Ha egen häst utan möjlighet att köra bil erfarenheter?

Jag har haft häst sedan 2005 utan körkort. Allt har gått att lösa. Har haft ambulerande veterinär under alla dessa år och de få gånger hästarna behövt åka in så har folk alltid ställt upp. I gengäld ställer jag också upp när de ska iväg till veterinär, passar deras hundar när de reser bort osv. Vid stallplatsbyte anlitar jag transportör. Nu är jag gift med en man som har körkort och bil men har stallplats 1 km bort så jag cyklar eller går dit utan problem. Köper aldrig foder mer än en stor säck mineraler som räcker typ ett halvår, men då passar vi på att handla det när vi ändå är iväg på samma håll. När jag var singel hade jag inga problem att lösa saker och ting utan körkort. I ett storstadsområde hade jag absolut inte varit orolig för att kunna lösa saker och ting utan körkort.
 
Tack för alla svar @Sirap @Mia_R @WBanna @TinyWiny @Karoliten @Blyger @tara @MiniLi @Unafraid @Brassneck @Sigvard @Nota ! Svarar er alla i ett inlägg istället för att svara alla indviduellt.

Har inga planer på att tävla jag inser svårigheterna med detta om jag inte kan ta mig till tävling själv, men träna för de tränare som är på anläggningen kommer jag att göra om jag har egen häst. På anläggningen finns också foder- och ridsportsbutik så det känner jag är en stor fördel, de kan ta hem det mesta inom foder och utrustning både till häst och ryttare. De tränare som finns tränar jag redan för idag så det blir ingen förändring. Sen brukar jag vara med på pay and ride och det är kul förvisso men tävla är inget måste.

Till stallet går det bussar en gång i kvarten i rusningstrafik och en gång i halvtimmen i icke rusningstrafik fram till iallafall klockan 01.00 på natten och så börjar bussarna gå igen runt 05.30 på morgonen så det går att ta sig dig nästan dygnet runt.

Ska spara mer pengar till buffert och inköp så får jag se till nästa vår om jag kanske tar steget till egen. Känner redan de flesta som har egen häst på anläggningen så det är en fördel iallafall men jag tänker att om jag köper häst så är min häst är mitt ansvar i alla lägen och då måste jag ändå ha tänkt igenom alla dessa delar.

Jag såg att någon frågade om jag hade möjlighet att köra andra motorfordon men jag har tyvärr inte det heller. Jag känner mig iallafall mycket mer positiv nu till att det faktiskt kan gå bra att ha häst utan möjlighet att köra bil! Stort tack för alla svar och erfarenheter ni har delat med er av, nu ser jag det inte som omöjligt iallafall!
 
Jag funderar lite på egen häst eventuellt. Men det största problemet som jag ser är att jag inte har möjlighet att ha bil eller ens köra bil på grund av en sjukdom. Självklart kommer jag stalla upp på en anläggning i så fall där all kraftfoder, hö och annat sånt köps in gemensamt och helst med lösdrift. Det jag funderar på mest är vad man gör vid en akut skada där man måste iväg med hästen till klinik. Det finns ju inget som säger att någon vän har möjlighet att ställa upp, det är iallafall inget jag vill behöva räkna med.

Har försökt söka på om det t.ex. finns hästambulans i göteborgsområdet men jag hittar inget eller om jag söker dåligt. Om det är någon här som har häst trots att ni inte har möjlighet att köra bil så vill jag jättegärna ta del av era erfarenheter kring det. Hur tänker ni att ni löser det vid akut skada om ni inte hittar någon som kan ställa upp och köra just då? Har ni någon beredskap för det, har ni tänkt igenom situationen innan? Några andra saker som ni har tyckt varit svåra att lösa som jag inte tänker på?
Det är absolut görbart.
Men inte heller något jag skulle vilja göra igen. Men så har jag vant mig vid att kunna köra själv också.
Maken hade körkort en stor del av den tiden, men vi hade varken bil eller släp.
Den tid maken inte hade körkort så fanns det en släkting vi kunnat ringa.

Jag säger, försök säkra tillgång till bil och släp för de absoluta nödlägena där man måste till klinik.
Och då menar jag, var finns det transport att hyra? Hyr någon i stallet ut?
Känner jag någon som har bil som kan ställa upp?

Jag åkte i många år EU-moppe till stallet, tom med dubbdäck på vintern och bara buss när det var alldeles för kallt eller halt. Klädd som om jag skulle på skotertur.
Det var 2km skogsväg närmaste vägen till bussen.
Men då hade jag väl knappt en mil till stallet.

Om hästen har kolik mitt i natten och det inte finns någon att väcka, så är det väl taxi som gäller. Om man inte kan köra moped eller liknande.
 
Hej!

Jag hade inte körkort när jag skaffade häst. Har haft häst i säkert 20 år utan att ha bil, åkt buss till och från stallet. Mina föräldrar har en bil jag kan dra med vid behov, jag bor också hyffsat nära hästtaxi och har en bunt vänner med bil/släp. Min nuvarande bil (som jag haft i 2.5 år) har ingen dragkrok.

Saker som är jobbiga är när här hästen får kolik och man helst vill köra in den till klinik, men ingen bil går att få tag i. Då får man vackert stå i stallet i -15 grader och ge hästen dropp en hel natt. Få hem större säckar foder är också svårt, men det har ofta gått att lösa genom att betala någon annan för att köra hem åt en, när de ändå handlar åt sina hästar.

Sen har jag inte tävlat/tränat så mycket på bortaplan, vill man göra det, bör man nog ha eget för att slippa oron över om man kan ta sig dit eller ej.

Men som sagt,beroende på var hästen och en själv bor är det fullt möjligt att ha häst utan bil.
 
Tja, där jag bor finns ingen klinik att åka till, den som fanns stängdes för ett halvår sedan. Så det hjälper ju inte att ha bil och körkort. Om någon av våra hästar skadar sig allvarligt så får vi förlita oss till de privatpraktiserande veterinärer som finns att tillgå. Det är till och med så illa att veterinärstationen, som servar lantbruksdjuren i första hand, är för dåligt bemannade för att kunna vara jourbemannade, om de ska kunna ha rimliga arbetstider.
Närmaste dygnet-runt-öppna klinik ligger nästan 4 timmar bort, om man kör laglig hastighet med hästtransport. Och i min värld är det sällan det är djurskyddsmässigt försvarbart att transportera en svårt sjuk eller skadad häst så långt.
 
Det blir bökigare och minskar valmöjligheterna, men det är ju inte omöjligt om en ser till att planera ordentligt och är medveten om att en t ex är låst till just stallplats med foderförsäljning etc.

Jag hade själv inte orkat med den hästhållningen, men det är ju faktiskt många som inte har körkort och/eller bil, men häst.
 
Jag funderar lite på egen häst eventuellt. Men det största problemet som jag ser är att jag inte har möjlighet att ha bil eller ens köra bil på grund av en sjukdom. Självklart kommer jag stalla upp på en anläggning i så fall där all kraftfoder, hö och annat sånt köps in gemensamt och helst med lösdrift. Det jag funderar på mest är vad man gör vid en akut skada där man måste iväg med hästen till klinik. Det finns ju inget som säger att någon vän har möjlighet att ställa upp, det är iallafall inget jag vill behöva räkna med.

Har försökt söka på om det t.ex. finns hästambulans i göteborgsområdet men jag hittar inget eller om jag söker dåligt. Om det är någon här som har häst trots att ni inte har möjlighet att köra bil så vill jag jättegärna ta del av era erfarenheter kring det. Hur tänker ni att ni löser det vid akut skada om ni inte hittar någon som kan ställa upp och köra just då? Har ni någon beredskap för det, har ni tänkt igenom situationen innan? Några andra saker som ni har tyckt varit svåra att lösa som jag inte tänker på?

Jag hade egen häst i typ 7 år utan körkort, det var TUFFT. Tog mig en timma kollektivt varje väg till stallet vilket ofta var oerhört kallt, blött, tråkigt, jobbigt och meningslöst. På helgdagar och högtider var kommunikationerna värdelösa. Det är viktigt att kolla upp om du kan ta dig till stallet på sådana dagar kollektivt.

Kunde i princip aldrig åka iväg och träna om inte instruktör kom till gården. Nu hade jag visserligen inga tävlingsambitioner men är övertygad om att vi hade kunnat utvecklas mer om jag hade kunnat förflytta mig med honom. Så det är ju en sak att tänka på, vad har du för ambitioner och vilka uppoffringar kommer du behöva göra? I längden är det inte roligt att ha häst om man hela tiden känner att man kompromissar med vad man egentligen skulle vilja göra med hästen.

Jag har aldrig stått på anläggning där kraftfoder ingår eller köps in gemensamt. Det är ju oftast extremt individuellt vad man vill fodra med och jag skulle aldrig vilja fodra med typ standardhippo. Jag hade turen att alltid kunna skicka med en beställning när stallkamrater åkte till ridsportsbutiken, och jag brukade mocka och fixa som tack. Eller om vi lånade bil från mina föräldrar och min sambo körde. Men jag har också släpat tjugokilossäckar på axeln en kilometer från bussen till stallet (!) en och annan gång.

De gånger vi var hos veterinär hade jag turen att ha goda vänner/stallkamrater som ställde upp. Pappa, och min sambo, körde också någon gång. Att hyra/låna transport brukar aldrig vara några konstigheter.

Sen skaffade jag körkort och bil och hästlivet blev tio gånger roligare och enklare. Det gick åt mindre energi att ta sig till och från stallet, det blev lättare att anpassa foderstaten i detalj, det gick att ta sig iväg och träna, jag var inte den personen som inte kunde ta vissa stallpass på grund av kollektivtrafiktider, och så vidare. Jag skulle aldrig köpa häst igen om jag inte hade bil. Inget roligt svar eftersom du inte har möjligheten, men det är min ärliga inställning.

Jag vill tillägga att jag har haft många väldigt snälla människor i min omgivning som ställt upp och kört och många har gjort otroliga uppoffringar för att hjälpa mig. De flesta vill hästarnas bästa. Jag skulle absolut också ställa upp om någon i mitt stall akut behövde hjälp att komma iväg, även om det innebar att jag skulle behöva ta en dag ledigt eller så. Så länge jag kan ställa upp så gör jag det, för jag vet hur mycket det är värt.
 
Tack för ditt svar! Känner mig lite mer positiv nu än innan då jag såg det som totalt omöjligt. Men finns fortfarande vissa aspekter jag behöver tänka igenom innan känner jag.
Totalt omöjligt? Absolut inte!
Jobbigt? Hell yeah!

Alltså, vad jag menar är att det är stor skillnad på hur bekvämt hästägandet blir. Jag skulle aldrig återgå till den typen av hästägande eftersom det mer eller mindre körde slut på mig (framför allt kollektivpendlandet) men är man superengagerad och medveten om det, och verkligen verkligen vill ändå - ja då går det alldeles utmärkt.
 
Tack för alla svar @Sirap @Mia_R @WBanna @TinyWiny @Karoliten @Blyger @tara @MiniLi @Unafraid @Brassneck @Sigvard @Nota ! Svarar er alla i ett inlägg istället för att svara alla indviduellt.

Har inga planer på att tävla jag inser svårigheterna med detta om jag inte kan ta mig till tävling själv, men träna för de tränare som är på anläggningen kommer jag att göra om jag har egen häst. På anläggningen finns också foder- och ridsportsbutik så det känner jag är en stor fördel, de kan ta hem det mesta inom foder och utrustning både till häst och ryttare. De tränare som finns tränar jag redan för idag så det blir ingen förändring. Sen brukar jag vara med på pay and ride och det är kul förvisso men tävla är inget måste.

Till stallet går det bussar en gång i kvarten i rusningstrafik och en gång i halvtimmen i icke rusningstrafik fram till iallafall klockan 01.00 på natten och så börjar bussarna gå igen runt 05.30 på morgonen så det går att ta sig dig nästan dygnet runt.

Ska spara mer pengar till buffert och inköp så får jag se till nästa vår om jag kanske tar steget till egen. Känner redan de flesta som har egen häst på anläggningen så det är en fördel iallafall men jag tänker att om jag köper häst så är min häst är mitt ansvar i alla lägen och då måste jag ändå ha tänkt igenom alla dessa delar.

Jag såg att någon frågade om jag hade möjlighet att köra andra motorfordon men jag har tyvärr inte det heller. Jag känner mig iallafall mycket mer positiv nu till att det faktiskt kan gå bra att ha häst utan möjlighet att köra bil! Stort tack för alla svar och erfarenheter ni har delat med er av, nu ser jag det inte som omöjligt iallafall!
Kan du inte vänta med att köpa häst, försöka spara ihop till ett körkort? Det är alltid bra att kunna köra bil. Om det finns ett själ till att du inte skall köra bil så är ju din situation så (typ sjukdom), då tänker jag att det kan vara en härlig känsla ändå att få äga sin egen häst.

Annars tror jag nog att det går att ha häst som du skriver. Det jag tänker på är att du kanske inte alltid har råd att stå på stor anläggning och måste flytta till något billigare. Häst äger man 20-30 år framöver och det är svårt att sia om stallplatser för så lång tid. Kanske har du en förälder eller syskon som kan hjälpa dig att köra hästsläp om du måste flytta hästen i framtiden.
 
Tack för alla svar @Sirap @Mia_R @WBanna @TinyWiny @Karoliten @Blyger @tara @MiniLi @Unafraid @Brassneck @Sigvard @Nota ! Svarar er alla i ett inlägg istället för att svara alla indviduellt.

Har inga planer på att tävla jag inser svårigheterna med detta om jag inte kan ta mig till tävling själv, men träna för de tränare som är på anläggningen kommer jag att göra om jag har egen häst. På anläggningen finns också foder- och ridsportsbutik så det känner jag är en stor fördel, de kan ta hem det mesta inom foder och utrustning både till häst och ryttare. De tränare som finns tränar jag redan för idag så det blir ingen förändring. Sen brukar jag vara med på pay and ride och det är kul förvisso men tävla är inget måste.

Till stallet går det bussar en gång i kvarten i rusningstrafik och en gång i halvtimmen i icke rusningstrafik fram till iallafall klockan 01.00 på natten och så börjar bussarna gå igen runt 05.30 på morgonen så det går att ta sig dig nästan dygnet runt.

Ska spara mer pengar till buffert och inköp så får jag se till nästa vår om jag kanske tar steget till egen. Känner redan de flesta som har egen häst på anläggningen så det är en fördel iallafall men jag tänker att om jag köper häst så är min häst är mitt ansvar i alla lägen och då måste jag ändå ha tänkt igenom alla dessa delar.

Jag såg att någon frågade om jag hade möjlighet att köra andra motorfordon men jag har tyvärr inte det heller. Jag känner mig iallafall mycket mer positiv nu till att det faktiskt kan gå bra att ha häst utan möjlighet att köra bil! Stort tack för alla svar och erfarenheter ni har delat med er av, nu ser jag det inte som omöjligt iallafall!

NU läste jag det här inlägget. Jag tycker det låter som du har tänkt igenom det mesta ganska grundligt. Kör hårt! :D
 
Jag hade häst utan bil/körkort i 10 år, var faktiskt inte särskilt jobbigt alls. Hade det blivit kris till veterinären så hade pappa kört(även han som körde hem hästen åt mig). Givetvis blev det väldigt lite kurser på bortaplan men det var inget stort problem.

Nu har jag bil, körkort och transport. Klart att det underlättar och kan ge en större frihet vid val av uppstallning.
 
Kan du inte vänta med att köpa häst, försöka spara ihop till ett körkort? Det är alltid bra att kunna köra bil. Om det finns ett själ till att du inte skall köra bil så är ju din situation så (typ sjukdom), då tänker jag att det kan vara en härlig känsla ändå att få äga sin egen häst.

Annars tror jag nog att det går att ha häst som du skriver. Det jag tänker på är att du kanske inte alltid har råd att stå på stor anläggning och måste flytta till något billigare. Häst äger man 20-30 år framöver och det är svårt att sia om stallplatser för så lång tid. Kanske har du en förälder eller syskon som kan hjälpa dig att köra hästsläp om du måste flytta hästen i framtiden.

Får inte köra motorfordon på grund av sjukdom så det handlar inte om att ha råd med körkort eller inte.
 
Vi har två hästar jag har tom haft tre utan körkort . Står kollektivt men bor på gångavstånd till stallet . Rider mest i skogen och har inga större ambitioner på att tävla dottern tränar hoppning i ridhuset som ligger 3 km bort hon rider fram och tillbaka .
Visst det känns i bland surt att inte kunna låta dottern åka och tävla utan att vi alltid blir kvar på hemma plan men överlag har det funkat bra . Vid veterinärbesök har stallkompisar eller andra kompisar ställt upp och kört . Kan tilläggas att vi bor ca 20-30 min resväg från två kliniker och att vi har hästarna ganska centralt i en medelstor stad. Jag köper hö från bönder med hemkörning och beställer pallar med strö . Kraftfoder åker jag och köper med mamma .
 
Tack för ditt svar! Känner mig lite mer positiv nu än innan då jag såg det som totalt omöjligt. Men finns fortfarande vissa aspekter jag behöver tänka igenom innan känner jag.
Det är väl möjligt men väldigt jobbigt. Många timmar på buss såvida du inte tar ett stall med fullservice och slipper åka varje dag. Utsläpp är svårt att fixa med kollektivtrafik. Tänk efter om du kommer fixa vardagen själv så inte kompisar behöver rycka in ofta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 236
Senast: Habina
·
Hästvård Hur ser ni andra på det med en 23årig häst som fått en akut senskada och vid UL visades sig ha en gammal skada på samma benet som dock...
2
Svar
26
· Visningar
2 620
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp