"Gympadojor" för hästar?

S

Spider84

\"Gympadojor\" för hästar?

Är det någon här inne som har det eller känner någon som har det? Alltså sådana skor där hästen går barfota förutom när man rider då man drar på dem "gympadojor".

En tjej i stallet har precis köpt ett par (behöver inga skor bak). Jag funderar på att köpa två par själv, men det är ju ändå en rätt stor investering och jag vill ju vara säker på att det inte går åt skogen med det.

Så lite frågor om dem:

* Vilka olika märken/modeller/sorter finns det?

*Vart hittar jag dessa olika märken/modeller/sorter?

*Hur länge håller de?
Hööks har ju fabrikationsgaranti på 6månader, men det säger ju inte så mycket. Jag vill alltså veta hur länge ni eller någon ni känner haft dem innan ni måste kassera dem.

*Funkar de att hoppa med?

*Får man lov att tävla med dem oavsett disciplin?

*Är det någon gång de inte funkar? Har hört att de inte ska funka bra på blank is, men å andra sidan har vi knappt det här uppe.

*Någon som har dåliga erfarenheter av dem?

Tilläggas ska väl att jag tränar Akademiskt och den tiden jag är på ridplan behöver jag dem knappast. Dock rider jag ju ut också och hoppar och då behöver jag skor på henne.
Oftast rider jag bara normala uteritter underlaget varierar en hel del mellan ängar, stigar, grusvägar och asfalt.
Ibland blir det också riktigt långa turer.

Min häst sliter, om något, väldigt lite snett. Såpass lite snett att det inte märks på skorna när de tas av för ny skoning. Jag har tidigare haft Hippgrip skor (plast/gummi skor), men hon fick en spricka fram som bara blev större p.g.a. att det ju bara finns minimal "stabilitet" (förstå mig rätt) i de skorna.

Det skulle vara skönt om hon kunde få gå barfota när jag inte rider. Jag är i alla fall helt övertygad om att det vore det bästa att hästarna alltid fick gå barfota tyvärr går det ju inte med alla hästar och/eller alla omgivningar.

Oj, det blev lite långt, men jag hoppas att ni orkar engagera er i att svara.
Sen får jag väl sätta mig och räkna på om kostnaden för sådana skor + verkning blir rimlig efter att jag fått reda på ungefär hur länge de håller.

Tack. :bow:
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

www.easyboot.nu/

Jag har sådana som tappskoersättning och då funkar dom jättebra.

Det är ju ganska många distansryttare som har sådan så dom håller ju ganska länge. Själv har jag haft mina ett par år men dom är nog inte använda mer än ett tiotal gånger.
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Hej!

jag har old mac´s. de fungerar mycket bra, sitter kvar i all terräng, såsom myrmark, ( klafs upp till knäna)
djup sand, asfalt, skogsmark, grusväg, djupt vatten, ( har haft på dem när vi simmat)

de är däremot inte bra på regnväta trädrötter, halkigt, samt is.

snö fäster de bra på, trots att de ej går att brodda.

de funkar superbra i alla gångarter och vi har inte haft något skva, trots ritter på några mil åt gången.

jag är dessutom sugen på marquis supergrip, med luftkuddar och går att brodda. skall köpa sådana. om du också skall köpa så hör utav dig, aksnke det går att köpa samtidigt

en väldigt bra sida med alla möjliga slags gympaskor:

http://www.horse-boot.com/


mvh/ Anita
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Tack för hemsidan. :bow:

Men de var inte billiga det vill jag lova. Går på nästan 4000kr att köpa två par och med frakt så blir det säkert 4000kr. Frågan är ju hur länge de håller. Om de håller i två år så är de ju värda det, men om det bara håller i ett åt så blir det ju en dyr affär. :crazy:

Hur länge har du haft dina Old Mac's och hur har de slitits?
Om jag köper blir det efter nyår för så bra med pengar har jag inte nu. Hoppas att jag har det då, men det återstår ju att se. :crazy:
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Har tittat runt lite mer inne på sidan. Priserna varierar rätt så rejält och jag antar att skorna också gör det.

Det är så jäkla synd att man inte kan få tag i en person som testat alla och som inte har något att vinna på att berätta vilken som var bäst!

Det är ju helt omöjligt att själv veta innan man testat dem!

Många av skorna verkar ju vara lika bra det är bara priset som skiljer dem åt och inte står det någon större ingående förklaring på varför ett par av skorna skulle passa bättre till just något än de andra paren heller.

Jag hatar när jag inte kan tillräckligt för att själv bestämma mig. *purken*
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Nu kontaktade jag dem och ställde en väldans massa frågor! :D
Vad heter för övrigt paddock på engelska? Fick totalt hjärnsläpp. :crazy:

Nu får vi se vad jag får för svar. Bad om att få ett uppriktig svar om vilken sko som skulle passa oss bäst och inte bara att de rekommenderade den dyraste för att du ville få in mer pengar. Sen kan det ju hända att den dyraste är bäst lämpad för oss, men det är en annan femma. ;)
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

När det gäller frågan vilken som är bäst blir svaret att det är individuellt.
Det finns de som är jättenöjda med old mac's och det finns de som är missnöjda. Likaså är det med Easy boots.
Vad gäller marquis supergrip skulle jag avvakta ett tag till. Skon är väldigt ny och har ännu inte hunnit testas ordentligt. Men det låter lovande att det finns reservdelar. Marquis väger dessutom en hel del.
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Här är en sort som jag funderar på.
Dels för att de är lättare än Old Mac's och lättare att
ta på än andra sorter.

Verkar ju vara en fördel att kunna skicka iväg dem för
omsulning då de blivit slitna, för en penning istället för att köpa nya.

www.horsneaker.com
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Hur ser de ut under till?
Såg bara ett kort med hur de såg ut under till och de var gjorda till en mula så det kanske inte är det samma, men om alla ser ut så så känns det som om de skulle vara väldigt halkiga.

Nu har jag i alla fall fått ett första svar från de som b.la. säljer supergrip, men de behövde veta lite mer innan de kan börja spekulera i vilken sko som passar mig och min häst bäst.

Hoppas på att fler berättar om deras egna erfarenheter av dessa "skor" för just är jag helt kluven.
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Nu har jag fått svar på vilka skor som skulle passa mig och min häst. Jag beskrev rätt ingående vad jag gör med min häst (rider AR, ut i skogen, tvälar i hoppning och förhoppningsvis snart dressyr). Samt att jag beskrev hennes hovar.
Då rekommederade de Easynboot eller Swiss Horse Boot.
Jag har mailat dem igen (stackare!) och frågat vilka olikheter hos dessa skor jag bör ha i åtanke när jag väljer. Och också om de kunde ge mig något slags tidspektra på hur länge olika ryttare haft skorna (både kort och långt).

Vi får se vad de säger.
Funderade lite på det du sa om att beställa tillsammans. Hur tänkte du då? Vi bor ju inte så nära varandra.
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Jag har många vänner i Umeå. för det är väl där du bor? De kan ta upp dem till min stad isåfall, bara ett förslag om det gör att frakten från utalndet blir billigare.

Swiss boots verkar också väldigt bra, visst är det dem man värmer, och formar?

Priset på dem?

Jag tycker att de ser ganska så klumpiga ut vid första anblicken, men jag skall titta igen

easyboots gillar jag inte, pga den metallpiggen längst fram som fäster i hoven. Min häst har så sköra hovar redan som det är.

en bra sak med easyboots är att man kan brodda dessa.
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Om "Swiss" inte passade perfekt från början kunde man värma den för att få den att passa.

Informationen finns ju inte på engelska för Easyboot vilket stör mig en del. Hur ska jag då kunna välja mellan dem?
Det jag hade varit intresserad av är att se hur se sur ut undertill, men bilderna fungerar inte för mig inne på den mer detaljerade sidan. :(

Jag föredrar faktiskt utseendet på easybott utifrån ett persektiv för hästen såklart, men jag vill ju kunna läsa in mig på det också.

Hur ser "Swiss" ut inuti? Har den också taggar så som easyboot har?

Jag gillar inte när de inte har kollen på deras hemsida så att man kan få ut all info.

Tänkte nästan att det var något sådant när du föreslog att vi skulle köpa tillsammans. Jag frågade dem och så sa de att frakten skulle gå på 14 euro oavsett om jag köpte 2par eller 4par.
Men nu är ju frågan om någon av dessa skor är bättre än Old Mac's som jag tycker ser väldigt praktiska ut. Det är så jäkla svårt att veta! :crazy:
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Tack! :bow:

Här inne var ju skon mycket billigare! Antar att det är en sko som kostar 462 norska kronor, men det blir ändå bara 924kr (eller?) och på den andra hemsidan kostar de över 100euro. Hm...kanske blir samma ändå? :confused:

Måste man köpa till "SB-Cable"? Trodde att det följde med skon...

Här fick jag i alla fall lite mer info om skon som kan vara nyttig att veta. Tack igen. :bow:
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Svenska easyboot sidan

Jag rekomenderar annars oldmacs som fungerar bra och är lätta att hantera. :idea:
Easyboot är ju den enda som går att brodda så kanske man skulle ha ett par till vintern :confused:
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

De ser lika ut för häst och mulor.

Däremot har man som tillval att få sand insmält på
sulytan just som halkskydd.

Vad gäller Swiss Boots så finns det brodd till dem också.
Fast de verkar jobbiga att ta på. Ha en klubba att banka
på dem med verkar ju lite jobbigt. :confused:

www.naturalhoof.co.nz/swissboots.html
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Ja jag lutar mer och mer åt Old Mac's faktiskt.

Har du sådana? Hur länge har du haft den i så fall?
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Men tror du inte att Old Mac's blir hala att rida i nu när snön har kommit? Jag funderar också på att skaffa gympadojor till min häst, men jag tror nog att jag vill ha ett par som går att brodda.
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

Jag har haft mina sedan juli bara men så långt är jag nöjd.
Först upplevde jag de lite klumpiga men det tyckte inte hästen så jag ändrade mig. Det gäller också att spänna ordentligt så de inte rör på sig vid ridningen.

Min häst fick fång i början av sommaren och jag skodde av honom för optimal läkning av fötterna. När jag sedan har läst om hovar och lärt mig hur de fungerar så ville jag inte sko när han skulle igång lite.

Vi provade så oldmacs och jag har de bara på framfötterna. Än är han inte i full kondition men vi rider på alla underlag (ca 4 ggr/vecka) och än så är de knappt slitna. Jag måste alltid gå lite på asfalt ändå. Hästen verkar trygg i hur de sitter för han vågar gå på som vanligt.
Mät på nyverkad hov när du beställer och ta inte för stora.

Skönt med skor som inte behöver sitta på dygnet runt som järnskor, för de stunder man rider sin häst :D

Min häst i oldmacs, en av de första gångerna
Fin min va?? :rofl:
 
Re: \"Gympadojor\" för hästar?

old mac´sen blir ej hala. jag har nuhunnit rida ungefär 14 timmar på snö, i varierad terräng och det går jättebra, som att ha broddar på. det enda som ej gungerar är är när det är isigt.

´kvalitén på old mac´sen är lite vek, men dte är 6 mån garanti, vilket är bra. jag har reklamerat 1 par.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
790
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Utrustning En lite dum fråga egentligen kanske men jag fick med en dressyrsadel thorowgood T8 nu när jag köpte min häst, som är utprovad och passar...
Svar
3
· Visningar
758
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp