Gymnasievalet...

Blossom

Trådstartare
Hejsan!

Jag undrar om det är någon mer 15 åring som är intresserad av att gå Wången islandshäst, men kanske bor långt ifrån skolan?🤔 Vill bara se om jag är den enda som står i valet och kvalet om att flytta lååångt för att gå den gymnasieutbildning jag är mest intresserad av😪

Erfarenheter av Wången mottages oxå gärna!

Mvh Blossom :)
 
Jag har varit där på kurs för länge sedan, stor och fin anläggning och stugorna vi bodde i var mysiga. Tror det finns ett stort hus med rum att bo i också men är inte helt säker. Matsalen/restaurangen var också trevlig.

Eftersom det inte finns så många trav och islandsgymnasium så tror jag det är ganska många som inte kommer från Norrland som går där, och jag skulle gissa att början av varje ny termin handlar mycket om att lära känna varandra i klassen så lärarna borde vara vana med att många elever inte känner någon sedan innan. 😊
Så är du sugen så tycker jag att du ska söka, och skulle du ändra dig före eller efter terminen börjat så är ju det ingen fara. Hellre söka och se vad som händer, istället för att inte söka och ångra att du inte gjorde det.
 
Min dotter, som nu är 23, var intresserad av Wången när hon skulle välja till gymnasiet. Vi har haft islandshästar i hela hennes liv, och då som nu tränade och tävlade hon aktivt. Men som du hade hon långt till Wången, ca 100 mil enkel väg, och till slut valde hon ett alldeles "vanligt" gymnasium i staden där vi bodde, med gångavstånd til skolan. Jag tror att det var bra och rätt för henne då att stanna kvar hemma ett tag till, med kompisar utanför hästvärlden i skolan och med möjligheten att väldigt fritt välja yrke eller vidareutbildning efter gymnasiet. Nu blev det hästar för henne ändå, hon jobbade i två olika islandsstall under åren efter studenten och har också haft ett par lite kortare jobb inom serviceyrken mellan hästjobben. Nu utbildar hon sig till hovslagare, så kommer av allt att döma bli kvar i hästvärlden. Så man behöver absolut inte gå hästinriktning på gymnasiet för att kunna skaffa sig ett "hästyrke"!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 908
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 898
Senast: Fraegd
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Pudlan
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 183
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp