H**ks anatomiska träns

Vitavi

Trådstartare
Ska införskaffa ett anatomiskt träns av typen micklem. Någon som vet vad skillnaden är på micklem och liknande från h**ks typ modellerna lingus 2 eller croston?
det är ju ungefär halva priset nämligen..
 
Lingus är inte alls samma då det är en "halv" nosgrimma, croston är ungefär samma.
Det som skiljer är kvalitén, h**ks kan variera jätte mycket i kvalitén. Jag hade ett horseware micklem och var så himla nöjd!
 
Okej tack för svar! Så det är kvalitet som sätter priset och inte funktionen då alltså.
tänkte på lingus 2 som har nosrem!
 
Okej tack för svar! Så det är kvalitet som sätter priset och inte funktionen då alltså.
tänkte på lingus 2 som har nosrem!
Jag har ett Lingus 2 som jag har använt ca 4 ggr i veckan i ett år. Är mkt nöjd och hästen trivs på det. Tycker det är snyggare än Micklem dessutom.
 
Jag skulle satsa på ett begagnat micklem istället om du vill komma ner i pris. Bättre kvalitet, brukar inte vara svårt att hitta.
 
Okej tack för svar! Så det är kvalitet som sätter priset och inte funktionen då alltså.
tänkte på lingus 2 som har nosrem!
Köp ett begagnat Micklem istället, de håller sig fina många år. Tänk på att hööks priser är så låga av en anledning och den anledningen stavas miljöfarliga fabriker med slavliknande förhållanden utöver den tråkiga kex-kvalitet på lädret.

Lingus 2 sitter inte likadant på huvudet som Micklem. Nosgrimman går rakt över nosen istället för vinklad framåt vilket innebär att nosgrimman sitter högre upp på huvudet och snokremmen sitter som på en Aschengrimma. Du får alltså inte några anatomiska fördelar där, det kommer trycka på samma punkter som ett vanligt träns. Lingus utan snokrem är en annan femma, det är bara en halv nosgrimma vilket jag gärna skulle ha på min häst om det inte vore för den usla kvalitén.

Croston ser ut som en bättre kopia på reklambilderna men jag skulle inte bli förvånad om passformen är markant sämre. Ringarna i nosgrimman ser för små ut så du kan nog inte använda det som sidepull eller med clips.
 
Tack för alla svar!
hur är micklem i storleken?
De är lite konstiga i storlek. Jag har SH (full) till min häst med ganska stort huvud, hon hade kunnat ha ett större egentligen men det funkar. Man får ofta byta bettremmarna till längre varianter.
 
Bara en kommentar om Hööks Lingus (med bara "rem över nosen"), så är iaf det jag har av helt ok kvalitet :) (Visst, har fått olja det ett par gånger, men det är inget pappersläder iaf och nu är det mjukt och fint :D) Har haft Micklem men tyckte inte alls att det satt särskilt bra, då det åtminstone på min dåvarande häst tryckte upp bettet, hur jag än ställde in det.
 
Köp ett begagnat Micklem istället, de håller sig fina många år. Tänk på att hööks priser är så låga av en anledning och den anledningen stavas miljöfarliga fabriker med slavliknande förhållanden utöver den tråkiga kex-kvalitet på lädret.

Lingus 2 sitter inte likadant på huvudet som Micklem. Nosgrimman går rakt över nosen istället för vinklad framåt vilket innebär att nosgrimman sitter högre upp på huvudet och snokremmen sitter som på en Aschengrimma. Du får alltså inte några anatomiska fördelar där, det kommer trycka på samma punkter som ett vanligt träns. Lingus utan snokrem är en annan femma, det är bara en halv nosgrimma vilket jag gärna skulle ha på min häst om det inte vore för den usla kvalitén.

Croston ser ut som en bättre kopia på reklambilderna men jag skulle inte bli förvånad om passformen är markant sämre. Ringarna i nosgrimman ser för små ut så du kan nog inte använda det som sidepull eller med clips.
Det finns snordyra träns som kommer från sämre förhållanden än Hööks och även har sämre kvalitet. Pris och kvalitet har typ nästan noll korrelation med varandra nuförtiden.

Jag vet inte vart man tillverkar Micklems träns men bara att de skriver att man "kan beställa dem även i engelskt" läder på sin egen hemsida är en ledtråd till att de inte är tillverkade direkt lokalt.
 
Det finns snordyra träns som kommer från sämre förhållanden än Hööks och även har sämre kvalitet. Pris och kvalitet har typ nästan noll korrelation med varandra nuförtiden.

Jag vet inte vart man tillverkar Micklems träns men bara att de skriver att man "kan beställa dem även i engelskt" läder på sin egen hemsida är en ledtråd till att de inte är tillverkade direkt lokalt.
Självklart finns det märken som tar mycket betalt för olika sorters skit bara för att de kan men när det kommer till lågpriskedjorna gäller att de omöjligt kan ha både sjysst tillverkning, miljötänk och trevligt resultat på färdig produkt och fortfarande gå med vinst, det är en omöjlighet.

Ett märke som tar lite bättre betalt har bättre möjligheter att göra bra val. Micklem är också rätt billiga, bara inte skitbilliga.

Tärnsjös utrustning är miljövänlig, svensk och tillverkad av utbildade människor med dräglig lön. Allt som är billigare än så tummar på en eller flera av parametrarna.
 
Självklart finns det märken som tar mycket betalt för olika sorters skit bara för att de kan men när det kommer till lågpriskedjorna gäller att de omöjligt kan ha både sjysst tillverkning, miljötänk och trevligt resultat på färdig produkt och fortfarande gå med vinst, det är en omöjlighet.

Ett märke som tar lite bättre betalt har bättre möjligheter att göra bra val. Micklem är också rätt billiga, bara inte skitbilliga.

Tärnsjös utrustning är miljövänlig, svensk och tillverkad av utbildade människor med dräglig lön. Allt som är billigare än så tummar på en eller flera av parametrarna.
Jag både håller med dig, och inte. Den största skillnaden mellan de två företagen är ju vilka kvantiteter de omsätter. Större kvantitet ger möjlighet att pressa priser osv. Sen finns det rätt många undersökningar som visar att samma fabrik med dåliga arbetsförhållanden producerar billiga kläder och svindyra lyxmärken. Så, att köpa dyrt garanterar att du stödjer bra arbetsvillkor är ingen ”sanning” det är mer komplicerat än så.
 
Självklart finns det märken som tar mycket betalt för olika sorters skit bara för att de kan men när det kommer till lågpriskedjorna gäller att de omöjligt kan ha både sjysst tillverkning, miljötänk och trevligt resultat på färdig produkt och fortfarande gå med vinst, det är en omöjlighet.

Ett märke som tar lite bättre betalt har bättre möjligheter att göra bra val. Micklem är också rätt billiga, bara inte skitbilliga.

Tärnsjös utrustning är miljövänlig, svensk och tillverkad av utbildade människor med dräglig lön. Allt som är billigare än så tummar på en eller flera av parametrarna.
Ett av de större och dyrare märkena just nu har byggt hela sin business på att tillverka träns i Indien för en spottstyver (under 20SEK) för att sedan sälja till kund för extrema överpriser. Deras träns kostar t.ex dubbelt så mycket (bra över 3.000SEK) som italienska Equilines vilka är Made in Italy från kalv till hud.
 
Ett av de större och dyrare märkena just nu har byggt hela sin business på att tillverka träns i Indien för en spottstyver (under 20SEK) för att sedan sälja till kund för extrema överpriser. Deras träns kostar t.ex dubbelt så mycket (bra över 3.000SEK) som italienska Equilines vilka är Made in Italy från kalv till hud.
Jag vill gärna läsa om detta, var hittar jag det?
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså, jag känner mig lite korkat, för jag förstår verkligen inte. Letar nytt träns till min 4-åring och vill inte köpa någonting över...
Svar
12
· Visningar
1 111
Senast: Hedinn
·
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 045
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 792
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag putsade mina MH Sovereign Lux och insåg att de har släppt i en söm på båda stövlarna på ungefär samma ställe. Jag har ägt de...
2
Svar
25
· Visningar
2 547
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp