone då hade jag inte kunnat söka in till veterinär på det gymnasieprogrammet.
Nu kanske det ser annorlunda ut dock 😊 Min sambo gick djurgymnasiet och hade ingen egen hund, det var inga problem men kanske det krävs om man går specifikt hundgymnasieprogram? Hon är idag legitimerad djursjukskötare.

Min bror gick elprogrammet och fick redan under gymnasiet mycket kontakter och sommarjobb och han fick jobb även direkt efter gymnasiet. Han upplevde inte utbildningen som särskilt tuff, valde att utbilda sig till brandman efter gymnasiet men jobbar idag som elektriker.
 
Kan du inte vara med fyllt ut på ridkurserna kan det påverka betyget. Är få rena ridgymnasier, de flesta med häst är naturbruksgymnasie. Det är i de flesta fall en utbildning till hästskötare med flera praktiska bitar. Klarar du att mocka ett flertal boxar tex?
Du måste inte ha egen hund för att gå hundinriktning, men viss hundvana är en fördel.
 
Är under utredning för en psoriasis/ psoriasis artrit, vilket påverkar en hel del i ridningen och rent allmänt. Klarar t ex inte av hoppning särskilt bra, ffa inte när det är kallt.

Har av ovanstående anledningar även kollat lite på andra praktiska gymnasier, framför allt el. Är det någon här som gått på gymnasium med inriktning el?
Om du redan nu har problem med lederna, vilket jag också hade som 16-åring, så skulle jag avråda från att titta på utbildningar med inriktningar på arbeten som sliter på leder.
Att vara elektriker är ett väldigt slitsamt arbete för leder, axlar i synnerhet. Dom tattar ofta ledningar i tak t.ex, särskilt jobb ute på industrier.

Däremot att gå ett djurvårdargymnasium kanske skulle vara något för dig?
Sedan stämmer jag in i kören för att det du söker ger högskolekompetens. Om vissa delar saknas så är det ingen katastrof, men grundbehörigheten bör du få med.

Lycka till med alla val! Jag förstår att det är en tuff period nu att välja, men kom ihåg att inget är hugget i sten. Läs trådarna där andra skriver om att utbilda sig och dom är över 40 år - dvs. man kan alltid läsa något annat senare i livet :heart
 
Tack alla som svarat! Ska se till att man får högskolebehörighet, känns som en vettig sak.
Kan du inte vara med fyllt ut på ridkurserna kan det påverka betyget. Är få rena ridgymnasier, de flesta med häst är naturbruksgymnasie. Det är i de flesta fall en utbildning till hästskötare med flera praktiska bitar. Klarar du att mocka ett flertal boxar tex?
Du måste inte ha egen hund för att gå hundinriktning, men viss hundvana är en fördel.
Ja, det blir naturbruk intriktning hästhållning i sådana fall.
Hur många är ett flertal boxar? Klarar oftast av mina två, är få dagar som det är ett stort problem. Mockar dock oavsett, har hästar och de ska ju tas om hand oavsett.

Bra att man inte behöver ha egen hund för det, hade för mig att jag läst det men det var kanske bara för det eller så missuppfattade jag det. Skulle säga att jag har en del hundvana, inte mycket av strukturerad träning dock.
 
Om du redan nu har problem med lederna, vilket jag också hade som 16-åring, så skulle jag avråda från att titta på utbildningar med inriktningar på arbeten som sliter på leder.
Att vara elektriker är ett väldigt slitsamt arbete för leder, axlar i synnerhet. Dom tattar ofta ledningar i tak t.ex, särskilt jobb ute på industrier.

Däremot att gå ett djurvårdargymnasium kanske skulle vara något för dig?
Sedan stämmer jag in i kören för att det du söker ger högskolekompetens. Om vissa delar saknas så är det ingen katastrof, men grundbehörigheten bör du få med.

Lycka till med alla val! Jag förstår att det är en tuff period nu att välja, men kom ihåg att inget är hugget i sten. Läs trådarna där andra skriver om att utbilda sig och dom är över 40 år - dvs. man kan alltid läsa något annat senare i livet :heart
Jo, det är en sak jag funderar över med elektrikerbiten. Har visserligen främst tänkt på händerna som största problemet där, de är inte så glada för tillfället. Men mycket möjligt att axlarna skulle ha klagomål också.

Vad finns det för något som inte sliter (så mycket) på lederna? Vill verkligen inte gå något som är mycket stillasittande eller likt grundskolan, det känns bara tråkigt.
Hur funkar det med fordonsinriktning? Är det också mycket belastning på lederna?

Vet inte om djurvårdargymnasie passar, då blir man väl djursjukskötare? Tror inte att det hade passat mig att jobba som medhjälpare på veterinärkliniker, men tack för tipset!
Men naturbruk inriktning lantbruk (vet inte om det heter just det, men något sådant) skulle kanske passa. Eller det är kanske samma? Har för mig att man blir djurskötare då, har ganska dålig koll... måste googla mer.

Ja, det blev lite stressigt. Tack!
 
Hur ska man tänka vid gymnasieval egentligen?
Innan har det varit självklart att söka till ridgymnasium, men nu vet jag inte riktigt. Är lite tveksam till att jobba med hästar som typ hästskötare, av flera anledningar.

Är under utredning för en psoriasis/ psoriasis artrit, vilket påverkar en hel del i ridningen och rent allmänt. Klarar t ex inte av hoppning särskilt bra, ffa inte när det är kallt.

Har av ovanstående anledningar även kollat lite på andra praktiska gymnasier, framför allt el. Är det någon här som gått på gymnasium med inriktning el? Har även kollat lite på hundgymnasium, vi har inte riktigt någon hund som passar men det går nog att lösa. Är det någon här som gått på hundgymnasium så berätta gärna om hur det var :)

Eller ska jag satsa på ridgymnasium och hoppas att det funkar? Är ju hästarna som är mitt största intresse, det släpper jag inte oavsett.

Nu blev det här ganska rörigt, men berätta gärna om era erfareheter och tankar av gymnasium och då framför allt de praktiska (men gärna andra med) :)
Jag visste inte vad jag ville bli när jag skulle välja gymnasium. Jag valde att läsa naturvetenskap, meeeen på naturbruksgymnasium. Så jag fick det bästa av två världar, enligt mig. Både ämnen som gjorde mig behörig till högskola/universitetet samt hästar och ridning. Det var lite mindre häst/ridning än för de som gick ren häst men ändå tillräckligt för att gymnasietiden skulle bli kul! Idag är jag lärare :)
 
Tack alla som svarat! Ska se till att man får högskolebehörighet, känns som en vettig sak.

Ja, det blir naturbruk intriktning hästhållning i sådana fall.
Hur många är ett flertal boxar? Klarar oftast av mina två, är få dagar som det är ett stort problem. Mockar dock oavsett, har hästar och de ska ju tas om hand oavsett.

Bra att man inte behöver ha egen hund för det, hade för mig att jag läst det men det var kanske bara för det eller så missuppfattade jag det. Skulle säga att jag har en del hundvana, inte mycket av strukturerad träning dock.
Tänk dig att du ska kunna jobba som hästskötare när du går ut. Jag mockade 30 boxar i perioder när jag jobbade som det. Nu är det extremt men 6-10 boxar bör du klara.
 
Vet inte om djurvårdargymnasie passar, då blir man väl djursjukskötare? Tror inte att det hade passat mig att jobba som medhjälpare på veterinärkliniker, men tack för tipset!
Nej, en djurvårdare är inte samma sak som en djursjukskötare. Djursjukskötare blir man genom en högskoleutbildning på 3 år efter gymnasiet.

Djurvårdare kan man vara på djursjukhus (då hjälper man till att rasta hundar, ge djuren mat, ta blodprover, hålla dem vid undersökningar, röntga osv osv), eller tex på en djurpark. Det krävs ingen högskoleutbildning för det men en kurs i läkemedelshantering för att jobba på det som idag kallas nivå 2. Denna kompetens brukar man kunna få på gymnasiet, det är ett slags "körkort" för att få ge vissa mediciner och sprutor till djuren. Nivåerna och behörigheterna är dock tänkta att ändras i framtiden. Man kan också läsa denna kurs och få samma kunskap och behörighet utan att gå på ett speciellt gymnasium.

Som svar på din ursprungsfråga: Jag skulle valt ett program där du får högskolebehörighet. Det är värt mycket ifall du vill plugga vidare sen. Om du går ett praktiskt program (djurvård, ridning, el, bygg, målare osv osv) innebär det att du kanske behöver läsa extra kurser för att få ihop behörigheten beroende på hur skolan har lagt upp det. Min kusin har gått el och var mycket nöjd, fick jobb på sin praktikplats direkt efter studenten.

VIktigt att tänka på med ridgymnasium är att du inte blir nåt speciellt, som många tror. Ja visst, du kan få hästskötarexamen, men det kan man göra även om man inte går på ett ridgymnasium. De flesta ridgymnasier har bara ridning någon/några dagar i veckan och det kanske är mer värt då att gå en annan linje och ha hästarna som intresse vid sidan av. Så resonerade jag iallafall.
 
Jo, det är en sak jag funderar över med elektrikerbiten. Har visserligen främst tänkt på händerna som största problemet där, de är inte så glada för tillfället. Men mycket möjligt att axlarna skulle ha klagomål också.

Vad finns det för något som inte sliter (så mycket) på lederna? Vill verkligen inte gå något som är mycket stillasittande eller likt grundskolan, det känns bara tråkigt.
Hur funkar det med fordonsinriktning? Är det också mycket belastning på lederna?

Vet inte om djurvårdargymnasie passar, då blir man väl djursjukskötare? Tror inte att det hade passat mig att jobba som medhjälpare på veterinärkliniker, men tack för tipset!
Men naturbruk inriktning lantbruk (vet inte om det heter just det, men något sådant) skulle kanske passa. Eller det är kanske samma? Har för mig att man blir djurskötare då, har ganska dålig koll... måste googla mer.

Ja, det blev lite stressigt. Tack!
Jag gick djurvård, vi hade tre valbara inriktningar, jag valde hund annars fanns det djurpark och häst. Sedan kunde jag välja rid och häst som tillval, vilket jag gjorde första året, de andra två åren valde Matte B och Engelska B för att få högskolebehörighet.

Du kan till exempel öppna hunddagis, jobba på djurpark eller på djursjukhus.
 
Jag borde nog göra som andra och rekommendera en linje som ger högskolebehörighet. Men skulle vilja nyansera lite. Om man går en praktisk linje som garanterat ger (bra) jobb (med bra lön/villkor) är det inte lika viktigt som om man går en linje där man inte "blir" något eller får ett yrke/möjlighet till yrke med generellt dåliga villkor.
Studier visar att ett för marknaden attraktivt yrkesprogram är det som ger snabbast/bäst chans till ett arbete och en god inkomst. Bättre än de högskoleförberedande. Om man läser vidare till ett välbetalt högskoleyrke (läkare, ingenjör etc)så lönar det sig förstås i längden. Men det dröjer ganska många år innan man är ikapp den som gick ut i arbete direkt och inte alla högskoleutbildningar ger högre lön än elektriker eller annat praktiskt yrke.(Obs! Nu tar jag inte hänsyn till om man har ett jobb som intresserar en eller inte, det ska förstås vägas in).

Jag är ganska säker på att el är ett av de program som säkert leder till arbete, både industri och bygg skriker efter folk och där behövs säkert elektriker och annan elkompetens. Vad jag förstår ger yrkesprogrammen grundbehörighet till högskola? Men kanske behöver man läsa till ämnen, antingen under skoltiden eller senare om man vill läsa vidare. Tröttnar man på att vara anställd eller att jobba praktiskt finns det andra karriärvägar. Man kan starta eget (med eller utan anställda) och man kan läsa vidare på YH-utbildning. På min arbetsplats (stort konsultföretag) har vi mycket god erfarenhet av dem som har gått YH-utbildning till t ex projektörer. Betalar sin lön snabbare/bättre än många civilingenjörer. Lite lägre ingångslön men i regel belönas man efter prestation, inte utbildning, efter några år.
Karriär- och utvecklingsmöjligheterna inom yrket för en elektriker* är fler än för en hästskötare. Dessutom lättare att förena med familj.

* jag vet att det finns fler möjligheter på el-linjen, bara ett exempel.
 
Jo, det är en sak jag funderar över med elektrikerbiten. Har visserligen främst tänkt på händerna som största problemet där, de är inte så glada för tillfället. Men mycket möjligt att axlarna skulle ha klagomål också.

Vad finns det för något som inte sliter (så mycket) på lederna? Vill verkligen inte gå något som är mycket stillasittande eller likt grundskolan, det känns bara tråkigt.
Hur funkar det med fordonsinriktning? Är det också mycket belastning på lederna?
Nu vet jag inte hur programmen är inriktade idag men det finns väl andra alternativ än elektriker? Tele (svagström) t ex? När det gäller elektriker så tror jag det beror på var man arbetar. Inom industrin så tror jag att det är mindre tungt/bättre arbetsmiljö än vad det kan vara inom vissa byggsektorer där det dessutom kan vara ganska kallt på vissa arbetsplatser. Borde finnas möjlighet att arbeta med reparationer utan att det blir vare sig tungt eller stillasittande. Många sektorer arbetar mycket med förbättringar av arbetsmiljön.
Hör med en studievägledare eller kontakta (=gå in på hemsidor) för de olika fackföreningarna för att få veta mer. Det finns så många intressant jobb som man inte vet om. Sin hobby kan man ha kvar ändå.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 399
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 538
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
9 953
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp