Ha fest i coronatider?

Kristall10

Trådstartare
Måste få vädra mina tankar lite.
Igår fick min sambo en inbjudan till en kompis födelsedagsfest om knappt tre veckor. Festen kommer att hållas hemma på gården i ett partytält. 12 personer är bjuda och de får ta med respektive. Nu vet jag inte hur många som har respektive och jag tvivlar på att alla kommer. Men potentiellt kan det ju komma uppemot 24 personer. Det är inga personer som han träffar till vardags.
Jag tycker inte detta känns okej och tycker inte det känns bra att min sambo går på festen. Tältet ska rymma 40 pers så enligt inbjudan är festen ”coronasäker”. Jag tvivlar på att det är särskilt säkert när alla börjar vara lite runda under fötterna, det dansas, hög musik spelas och folk behöver skrika åt varandra eller vara nära varandra för att kunna prata, dvs smittan sprids väldigt lätt.
Hur tänker ni? Är jag bara tråkig och torr som tänker så här?
Här uppe i Västerbotten är smittspridningen fortfarande hög och sjukvården fortfarande hårt belastad. De har just förlängt de skärpta restriktionerna för länet tom sista Maj. Festen är dock i början av juni.
 
Tycker inte att det låter bra.

Jag tänker att det går att ordna en coronasäker fest för 24 personer, men inte genom att man sitter allihopa i samma partytält, även om det är stort. Jag tänker mer i stil med att man sitter uppdelade "sällskapsvis" på varsin picknickfilt och alla tar med egen mat och dryck, alternativt att man caterar och det kommer uppdelat portionsvis. Givetvis ingen dans eller liknande. Sen kan man ju diskutera nödvändigheten i det hela...
 
Jag skulle vara kluven, en anhörig planerar bröllop i Juli och vi har tackat ja. De kan om de krävs ställas in med kort varsel och flyttas fram till hösten ... Svår fråga många aspekter att ta hänsyn till.
 
Måste få vädra mina tankar lite.
Igår fick min sambo en inbjudan till en kompis födelsedagsfest om knappt tre veckor. Festen kommer att hållas hemma på gården i ett partytält. 12 personer är bjuda och de får ta med respektive. Nu vet jag inte hur många som har respektive och jag tvivlar på att alla kommer. Men potentiellt kan det ju komma uppemot 24 personer. Det är inga personer som han träffar till vardags.
Jag tycker inte detta känns okej och tycker inte det känns bra att min sambo går på festen. Tältet ska rymma 40 pers så enligt inbjudan är festen ”coronasäker”. Jag tvivlar på att det är särskilt säkert när alla börjar vara lite runda under fötterna, det dansas, hög musik spelas och folk behöver skrika åt varandra eller vara nära varandra för att kunna prata, dvs smittan sprids väldigt lätt.
Hur tänker ni? Är jag bara tråkig och torr som tänker så här?
Här uppe i Västerbotten är smittspridningen fortfarande hög och sjukvården fortfarande hårt belastad. De har just förlängt de skärpta restriktionerna för länet tom sista Maj. Festen är dock i början av juni.

Jag skulle inte gå på det (inte ens överväga) och skulle önska att alla andra avstod. Du är inte tråkig och torr.
 
Vi firade midsommar med vårt "vanliga" sällskap förra året, vilket alltså är mina föräldrar och min bror samt mammas två systrar och deras familjer (man och två barn var), så totalt är vi tolv personer. Vi kommer förmodligen fira midsommar med dem i år också. I år kommer med största sannolikhet samtliga utom jag och min bror, samt våra två små kusiner som är för unga för att vaccineras, vara vaccinerade minst en gång vid det tillfället. Förra året var pandemin mycket lugnare under sommaren här där vi bor.

Vi är ute, det är en extremt måttlig alkoholkonsumtion och mamma och hennes systrar träffas regelbundet ändå eftersom de måste det för att klara av logistiken runt mormor som är i behov av hjälp med handling och städning. Flera av oss vuxna jobbar dessutom hemma och träffar typ inga utom varandra.

Men jag hade aldrig gått på en sån fest som du beskriver. I vårt fall är det ju folk vi träffar till vardags också, och som sagt ingen direkt alkohol inblandad. Men inte träffa folk som man i vanliga fall inte träffar/inte har koll på/litar på, och inte en renodlad fest med alkohol inblandat.
 
Jag skulle tacka nej. Har fått frågan om det går att hålla ett dopfika i juli i vår trädgård. Jag har svarat att vi får se hur läget ser ut då. Skulle tro att det landar på 20-30 personer. I dagsläget är det solklart nej, men vi får se hur allt utvecklar sig. Det finns plats att hålla avstånd, men trots det brukar folk gilla att mingla är min erfarenhet. Var på ett bröllop i somras, det var nästan en mardröm. En fotograf som ville ta gruppbild, trånga bord, satt med folk man inte kände osv.
 
Måste få vädra mina tankar lite.
Igår fick min sambo en inbjudan till en kompis födelsedagsfest om knappt tre veckor. Festen kommer att hållas hemma på gården i ett partytält. 12 personer är bjuda och de får ta med respektive. Nu vet jag inte hur många som har respektive och jag tvivlar på att alla kommer. Men potentiellt kan det ju komma uppemot 24 personer. Det är inga personer som han träffar till vardags.
Jag tycker inte detta känns okej och tycker inte det känns bra att min sambo går på festen. Tältet ska rymma 40 pers så enligt inbjudan är festen ”coronasäker”. Jag tvivlar på att det är särskilt säkert när alla börjar vara lite runda under fötterna, det dansas, hög musik spelas och folk behöver skrika åt varandra eller vara nära varandra för att kunna prata, dvs smittan sprids väldigt lätt.
Hur tänker ni? Är jag bara tråkig och torr som tänker så här?
Här uppe i Västerbotten är smittspridningen fortfarande hög och sjukvården fortfarande hårt belastad. De har just förlängt de skärpta restriktionerna för länet tom sista Maj. Festen är dock i början av juni.
Vi skall ha en student om två veckor. Vi kommer att ha folk hit i omgångar, Max 8 stycken samtidigt och vi planerar att sitta ute alt i uterum. Flera av de som kommer har fått en eller två sprutor av vaccin. Jag tänker att det är dumt att riskera något nu, när man har hållit i så länge.
 
Jag tycker generellt sett att det är en dum idé och hade tackat nej.

Men, det beror också på hur många av de 24 som är fullvaccinerade (plus att det gått minst 3 veckor sen andra dosen). Är alla fullvaccinerade så hade jag nog tyckt att det kan vara ok (ju färre som är fullvaccinerade desto mindre ok). Men generellt sett så nej. Inte ok.
 
Min mamma fyllde 65 i mars och gick i pension samtidigt, så det var såklart en rätt stor grej för henne och jag tror hon gärna hade haft "kalas" men vi sa att alternativet kanske blir att vi nu i sommar har fika i trädgården istället (inget partytält) och att inte folk kommer alla samtidigt, vi tycker dock fortfarande inte att det känns tillräckligt säkert för att vi ska boka in nåt sånt då staden vi bor i precis nyligen börjat ta sig ur den tredje vågen.
 
Det kan knappast räknas som "coronasäkert" om alla är i samma partytält och sjunger/pratar med varandra. Tyvärr är det ju dessutom svårt att ha munskydd eller annan skyddsutrustning om man ska äta. Ett upplägg som kan funka är däremot om man har sällskapen utspridda i hela trädgården så att människor från olika sällskap/familjer aldrig kommer nära varandra.
 
Jag tycker generellt sett att det är en dum idé och hade tackat nej.

Men, det beror också på hur många av de 24 som är fullvaccinerade (plus att det gått minst 3 veckor sen andra dosen). Är alla fullvaccinerade så hade jag nog tyckt att det kan vara ok (ju färre som är fullvaccinerade desto mindre ok). Men generellt sett så nej. Inte ok.
Här vaccinerar de fortfarande enbart den äldre delen av befolkningen samt vårdpersonal. Så generellt sett så borde ingen, förutom ev någon som jobbar inom vården, vara vaccinerade. Och jobbar man inom vården förstår man att hålla sig hemma från fester.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 007
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp