Ha egen häst utan möjlighet att köra bil erfarenheter?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag funderar lite på egen häst eventuellt. Men det största problemet som jag ser är att jag inte har möjlighet att ha bil eller ens köra bil på grund av en sjukdom. Självklart kommer jag stalla upp på en anläggning i så fall där all kraftfoder, hö och annat sånt köps in gemensamt och helst med lösdrift. Det jag funderar på mest är vad man gör vid en akut skada där man måste iväg med hästen till klinik. Det finns ju inget som säger att någon vän har möjlighet att ställa upp, det är iallafall inget jag vill behöva räkna med.

Har försökt söka på om det t.ex. finns hästambulans i göteborgsområdet men jag hittar inget eller om jag söker dåligt. Om det är någon här som har häst trots att ni inte har möjlighet att köra bil så vill jag jättegärna ta del av era erfarenheter kring det. Hur tänker ni att ni löser det vid akut skada om ni inte hittar någon som kan ställa upp och köra just då? Har ni någon beredskap för det, har ni tänkt igenom situationen innan? Några andra saker som ni har tyckt varit svåra att lösa som jag inte tänker på?
 
Jag funderar lite på egen häst eventuellt. Men det största problemet som jag ser är att jag inte har möjlighet att ha bil eller ens köra bil på grund av en sjukdom. Självklart kommer jag stalla upp på en anläggning i så fall där all kraftfoder, hö och annat sånt köps in gemensamt och helst med lösdrift. Det jag funderar på mest är vad man gör vid en akut skada där man måste iväg med hästen till klinik. Det finns ju inget som säger att någon vän har möjlighet att ställa upp, det är iallafall inget jag vill behöva räkna med.

Har försökt söka på om det t.ex. finns hästambulans i göteborgsområdet men jag hittar inget eller om jag söker dåligt. Om det är någon här som har häst trots att ni inte har möjlighet att köra bil så vill jag jättegärna ta del av era erfarenheter kring det. Hur tänker ni att ni löser det vid akut skada om ni inte hittar någon som kan ställa upp och köra just då? Har ni någon beredskap för det, har ni tänkt igenom situationen innan? Några andra saker som ni har tyckt varit svåra att lösa som jag inte tänker på?
Jag skulle nog säga att det är svårt att klara hästlivet utan körkort. Att äga dragbil och transport är inget måste i mina ögon men däremot att kunna köra själv vid behov tror jag är bra. Kan man det inte själv så är det nog bra att ha kontakt med någon som man vet kan ställa upp med hyfsat kort varsel. Och då inte bara vid akuta veterinärbesök utan när man ska frakta runt såna saker som sadlar och andra grejer som är otympliga att ha med i kollektivtrafiken.

Jag har hittills inte mött någon som klarat sig utan att antingen ha körkort eller ha någon som kan ställa upp.
 
Jag skulle inte kunna ha häst om jag inte hade bil. Tänk om hästen behöver annat foder än det som ges i stallet?
Eller vid veterinärbesök när ingen kan ställa upp och köra?
Eller om hästen får akut kolik och det inte går bussar den tiden?
Om man ska köpa sadel eller sele? Ta den till sadelmakare?

Jag har ingen dragbil, men bil. Skulle inte kunna ha häst utan bil.
 
Jag skulle säga att det är fullt möjligt om än lite opraktiskt att ha häst utan dragbil.

Står man på en större anläggning där det finns personal och där det är god stämning i stallet så är det enligt min erfarenhet inga större problem att få tag i någon som kan köra om det skulle vara akut eller om det är så att man behöver hjälp eftersom folk ställer upp för varandra om de vet att det behövs. Däremot så får man ju vara beredd att betala för sig och det är viktigt att man då väljer ett riktigt bra stall och även att man inser att man kan bli tvingad att ta bort hästen om det är riktigt allvarligt och ingen kan köra.
Men det måste man generellt vara ändå, en häst med extremt ont pga tex svår kolik eller brutet ben lastar man inte och kör iväg med hur som helst. Kraftfoder är det bara att ta på cykelkärra om man inte vill ha det som ingår och det inte finns att köpa med hemleverans och grovfoder och strö brukar gå att få levererat bara man har förvaringsmöjligheter och kan köpa lite större volymer. Större anläggningar brukar också kunna få ut sadelutprovare mm regelbundet så det burkar också lösa sig och de flesta sadelmakare jag vet om gör också hembesök.
 
Jag har både körkort och transport, men ärligt talat har jag svårt att se hur jag helt själv skulle lyckas lasta akut skadad häst och få iväg honom till dygnet runt-öppen veterinär utan hjälp.

Javisst, det är säkert besvärligare att ha häst utan körkort och ja, du kommer säkert hamna i någon situation där du svär över det.

Men får du till den dagliga skötseln och vet med dig att du i alla fall har någon att be om hjälp skulle jag inte se det som något större problem.
 
Jag skulle inte kunna ha häst om jag inte hade bil. Tänk om hästen behöver annat foder än det som ges i stallet?
Eller vid veterinärbesök när ingen kan ställa upp och köra?
Eller om hästen får akut kolik och det inte går bussar den tiden?
Om man ska köpa sadel eller sele? Ta den till sadelmakare?

Jag har ingen dragbil, men bil. Skulle inte kunna ha häst utan bil.

Det mesta går att lösa får hästen akut kolik eller annan skada som kräver närvarande hästägare när inga bussar går så får man ju helt enkelt ta en taxi. Att ta ut sadelprovare till stallet går ju också. Det tilltänkta stallet är en ridskola och hästen en ridskolehäst där isåfall så att den kan ha samma foder som det den har nu ser jag inga hinder för.
 
Jag skulle säga att det är fullt möjligt om än lite opraktiskt att ha häst utan dragbil.

Står man på en större anläggning där det finns personal och där det är god stämning i stallet så är det enligt min erfarenhet inga större problem att få tag i någon som kan köra om det skulle vara akut eller om det är så att man behöver hjälp eftersom folk ställer upp för varandra om de vet att det behövs. Däremot så får man ju vara beredd att betala för sig och det är viktigt att man då väljer ett riktigt bra stall och även att man inser att man kan bli tvingad att ta bort hästen om det är riktigt allvarligt och ingen kan köra.
Men det måste man generellt vara ändå, en häst med extremt ont pga tex svår kolik eller brutet ben lastar man inte och kör iväg med hur som helst. Kraftfoder är det bara att ta på cykelkärra om man inte vill ha det som ingår och det inte finns att köpa med hemleverans och grovfoder och strö brukar gå att få levererat bara man har förvaringsmöjligheter och kan köpa lite större volymer. Större anläggningar brukar också kunna få ut sadelutprovare mm regelbundet så det burkar också lösa sig och de flesta sadelmakare jag vet om gör också hembesök.

. Tack för ditt svar. Ja självklart får man ju ta höjd för det i sin egen ekonomi att man har en bra buffert så man kan betala någon för att ställa upp och köra. Men bra buffert behöver man ju man ju oavsett om man har häst. Sen tänker jag att det kostar ju att ha egen bil också och de pengarna jag sparar på det lägger jag ändå undan varje månad och mer därtill i dagsläget så det är ju en kostnad som jag inte har. Jag har varit med tillräckligt länge i hästlivet för att vara medveten om att man får vara beredd att ta bort hästen om ingen kan köra eller vid allvarlig skada så att hästen inte går att köra iväg.
 
Jag har både körkort och transport, men ärligt talat har jag svårt att se hur jag helt själv skulle lyckas lasta akut skadad häst och få iväg honom till dygnet runt-öppen veterinär utan hjälp.

Javisst, det är säkert besvärligare att ha häst utan körkort och ja, du kommer säkert hamna i någon situation där du svär över det.

Men får du till den dagliga skötseln och vet med dig att du i alla fall har någon att be om hjälp skulle jag inte se det som något större problem.

Tack för ditt svar! Känner mig lite mer positiv nu än innan då jag såg det som totalt omöjligt. Men finns fortfarande vissa aspekter jag behöver tänka igenom innan känner jag.
 
Jag skulle nog säga att det är svårt att klara hästlivet utan körkort. Att äga dragbil och transport är inget måste i mina ögon men däremot att kunna köra själv vid behov tror jag är bra. Kan man det inte själv så är det nog bra att ha kontakt med någon som man vet kan ställa upp med hyfsat kort varsel. Och då inte bara vid akuta veterinärbesök utan när man ska frakta runt såna saker som sadlar och andra grejer som är otympliga att ha med i kollektivtrafiken.

Jag har hittills inte mött någon som klarat sig utan att antingen ha körkort eller ha någon som kan ställa upp.


Tack för ditt svar! Bra saker att ta tänka igenom.
 
Jag är 100% säker på att det finns hästambulans i Göteborg så den biten behöver du knappast oroa dig för, det går alltid att lösa. Värre är dock i glesbygd, där hjälper det inte att ha körkort och egen transport. Det finns många gånger ingen klinik att åka till men folk har häst ändå, dock fullt medvetna om att det många gånger i akuta situationer bara är avlivning som står till buds vid svåra incidenter. Jag har nödslaktat en häst i hage pga benbrott, ingen ambulans i världen hade hjälpt oss.
 
Jag funderar lite på egen häst eventuellt. Men det största problemet som jag ser är att jag inte har möjlighet att ha bil eller ens köra bil på grund av en sjukdom. Självklart kommer jag stalla upp på en anläggning i så fall där all kraftfoder, hö och annat sånt köps in gemensamt och helst med lösdrift. Det jag funderar på mest är vad man gör vid en akut skada där man måste iväg med hästen till klinik. Det finns ju inget som säger att någon vän har möjlighet att ställa upp, det är iallafall inget jag vill behöva räkna med.

Har försökt söka på om det t.ex. finns hästambulans i göteborgsområdet men jag hittar inget eller om jag söker dåligt. Om det är någon här som har häst trots att ni inte har möjlighet att köra bil så vill jag jättegärna ta del av era erfarenheter kring det. Hur tänker ni att ni löser det vid akut skada om ni inte hittar någon som kan ställa upp och köra just då? Har ni någon beredskap för det, har ni tänkt igenom situationen innan? Några andra saker som ni har tyckt varit svåra att lösa som jag inte tänker på?
Jag har flera kompisar utan körkort som har häst och dom klarar sig finfint. Kan du köra t ex moppebil eller a-traktor, eller kan du inte köra någon sorts motorfordon alls?
 
Jag har visserligen både körkort, bil och transport men pga diverse sjukdomar kör jag inte bil längre. Jag har hästarna hemma och det fungerar det med men det kräver planering. Hö tar jag hem hela årsbehovet av direkt, det gjorde jag visserligen innan med men ändå. Sambon hjälper mig att ta hem torv för hela året och de få säckarna foder (två betforsäckar och två sojasäckar har gått åt den här säsongen) som går åt är det inga större problem att planera in inköp av när det behövs. Mineraler köper jag på nätet då jag ger enskilda mineraler.

Sambon jobbar borta mycket och jag ska inte sticka under stol med att det framförallt i början var jobbigt ibland när det slog mig "vad gör jag om.." Men hitills har jag tacksamt nog bara haft ett akutfall som behövde in på klinik och då ringde jag en vän som tack och lov kunde ställa upp. Övriga akuta veterinärärenden har kunnat tas omhand hemma i stallet. Iallafall här finns det flera ambulerande veterinärer med ultraljud och röntgen numera så behovet av att åka till klinik har helt klart minskat.
 
Jag tror nästan att det är enklare att ha häst hemma på egen gård om man har en andra hälft som kan ställa upp. Annars kan jag tänka mig det i längden blir lätt att man tär på omgivningen om man hela tiden måste fråga om hjälp när man behöver åka ut till hästen om det inte finns väldigt bra förbindelser o man är beredd att betala en bra slant för fullservice( och då är ju fortfarande det yttersta ansvaret ditt). Men prova kan man ju alltid 😊
 
Jag har haft häst inackorderad utan bil. Inga problem. Ja, det var drygt att ha med sadel på bussen någon gång men fullt görbart. Har man någon vän med bil som kan ställa upp ibland underlättar det såklart vid större inköp (täcken, eventuellt kraftfoder...)
Hade inga akuta svåra skador under den tiden, men hade å andra sidan tagit bort hästen då ändå.
 
Jag funderar lite på egen häst eventuellt. Men det största problemet som jag ser är att jag inte har möjlighet att ha bil eller ens köra bil på grund av en sjukdom. Självklart kommer jag stalla upp på en anläggning i så fall där all kraftfoder, hö och annat sånt köps in gemensamt och helst med lösdrift. Det jag funderar på mest är vad man gör vid en akut skada där man måste iväg med hästen till klinik. Det finns ju inget som säger att någon vän har möjlighet att ställa upp, det är iallafall inget jag vill behöva räkna med.

Har försökt söka på om det t.ex. finns hästambulans i göteborgsområdet men jag hittar inget eller om jag söker dåligt. Om det är någon här som har häst trots att ni inte har möjlighet att köra bil så vill jag jättegärna ta del av era erfarenheter kring det. Hur tänker ni att ni löser det vid akut skada om ni inte hittar någon som kan ställa upp och köra just då? Har ni någon beredskap för det, har ni tänkt igenom situationen innan? Några andra saker som ni har tyckt varit svåra att lösa som jag inte tänker på?
Jag tror det går bra. Du verkar ju förbereda redan så se till att du har tillgång till chaufför och bil. Du får väl betala chauffören vid ev behov men varför ska det behövas, jag har inte varit på klinik på många år efter det där hemska året. Det behövs sällan. Många, många veterinärer kommer ut när du ringer t ex distriktsveterinärerna. Lycka till.
 
Senast ändrad:
Har du någon släkting som skulle kunna ställa upp i nödfall?
Jag skulle inte gilla att ha häst utan bil, men å andra sidan så är jag väldigt ”bilberoende”, jag har haft bil sen jag var 18 och har nog svårt att föreställa mig hur det skulle vara utan. Tänker att det nog funkar bra även om tanken känns obekväm, särskilt i storstad.

Veterinär kan man ju ta ut till stallet. Nu för tiden har ju många gårdsveterinärer mobil röntgen osv.
 
Idag finns det ju transportmöjligheter för i princip allt, så det ska nog gå. Dyrare och mer omständigt, absolut. Men möjligt.
Kolla om det finns hästtaxi i närheten, har sett annonser för det här i Stockholm. Det gäller väl att först och främst kolla upp möjligheter och skapa kontakter, så man har nummer och sånt samlat. Då får du kanske också en uppfattning om priser.
Här i Stockholm har vi hästambulans, så det borde finnas liknande även i flera andra storstäder.
 
Jag skulle säga såhär, det beror på var du bor och vilka dina ambitioner är. Där jag bor skulle det vara omöjligt utan bil. Det är iofs omöjligt för mig att ens pendla till uni utan att köra bil till bussen. :laugh: men om du har goda bussförbindelser till en större anläggning, där "allt ingår" så är det inte omöjligt. Vill du dock tävla aktivt så kommer du få problem om du inte har en "privatchaufför" som kan skjutsa dig och hästen till allt. Men om du nöjer dig med de tränare som anläggningen erbjuder så borde det inte vara omöjligt.
 
Jag hade häst men ingen bil när jag pluggade. Cyklade till stallet, red till hoppträning en gång i veckan och har även ridit till tävlingar. Kände ingen med bil heller, så det jobbigaste var att köpa kraftfoder, då fick jag ta bussen till grannbyn med säckakärra med mig :D

Hade även haft häst i storstad utan att ha bil. Men nästan ingen annan där hade bil heller så det var inget konstigt. Personalen på stallet hade yttersta ansvaret så om man inte kunde komma direkt tex vid kolik så togs hästen om hand ändå. Ett par gånger åkte vi iväg tillsammans, då hyrde vi hästbuss och chaufför. Vet att den chauffören hade mycket att göra på helger, då hen fick skjutsa tävlande till olika tävlingar. Det här var inte i Sverige.

Jag tror att vid akut skada/sjukdom kan säkert någon hjälpa dig om du står på en större anläggning. Jag har fått skjuts av kompisar till tävling Mm och har sedan skjutsat andra kompisar och deras hästar när jag senare köpte både bil och släp. De flesta tycker det är roligt att kunna hjälpa (eller så har jag bara väldigt bra vänner).
Men vill du träna och tävla aktivt är det ju svårt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 859
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 326
Senast: Habina
·
Hästvård Hur ser ni andra på det med en 23årig häst som fått en akut senskada och vid UL visades sig ha en gammal skada på samma benet som dock...
2
Svar
26
· Visningar
2 684
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp