Bukefalos 28 år!

Ha barnet i koppel..??

Lenis

Trådstartare
Mötte en mamma i parken idag som hade sitt barn i koppel, eller vad man ska kalla det, ungen hade iaf ett band runt midjan som mamman höll i. Nu får ni kloka seniorer förklara för mig varför man gör så?? :confused: Om hon skulle gå på en hårt trafikerad väg med 5 små barn hade jag förstått det mer, men vi var ensamma i en park (jag o mina små hundar, hade inte ens en stor med mig), ingen väg alldeles i närheten, ett enda barn hade hon med sig o dottern upplevde iaf jag som mkt timid, runt 5-6 år.

Är det ute att hålla barnet i handen? När är de gamla nog att sluta gå i koppel?? Det här är faktiskt beyond me.
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Kan ju ha funnits otroligt många anledningar.

Barnet hade kanske någon diagnos, mamman kanske var sjuk ( dvs inte kunde röra sig så fort ) osv ...
Det finns nog fler tänkbara anledningar så...
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Vissa småungar kan vara jäkligt snabba när dom sätter fart;)

Anledningen till barn i koppel kan ju handla om precis vad som helst. Kvinnan kan vara nyligen hjärtopererad eller nåt annat? Hon kanske har ett dåligt knä och kan inte komma ikapp barnet om det sticker iväg, men vill ändå att barnet ska komma ut och få röra på sig.

Jag vet inte varför, men det finns säkert en förklaring till det hela. Allt är inte alltid vad det ser ut att vara:)
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Handlar det om ren bekvämlighet för mamman är det rätt illa tycker jag...ligger det sjukdomar eller annat i bakgrunden är det en annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Ha barnet i koppel..??

Med mina hyperaktiva småbröder i färskt minne, där de kunde försvinna i ett nafs åt två skilda håll så kan jag nästan förstå varför man kan behöva koppel på en del barn.
De var experter på att rymma och jagade man efter den ena passade den andre på...
Jag kan fortfarande minnas ångesten när jag och min syster tappade bort min yngsta bror. Han klev in i en varuhiss och nådde sedan inte knappen för att komma ut.
Hade jag nu behövt ge mig i julhandel eller så med de två i den åldern då de var som värst så hade jag nog kopplat dom *s*. (Min kusin band en gång fast den ena med ett hopprep medan han hämtade deras mamma och sa upp sig som barnvakt)

Men har man ett barn i en tom park så håller jag med om att det verkar märkligt.
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Om barnet var som min lillasyster förstår jag :rofl:...men istället för koppel fick mamma gå ut mitt i skogen o "släppa loss" henne....hon var verkligen mer vild än tam den ungen...Numera är hon själv mamma och har fått för sina synder kan man säga :angel:
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Vissa småungar kan vara jäkligt snabba när dom sätter fart;)

Anledningen till barn i koppel kan ju handla om precis vad som helst. Kvinnan kan vara nyligen hjärtopererad eller nåt annat? Hon kanske har ett dåligt knä och kan inte komma ikapp barnet om det sticker iväg, men vill ändå att barnet ska komma ut och få röra på sig.

Jag vet inte varför, men det finns säkert en förklaring till det hela. Allt är inte alltid vad det ser ut att vara:)


Men- i en stor park- kan man inte ropa på ett barn i den åldern? De sprang runt o lekte så mamman hade inga som helst problem med att springa, klättra på stenar osv, hon var fasen mer rörlig än jag som har träningsvärk :angel: Jag pratade lite med dem och visst alla diagnoser syns inte på ytan, men ungen verkade, om än blyg, helt normal i övrigt.

Hade mamman haft taskig fysik o ungen varit 3 hade jag inte tänkt mer på saken, men hon var uppenbarligen vid god vigör o ungen var ju ändå rätt gammal. Ska hon gå i koppel tills hon är 15 liksom , jag funderar mest på när hon får tillåtas att gå själv, när det dessutom inte finns en bil i närheten..

Kanske tänker lite extra på sånt eftersom jag är uppvuxen med en tjej i min klass som hölls väldigt tajt inpå sin mamma hela uppväxten, inte leka med andra barn så mkt, alltid gå med mamma, hon bor fortfarande hemma, precis som att hennes mormor i sin tur bor nästgårds.. Känns bara inte sunt, rent spontant. Jag har sett folk ha som en sele på vilda 2-3 åringar som älgar runt, men när de börjar vara runt skolåldern liksom.. jaa jag vet inte.
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Jag har haft barnkoppel på mig vid något tillfälle när jag var liten, men jag är inte säker på hur gammal jag var eller i vilka situatoner. Jag var inte speciellt vild och mina föräldrar är inte särskilt hysteriska. Kanske var det för att jag var första barnet och dom var nojiga därför?
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Jag har haft barnkoppel på mig vid något tillfälle när jag var liten, men jag är inte säker på hur gammal jag var eller i vilka situatoner. Jag var inte speciellt vild och mina föräldrar är inte särskilt hysteriska. Kanske var det för att jag var första barnet och dom var nojiga därför?

Vet bara inte riktigt vad man ska vara nojig för i en park med god uppsikt överallt utan en kotte (utom jag då o jag ser nog rätt ofarlig ut, haha). Hur ska man då hantera ungen på stan liksom.. släpa runt på en stålbur a la hajdykning?
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Blev ju extra populärt ett tag efter mordet på en treåring i England. Men det är väl ett tiotal år sen nu.
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

En del barn skulle behöva kopplas utanför affärerna. Sist jag var och handlade var det flera "små änglar" som, trots mammans och pappans tillsägelser for runt och rev ner det mesta i sin väg. Dock fick en unge för sina synder när han sprang ifrån sin mamma och lipade åt henne och skrek "kärringjävel" så det hördes i hela butiken,:eek: varefter han krockade med en stapel spånskivor i en gång så det sjöng om det. :devil: En del straffar vår herre med detsamma. :devil:
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Mötte en mamma i parken idag som hade sitt barn i koppel, eller vad man ska kalla det, ungen hade iaf ett band runt midjan som mamman höll i. Nu får ni kloka seniorer förklara för mig varför man gör så?? :confused: Om hon skulle gå på en hårt trafikerad väg med 5 små barn hade jag förstått det mer, men vi var ensamma i en park (jag o mina små hundar, hade inte ens en stor med mig), ingen väg alldeles i närheten, ett enda barn hade hon med sig o dottern upplevde iaf jag som mkt timid, runt 5-6 år.

Är det ute att hålla barnet i handen? När är de gamla nog att sluta gå i koppel?? Det här är faktiskt beyond me.
Jag läste en gång en intervju med en kvinna som hade sitt barn i koppel: hon menade att då kunde barnet själv utforska miljön runt omkring i lugn och säkerhet och hennes inverkan var minimal - hon slapp bli dragen i, och barnet också för den delen. Större frihet för båda. Ett koppel ger ju en rörelseradie på ca. två meter medan ett barn man håller i handen i regel måste hålla sig där och dessutom gå obekvämt med armen rakt upp i luften.

Hittade faktiskt en intervju (men tror inte att det är samma): http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article2482100.ab
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Fast tjaa.. jag vet inte.. när jag får barn har jag svårt att se att jag kommer tvinga dem att varken gå i koppel eller hålla handen när de är i en park anpassad för barn o deras lek? När ska de då få springa "fritt"? Fasen mina hundar har mer rörelsefrihet ju.. :crazy: men jag kanske är omodern, uppvuxen i en småstad o allt, har klättrat i träd till o med :eek: :angel:


(O ungen i artikeln är två, som sagt en ålder jag förstår det mer i, mer impulsbenägen, svårare att ropa på osv.. Så där har jag lite större förståelse, men ändå inte i just denna miljö jag befann mig i idag.)
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Du skulle ha frågat...

Jag är så oansvarig att jag tycker att barn i den åldern kan leka ute själva, om de är minst två, och det är i en känd och ofarlig miljö och de vet var de har en vuxen ifall behovet finns, ska givetvis vara i närheten. Att ha en barn i en koppel i en park känns för mig som något marsmänniskor möjligtvis sysslar med...
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Fast tjaa.. jag vet inte.. när jag får barn har jag svårt att se att jag kommer tvinga dem att varken gå i koppel eller hålla handen när de är i en park anpassad för barn o deras lek? När ska de då få springa "fritt"? Fasen mina hundar har mer rörelsefrihet ju.. :crazy: men jag kanske är omodern, uppvuxen i en småstad o allt, har klättrat i träd till o med :eek: :angel:


(O ungen i artikeln är två, som sagt en ålder jag förstår det mer i, mer impulsbenägen, svårare att ropa på osv.. Så där har jag lite större förståelse, men ändå inte i just denna miljö jag befann mig i idag.)
I sak håller jag med dig med tanke på barnets ålder. Ett koppel känns lite trygghetsnarkomant, men om alternativet är att barnet ska tvingas gå bredvid och hålla handen så vet jag vilket jag föredrar - för bådas skull.

(Mitt förra svar var mest om koppel i största allmänhet: jag har sett flera trådar lite varstans [Buke, FL, inte-Facebook-FB] där koppel väcker negativa reaktioner - själv tycker jag att det är en lysande idé.)

Själv fick jag vara ute och leka själv ganska tidigt tror jag (definitivt när jag var fyra-fem!) men det verkar vara i det närmaste otänkbart idag. Ö.h.t. är ju hela samhället präglat av trygghetsnarkomani och paniksyndrom idag och det verkar inte finnas några gränser för hur mycket det ska barnanpassas och snuttifieras.
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

När jag var liten i början på 60-talet så hade alla mammor sina barn i selar. Jag har tom sett kort på mig när jag var fastbunden i ett träd. Nöjd och glad ser jag ut på kortet. Give it a break!
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

När jag var liten i början på 60-talet så hade alla mammor sina barn i selar. Jag har tom sett kort på mig när jag var fastbunden i ett träd. Nöjd och glad ser jag ut på kortet. Give it a break!


O du var då i förskol/skolåldern som detta barn var? <det var inte så att du va liten?
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Som jag skrev, man har ju inte någon aning egentligen och även om barnet såg ut att inte ha någon form av diagnos så är det ju inte diagnoser som syns utåt.
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

för några år sedan hade jag reagarat på samma sätt som dig men nu några år senare vet jag bättre...

Jag har numera en autistisk tjej på 5 år. Hon lyssnar inte till sitt namn och förstår inte heller innebörden av ordet "kom" eller "nej" eller "akta".
Hon har inget som helst begrepp över vad som är farligt och skulle utan tvekan kunna ta ett kliv ner för ett stup eller mitt ut framför bilen. Hon har heller inget begrepp om vart hon hör hemma eller vem hon skall följa med utan skulle lika gärna kunna följa den rara damen i blått från parken. :cool:
Att hålla handen fungerar ibland men oftast inte då hon känner sig låst.

Så ja ibland kan jag numera förstå varför det finns som som har koppel på sina barn...

(och nej ingen hade kunnat se på vår tjej att hon inte fungerar som alla andra)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 045
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 283
Senast: jemeni
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 307
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 566
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp