"Gympadojor" för hästar?

Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Varför fick du reklamera dem? Och gick det bra (inget tjafs)?

Tja ett bättre test på hurdana de är i snö kan man väl knappast få ön uppe hos dig. ;)
Dröjer ju ett tag till innan jag har råd med dem så jag kan ju ta och få lite recensioner av dig om hur det går. *fjäskar*
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Jag reklamerade bakskorna efter 2 månaders användning då sömmen högst upp sprack upp och vadderingen vällde ut, samt att ena läderfästet, som håller yttermaterialet fäst i själva sulan hade gått av.

fick ett par nya skor utan problem, men det tog 2 veckor. en dålig sak; när de nya kom så hade det ändrat dem, kardborren som man fäster inuti skon hade förlängts så nu räcker de olika sidorna precis så jag kan fästa dem i varandra, ( svårt att förklara)

en sak som jag reagerade på när jag beställde första gången var att det är så korta och breda. min häst har 12,5 på längden. bredd har hon 11,5, men old mac´sen är 12,5 längd och 13,5 bredd, så de blir 2 cm för breda

men det kommer nog gå till sig när hon får den rundade barfotahoven hoppas jag.

annars är de lätta att sätta på och av. kardborren är lite vek tycker jag, tror inte den kommer hålla i 6 månader och längre.

har pratat med en bildäcksfirma som ev kan dubba skorna med bildubbar, men hittills går det jättebra , dock inte på våta, hala trädrötter, där slinter hon rejält.

ena spännet som man fäster skon på utsidan med har förresten vikits sig också, men ajg har hamrat tillbaka den åt rätt håll igen.

annnars fungerar de jättebra, kommer använda dessa skor nästa år på långturerna, men vill gärna prova något annan slags sko också, för att ha något att jämföra med

en sko som ej fungerar förresten är Davis barrier boots, helt värdelösa. skall försöka sälja bort mitt par till någon som inte har så kallt, för gummit blir stenhårt.
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

old mac´sen blir ej hala. jag har nuhunnit rida ungefär 14 timmar på snö, i varierad terräng och det går jättebra, som att ha broddar på. det enda som ej gungerar är är när det är isigt.

Tyvärr så börjar ju halkperioden nu, blötsnö som antagligen fryser.

Tycker du att det är mindre halkigt att ha old mac´s än att hästen går barfota. Old mac´s ser ju bättre ut än easy boots, men jag vet inte om jag skulle våga galoppera på snö utan broddar.
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

jag vet inte om det är bättre fäste med old mac´sen än barfota på snö

tror att det beror på hur kallt det är. Är det kallt så stelnar gummit i skon. bäst är nog att ha barfota tror jag, men just nu kan jag inte ha det på min häst då det är så stenigt under snön att hon ömmar. måste vänta tills mer snö kommer

men is är inte bra, där slinter det mer än att hästen är barfota.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
806
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Miingla
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 885
Senast: valy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp