Ha häst på lösdrift?

daschni

Trådstartare
Hej.
Tänkte bara höra med er alla där ute som har sina hästar på lösdrift.
jag och min sambo hyr ett hus med marker så vi har tänkt att ta hem hästarna hit nu runt jul för att ha dom närmare och mer lätt för oss då vi skall ha en liten knodd :D
Dom kommer i vinter att få gå i en skogshage med kuperad terräng, där det finns små "gräsplättar" dock inte just nu i snön men, tjock och tät blandskog. Det kommer finnas ett vindskydd i deras hage som kommer va halmad så dom har ett ställe att ligga stort och söka skydd på. Sen till våren kommer dom att få gå i en annan hage med en stor åker och massa skog, sen kommer sommaren och då släpps dom i sommarhagar som kommer va 2 stora med rinnande färskt vatten och skog som skydd.
Min fåga är nu ang fodret, dom kommer att utfodras med Hösilage, (ärligt talat så vet jag inga värden eller så) utan detta köper jag av en kompis som utfodrar det till sina hästar och dom mår toppen och är goa och runda, även där står min ahästar nu =)
Mina tvvå tjejer är VÄLDIGT lättfödda!! och vill ju inte att dom skall bli för feta! båda bara står nu, då jag som sagt är gravid så ridningen ligger på hyllan fram till sena våren. så dom tränas ju inget.
Hur mkt hösilage bör dom ha per dag och häst?
Hade tänkt att utfodra dom med sk slowfeeding nät.
skall jag ge något stödfoder också?

/En funderande "första gången ha hästarna hemma" ägare :banana:
 
Sv: Ha häst på lösdrift?

Är det ett bra grovfoder och lättfödda hästar som inte ska användas så tror jag inte att du behöver stödfodra. Det som jag kan se som problem med att ha hästar helt på lösdrift som inte används är just hullet. Man vill ju fodra så mycket att dem inte fryser men så att dem ändå inte blir tjock. När jag har mina hästar på lösdrift brukar jag ha en standard giva som jag fördelar på så många gånger som jag har möjlighet till att utfodra men sedan ökar jag på om det blir väldigt hårt väder dvs väldigt kraftigt underkylt regn eller blåst och -30 typ men i övrigt räknar jag ut foderstaten som vanligt efter hästens vikt och aktivitet.
 
Sv: Ha häst på lösdrift?

Det är omöjligt att svara på exakt hur många kilon dina hästar behöver utan att veta analysen på hösilaget. Men våra hästar går på lösdrift året runt och vi börjar stödfodra när frosten kommer och kom upp i full giva för bara nån vecka sedan. De får så mycket som underhållsbehovet motsvarar uppdelat på flera gånger per dygn. De flesta väldigt lättfödda. Fri tillgång är inte att tänka på, de skulle äta ihjäl sig. Nu när det har varit väldigt kallt och som nu väldigt blåsigt så får de nåt kilo extra per dag.
Men räkna ut hur mycket underhållsbehovet för dina hästar är och fodra efter det, lite extra vid kallt eller dåligt väder, tror de klarar sig utmärkt på det.
 
Sv: Ha häst på lösdrift?

Har mina på lösdrift med fritt grovfoder. Gården har egenskördat och normalt blir det bra kvot, kring 6 så hästarna äter det de behöver och mår bra.
 
Sv: Ha häst på lösdrift?

Har mina på lösdrift med fritt grovfoder. Gården har egenskördat och normalt blir det bra kvot, kring 6 så hästarna äter det de behöver och mår bra.

Att ha hästarna på fri tillgång och bra hull måste väl ha med flockens och individen att göra? Jag har haft hästar som typ ätit ihjäl sig alltså två hästar som malde i sig en stor hösilagebal på 0 tid och har aldrig varit med om desslike. De hästarna ( varav den ena var sjukt matglad) måste ha stått och hetsätit mot varandra. En annan islänning i en annan flock som ja hade gick hur bra som helst att ha fritillgång till och ingen i flocken vart speciellt tjock, samma häst bytte flock och ägare men samma förhållanden som tidigare alltså lösdrift och fritillgång och jag har aldrig sett den hästen så tjock trots att höet hade liknande värden.
 
Sv: Ha häst på lösdrift?

Prova dig fram,
Jag skulle börja ge 8 kilo om dagen 6 kilo som är vad Jorunn får idag som står inne men skulle lägga på 2 kilon till nu när det är kallt.
Sedan komme rju hästarna pilla och pula med gräset i hagen, grangrenar och annat som finns. De gräver ju om de är snö.

Fri tillgång är bara att elda upp pengarna enligt mig, då kan amn lägga pengarna på något vettigare/roligare.

Hästar som är magra där kan man ge fritillgång ett tag men annars behövs det inte, ja om man inte vill ha små köttbullar till hästar.
Valet är ju ens egen.=)

Annars kan man slänga på ett täcke istället för att öka påhöet om man nu vill spara en slant.
Men är det kallt måste man göra nått av sakerna iallafall.

Har du tänkt dig fri tillgång är analys helt värdelöst, du vet vad höet innerhåller men har ingen aning vad hästen får i sig iallafall.


Kuuul att få ta hem hästarna.... inte aaaaalls avis:angel:
 
Sv: Ha häst på lösdrift?

Att ha hästarna på fri tillgång och bra hull måste väl ha med flockens och individen att göra? Jag har haft hästar som typ ätit ihjäl sig alltså två hästar som malde i sig en stor hösilagebal på 0 tid och har aldrig varit med om desslike. De hästarna ( varav den ena var sjukt matglad) måste ha stått och hetsätit mot varandra. En annan islänning i en annan flock som ja hade gick hur bra som helst att ha fritillgång till och ingen i flocken vart speciellt tjock, samma häst bytte flock och ägare men samma förhållanden som tidigare alltså lösdrift och fritillgång och jag har aldrig sett den hästen så tjock trots att höet hade liknande värden.

Jag har en likadan häst, när hon gick på fri tillgång vaggade hon fram och vet sa att hon löpte risk för att få både fång och inflammationer i lederna pga den kraftiga övervikten.
Hon kunde äta 45 kilo på en dag.. heeeelt galet:crazy: en häst på bete räknar man med kunna äta ca 60 kilo gräs om dagen så som ponny låg hon verkligen i med käkarna:D

Hon vart lat och bråkig så fort man krävde nått så bråkade hon.. inte så konstigt nu i efterhand..
Skulle inte heller va så glad om jag hade 100 kilo fett på mig och någon krävde att jag skulle springa runt 1 timme om dagen.
Jag hade också sagt.. spring själv haha

Jag förstår inte varför man har fritillgång idag... det är ju verkligen som att elda upp pengarna. Ist för att ge hästen vad den behöver som oftast är 6-8 kilo för en islänning så väljer man att kasta åt den fri tillgång och slösa på flera 100 ibland 1000 talt kronor mer varje månad.:crazy:
Men det är ju olika vad folk väljer att lägga pengarna på, och valfritt=)

Vill man att hästen ska kunna tugga lite så kan amn ju ha den stå på halmbädd i boxen/lösdriften ist.

Så har jag löst de och det funkar super, jag kan både ha en vältrimmad häst och hon får den tuggtid hon behöver=)
 
Sv: Ha häst på lösdrift?

Jag förstår inte varför man har fritillgång idag... det är ju verkligen som att elda upp pengarna. Ist för att ge hästen vad den behöver som oftast är 6-8 kilo för en islänning så väljer man att kasta åt den fri tillgång och slösa på flera 100 ibland 1000 talt kronor mer varje månad.:crazy:
Men det är ju olika vad folk väljer att lägga pengarna på, och valfritt=)

nja alltså jag kan helt förstå det om man bor som vi gör där man kan ha upp mot 5 mil till jobbet enkelresa och alltså inte har någon möjlighet att fara hem från jobbet för att fodra ut små portioner och då speciellt om det är väldigt kallt/extremt hårt väder och man har en häst som inte kan ha täcke på sig (sådan har har jag också haft, sjukt dyrt täckeskonto speciellt när han senare också utvecklade eksem, alla på gården kallade honom för Mulle pga att han lyckades med allt som man inte trodde var möjligt :angel: )

Men jag liksom du vet inte om det är bästa lösningen för som du säger har man en häst som bara står och trycker i sig och drar på sig kraftig övervikt så är det ju direkt farligt så då väljer man ju egentligen bara pest eller kolera.
Men det finns ju ändå hästar som klarar av att äta med måtta även på fri tillgång och då skulle det rent vara ekonomiskt i gengäld mot bensinkostnaderna som blir av att fara fram och tillbaka från jobbet mm

Till TS

Halm är (som niela säger) en bra lösning om man har en häst som tuggar halm (dock inte om även det är något dem bara står och trycker i sig)men jag vill nog slå ett slag för att man inte ska glömma att kontrollera även det med jämna mellanrum vilket jag får för mig att många slavar med pga att det endast är strö men somsagt viktigt att det alltid är frächt om man har hästar tuggar i sig det.
 
Sv: Ha häst på lösdrift?

och ja just det.

Min förra häst hade ganska hög förbränning så han fick nog mellan 8 och 10 kilo kanske upp mot 12 kilo vid riktigt hårt väder men då reds han mest varje dag och fick inget övrigt foder. Han gick alltid ute (han hade sellskräck så att ha honom inne var aldrig ett alternativ) ja hade honom då hos min moster som hade möjlighet att dela upp givan på så många gånger under dygnet som hon tyckte att det behövdes då hon jobbade hemifrån, så det var väldigt händigt.
men i övrigt så tror jag att normal givan för en islänning ligger mellan 6 och 10 kg/dygn men jag skulle nog inte ge mindre än 6 kg till hästar på lösdrift.
 
Sv: Ha häst på lösdrift?

Har du tänkt dig fri tillgång är analys helt värdelöst, du vet vad höet innerhåller men har ingen aning vad hästen får i sig iallafall.

Niela, säg inte saker som du inte har minsta aning om.. Jo, även för hästar på fri tillgång är det viktigt att ha en analys.
 
Sv: Ha häst på lösdrift?

nja alltså jag kan helt förstå det om man bor som vi gör där man kan ha upp mot 5 mil till jobbet enkelresa och alltså inte har någon möjlighet att fara hem från jobbet för att fodra ut små portioner


Men det finns ju ändå hästar som klarar av att äta med måtta även på fri tillgång och då skulle det rent vara ekonomiskt i gengäld mot bensinkostnaderna som blir av att fara fram och tillbaka från jobbet mm


En väldigt bra och ekonomisk lösning är annars att ha en automatisk lunchfodrare/lunchgrind. Går även att koppla ihop till hönät så om man har ett småmaskigt hönät så räcker det kanske längre också och man klarar sig med en fodring på dagen.

Kostar ju 1-2000 i inköp beroende på vilken sort man väljer men det tjänar man ju in gansk fort om man har egen gård. :idea:
 
Sv: Ha häst på lösdrift?

Fri tillgång är bara att elda upp pengarna enligt mig, då kan amn lägga pengarna på något vettigare/roligare.

Hästar som är magra där kan man ge fritillgång ett tag men annars behövs det inte, ja om man inte vill ha små köttbullar till hästar.
Valet är ju ens egen.=)

Mina hästar går på lösdrift och har fri tillgång.

Sex hästar, tre ston, två valacker och en hingst. Alla är i jättefint hull men ena stoet och ena valacken, som går hårdast av hästarna, lär även stödfodras med kraft. De har även tillgång till mineralblock.

Att det skulle vara bortkastade pengar är för mig helt obegripligt. Ja, de skulle klara sig på mindre grovfoder (jag har haft alla på begränsad tillgång förut så jag vet att det också går), men varför ska jag begränsa? Hästarna är gjorda för att alltid tugga så då är det väl fantastiskt bra om de kan göra det.

Å andra sidan förespråkar jag inte fri tillgång helt heller, går det ut över hästens hull måste man ju göra något åt det. Men man kan ju aldrig dra ned på fodret så pass mycket att de inte får tillräckligt mycket tuggtid.

Halm har jag aldrig tyckt varit en höjdare. Visst - de får tugga om de nu äter halmen men dels upplever jag att mina hästar inte gärna har ätit halm och så blir det sådan bukfylla, upplever jag.

Ts, jag hade också tänkt ha slowfeedingnät till mina men nu behövs ju inte det så jag kör utan. Annars tror jag att det är en jättebra idé!
 
Sv: Ha häst på lösdrift?

Jag har en likadan häst, när hon gick på fri tillgång vaggade hon fram och vet sa att hon löpte risk för att få både fång och inflammationer i lederna pga den kraftiga övervikten.
Hon kunde äta 45 kilo på en dag.. heeeelt galet:crazy: en häst på bete räknar man med kunna äta ca 60 kilo gräs om dagen så som ponny låg hon verkligen i med käkarna:D

Hon vart lat och bråkig så fort man krävde nått så bråkade hon.. inte så konstigt nu i efterhand..
Skulle inte heller va så glad om jag hade 100 kilo fett på mig och någon krävde att jag skulle springa runt 1 timme om dagen.
Jag hade också sagt.. spring själv haha

Jag förstår inte varför man har fritillgång idag... det är ju verkligen som att elda upp pengarna. Ist för att ge hästen vad den behöver som oftast är 6-8 kilo för en islänning så väljer man att kasta åt den fri tillgång och slösa på flera 100 ibland 1000 talt kronor mer varje månad.:crazy:
Men det är ju olika vad folk väljer att lägga pengarna på, och valfritt=)

Vill man att hästen ska kunna tugga lite så kan amn ju ha den stå på halmbädd i boxen/lösdriften ist.

Så har jag löst de och det funkar super, jag kan både ha en vältrimmad häst och hon får den tuggtid hon behöver=)

Bara för att din häst hetsäter betyder det ju inte att alla gör det!
Min grabb går alldeles utmärkt att ha på fri tillgång oavsett om han står eller rids.
Han blir inte fet, han går upp i vikt på sommaren när han går på bete 24/7 om han inte rids mkt men han blir aldrig fet.
Och det är inte det minsta svårt att jobba bort de extrakilona heller.

Min kille äter ca 6-10kg torrhö/dygn på fri tillgång beroende på väder och vind.
Utöver det kan han behöva lite kraftfoder för att behålla musklerna.

Så jag vet inte vilka pengar jag kastar i sjön för att ge mina hästar fri tillgång på hö?
De kan knappast äta mindre då faller de ur, de skulle gärna kunna få peta i sig lite till faktiskt.

Men mina hästar har annat att göra i hagen, de verkar vara ute på äventyr, strövartåg, busgalopper osv så de har inte tid att hänga vid maten i tid och otid.
 
Sv: Ha häst på lösdrift?

KL

Min fröken äter mindre när hon går på fri tillgång mot vad hon gjorde innan. Nu vet hon att det finns mat hela tiden och hetsäter därför inte.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
7 819
Senast: Marvin
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 693
Senast: lizzie
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp