Bukefalos 28 år!

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Min häst har gått på havrekross ett bra tag.
Hon är en maxad dponny, sto 13 år, i normal/tävlings kondtion



Havre krossen blir dålig innan vi hunnit använda allt
Hel hvre går upp i skallen på henne och hon bli "Omöjlig" och hyper het
Kornkross blir hon extremt lat av

så nu tänke vi gå över till Hippa Basic eller Hippa Müsli Bas

Vad är eran erfarenhet av dessa foder och vilken skulle ni tipsa att jag skulle börja med? Basic eller müsliBas


Mycket tacksam för svar!

MvH//theHuntedOne
 
Sv: H*ppo?

Vart köper du havrekrossen? Kan du inte köpa mindre varje gång så du hinner använda upp det inom rimlig tid? Jag hade Hippo Basic till min häst förut, han var jättefin på det. Absolut inget att klaga på. Det enda är ju att det blir MKT billigare med havre och kornkross. Om man inte köper det på granngården vill säga...jag ger 1,25/kg hos en bonde. Tycker inte det är värt pengarna med alla blandfoder som finns på marknaden. Om det är en fritidshäst så lär den klara sig bra på betfor havre och kornkross. Det gör mina 2 i alla fall. Jag tror det gäller att få rätt mängd på allt bara. Mina har fri tillgång på hö oxå. Vore kul att höra vad du kommer fram till.
 
Sv: H*ppo?

En vanlig miss som hästägare gör är att de tror att de ger den "billigaste" maten när de ger havre o korn, men har ni räknat ut vad det kostar att hälla i hästarna alla tillskott???
Jag ger helfoderblandningar och har minskat mina kostnader drastiskt!!
Apropå Hipposortimentet så är det nog lite mer en smaksak om man vill ge pellets eller müsli.
Hör gärna av dig så kan jag ge lite matnyttiga tips lite mer personligt... Har som sagt lång erfarenhet av sånt här...
 
Sv: H*ppo?

trowall skrev:
Vart köper du havrekrossen? Kan du inte köpa mindre varje gång så du hinner använda upp det inom rimlig tid? Jag hade Hippo Basic till min häst förut, han var jättefin på det. Absolut inget att klaga på. Det enda är ju att det blir MKT billigare med havre och kornkross. Om man inte köper det på granngården vill säga...jag ger 1,25/kg hos en bonde. Tycker inte det är värt pengarna med alla blandfoder som finns på marknaden. Om det är en fritidshäst så lär den klara sig bra på betfor havre och kornkross. Det gör mina 2 i alla fall. Jag tror det gäller att få rätt mängd på allt bara. Mina har fri tillgång på hö oxå. Vore kul att höra vad du kommer fram till.


Hej, jo det går att köpa mindre men det känns så onödigt att åka och köpa foder 2 gånger i veckan...
 
Sv: H*ppo?

pompelina skrev:
En vanlig miss som hästägare gör är att de tror att de ger den "billigaste" maten när de ger havre o korn, men har ni räknat ut vad det kostar att hälla i hästarna alla tillskott???
Jag ger helfoderblandningar och har minskat mina kostnader drastiskt!!
Apropå Hipposortimentet så är det nog lite mer en smaksak om man vill ge pellets eller müsli.
Hör gärna av dig så kan jag ge lite matnyttiga tips lite mer personligt... Har som sagt lång erfarenhet av sånt här...

Har Pm:at dig
 
Sv: H*ppo?

Jag tycker Hippo fodret är bra på det sättet att pelletsen är så små, men jag tyvärr själv slutat använda det då min häst fick foderstrupsförstoppning av det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp