Ha eget stall med inackordering

lanny

Trådstartare
Hej!
Har nu hittat en tomt på cirka 6 hektar och undrar om någon som har lite mer koll på hur mycket utrymme hästarna behöver kan svara på frågan, hur stort stall med tillräckligt stora hagar kan man ha? Hur många hästar kan man ha på den tomten? Det är mestadels ängar men lite åkermark även.

Hade tänkt att bygga ett stall så att jag kan ha en egen häst men även inackordering. Jobbar inte just nu och kommer heller inte göra det på länge, men pengarna räcker, så tänkte att jag kan ta mitt hästintresse till nästa nivå. Kan man gå plus minus noll ev med liten vinst på att ha några inackorderingar i eget stall?
Tack!
 
"Tillräckligt" är ju svårt att räkna på utan att veta vilka förutsättningar som finns för marken. Till exempel:
1) Ska det byggas ett bostadshus? Hur stort?
2) Ska det byggas stall? Hur stort?
3) Ska det byggas ridbana/skrittmaskin/förvaringsbyggnader/ridslinga/garage/annat som tar hagmark?
4) Finns det delar av marken som av olika anledningar är olämplig som hagmark? T.ex. på grund av sank mark, dåligt läge, gammalt skrotupplag eller annat.

Besvarar du ovanstående frågor för dig själv får du ju ett hum om hur mycket mark du har kvar att tänka på. Därefter är väl tumregeln typ 0,5-1ha per häst, men det beror ju på vilka hästar och vilket bete som finns där.

Spontant tror jag att nej, man kan nog inte gå plus minus noll med några inackorderingar i eget stall. Inte om man faktiskt räknar vad det kostar.
 
Hur många hästar beror på.
Ska det tas in eget foder?
Vill du ha bete och i så fall hur många månader?
Vill du ha bete så producerad olika marken olika mycket av varan och mockas hagarna så blir det mindre rator.

Förra året blev det 3 hagar på ca 1 hektar vardera till 2 hästar, höinköpet blev billigt denna vinter med så mycket hage.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 271
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp