Ha häst i Tyskland - min konkurs?

W

Willyroo

Hejsan alla på Buke!
Jag funderar på att flytta ner till Tyskland. Optimist som jag är vill jag även dra med mig Wilma. Dock behöver jag svar på lite frågor som jag med ljus och lykta letat efter.

så till frågorna:
(Där jag helst vill hamna i landet är vid Berlin, Hannover eller alt högre upp. )

Så i stallhyra, vad kostar det att ha hästen i ett stall? inne-box, utomhusbox ja, vad som helst. Ett ungefärligt pris uppskattas.

Brukar hö och strö ingå med platsen?

Vad kostar kraftfoder ungefär?

Är hovslagaren dyr?

Vad betalar man i försökring på ett 17årigt fullblod? (gärna en sida som man kan kolla upp detta på som typ agrias)

Har tyskland några speciella kostnader som tillkommer?


Hur allt sedan ska gå ihop för mig ekonomiskt vet jag inte än, men är man född optimist så är man :D. Försöka skadar aldrig.

Elin
 
Sv: Ha häst i Tyskland - min konkurs?

nyförsäkrar dom så gamla hästar i tyskland?
 
Sv: Ha häst i Tyskland - min konkurs?

Vet inte, jag vet inte ens hur de svenska reglerna ser ut *springer och kollar*.

Just nu känns det som jag ska frakta en lyxkryssare på statoilhyrt flak till tyska gränsen och sedan själv bära båten på axlarna ner till Berlin. Men, men ingenting är omöjligt :D
 
Sv: Ha häst i Tyskland - min konkurs?

Så i stallhyra, vad kostar det att ha hästen i ett stall? inne-box, utomhusbox ja, vad som helst. Ett ungefärligt pris uppskattas.

Jag tror att du får räkna med ungefär samma priser som i mellanstora-större svenska städer. Svenska "på landet"-priser kommer du inte ner i. Sen beror det ju på vad det är för stall, det finns ju allt från kollektiv till helinackordering även där.

Brukar hö och strö ingå med platsen?

Det verkar vara lite vanligare att det gör det.

Vad betalar man i försökring på ett 17årigt fullblod? (gärna en sida som man kan kolla upp detta på som typ agrias)

Behåll din svenska försäkring! Prata med ditt försäkringsbolag om vilka regler som gäller vid utlandsvistelse.

Och så ett generellt råd vid utlandsdrömmar: Vänta med att ta med hästen tills du har bott in dig och sett att du trivs och att du har ett stall där hästen kan få det bra. Att hitta stall på kontinenten som uppfyller de önskemål man kan ha vad gäller t ex utevistelse, grovfoder och liknande är inte alltid snutet ur näsan.
 
Sv: Ha häst i Tyskland - min konkurs?

Tack så mycket svea för dina tips, ska kolla med försäkringsbolaget.

Sedan så är det om två vi pratar om. Tänkt åka ner och jobba och se hur det är, sedan får jag se om även studera kan vara något.
 
Sv: Ha häst i Tyskland - min konkurs?

en bra grej är ju att om man behöver vet. så är de väldigt mycket billigare än här i sverige...iallafall för smådjur.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har många olika frågor men lägger allt i ett inlägg ändå:p Jag funderar på att skaffa häst eller iaf prova med foderhäst om ca 1...
Svar
8
· Visningar
1 032
Senast: CORNHEAD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp