"gynbesiktning"

keramin

Trådstartare
Funderar på att köpa ett äldre sto som aldrig har haft föl. Vet ni om det finns någon form av gynbesiktning som man kan göra i samband med den vanliga vet.bes. vid köp. Naturligtvis förstår jag att man inte kan se allt men i alla fall veta att "allt är på plats" så att säga.
 
Sv: "gynbesiktning"

Jag vet inte riktigt om det finns något som kallas "gynbesiktning" direkt. Men man kan ju ULa stoet och vet kollar om allt ser bra ut.
 
Sv: "gynbesiktning"

Ja , det kan du nog göra, men det är ändå INGA garantier för att hon sedan kan bli dräktig och bära fram ett föl. Köper man äldre ston så är det bra om dom haft ett par föl eller har föl vid sidan och skall betäckas, bäst är ju att köpa dräktiga, så är det lite mer "garanti" att dom fungerar. Sen kan det ju hända mkt på vägen...
 
Sv: "gynbesiktning"

Innan jag lät betäcka mitt 14-åriga maidensto lät jag en veterinär kolla henne för att se att allt såg ut som det skulle. Han gjorde en rektalundersökning men inget ultraljud.
 
Sv: "gynbesiktning"

Kl

För att få en skaplig utvärdering krävs ultraljud, backprov och biopsi.

Men inte ens då kan man vara säker på hur hon skulle fungera i aveln..

Tveksamt att en enkel rektalundersökning skulle kunna visa "åldersatrofi"


AM
 
Sv: "gynbesiktning"

Mitt sto hade blivit betäckt av en valack flera år innan och jag ville främst kolla att inget gått sönder eller läkt ihop fel inuti.
 
Sv: "gynbesiktning"

Det var just därför jag lät kolla henne innan jag drog igång alltihopa.
 
Sv: "gynbesiktning"

OM man köper sto för ren avelsverksamhet, och vi talar om relativt höga summor, så blir det mer o mer brukligt att man betalar en summa vid levernas, resterande när man står med levande föl/ev dräktighet 90 dygn.

Men en ordentlig koll är väl aldrig fel (så som Nafayette skriver).
 
Sv: "gynbesiktning"

Tack alla för era svar. Jag förstår ju så klart att det aldrig finns några garantier för en dräktighet, en viss risk är det ju alltid med hästar, hur man än gör. Era svar visar i alla fall på olika metoder för att göra en kontroll för att se om stoet är frisk och det är ju i alla fall en bit på väg.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Gmail appen i min Samsung har plöstligt slutat avisera att jag har nya mail. Vad jag minns har jag inte ändrat några inställningar och...
Svar
10
· Visningar
647
Senast: Magnum
·
Övr. Barn Hur mår ni ute i stugorna? Här har alla blivit sjuka nu. Det känns tufft att ta hand om små när man är så sjuk själv. Ingen sömn. Uppe...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 113
Senast: BernT
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 807
Senast: Lobelia
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 723
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp